W 2018 roku na Dzienniku Eurowizyjnym pojawiło się 550 artykułów, a stronę wyświetlono ponad 900 tys. razy. 90% wejść pochodziło oczywiście z Polski 🇵🇱, ale wielu czytelników odwiedza stronę także z Wielkiej Brytanii 🇬🇧, Niemiec 🇩🇪, Stanów Zjednoczonych 🇺🇸, Irlandii 🇮🇪, Rosji 🇷🇺, Holandii 🇳🇱, Belgii 🇧🇪, Białorusi 🇧🇾 czy Ukrainy 🇺🇦. Tylko z krajów Afryki Środkowej, paru państw Ameryki Łacińskiej, Mongolii 🇲🇳, Iranu 🇮🇷 oraz paru krajów arabskich nie odnotowano żadnych wejść na Dziennik-Eurowizyjny.pl. Na stronę wchodziliście z adresu, ale też przez Facebooka, Google, Instagrama, a nawet YouTube. Spośród różnych linków publikowanych w artykułach najczęściej klikaliście na nagrania YouTube, na linki odsyłające do Facebooka (najczęściej do grupy Dziennika Eurowizyjnego), Scorewiz, Instagrama czy ankiet.
Najpopularniejszy artykuł w tym roku opublikowany został 1 lutego i było to głosowanie na najlepsze piosenki spośród tych, które zgłoszono do Krajowych Eliminacji 2018 i które opublikowano. Swoje głosy oddawać można było na ok. 60 piosenek, a niektóre portale uznały, że jest to oficjalna lista zgłoszonych! Plebiscyt wygrała Isabell Otrębus z „Delirium”, która trafiła do finału KE 2018, Drugie miejsce należy do wpisu z 23 listopada zachęcającego do głosowania na faworytów Eurowizji Junior, w tym na Roksanę Węgiel. W artykule znaleźć można było dokładną instrukcję głosowania internetowego, które ostatecznie Polka w finale Eurowizji Junior wygrała! Na miejscu trzecim jest artykuł o głosowaniu na Mistera Eurowizji 2018 – do wyboru było dziewięciu kandydatów, w tym Alekseev. Jak się okazało, miał on w Polsce tylu fanów, że z łatwością wygrał plebiscyt. Pozycja czwarta wśród najpopularniejszych wpisów to news z 27 marca o najnowszych notowaniach i rankingach przed półfinałami Eurowizji 2018 w Lizbonie. Na miejscu piątym jest artykuł z 8 lutego – pojawiła się w nim lista finalistów Krajowych Eliminacji 2018.
Przez cały rok Dziennik Eurowizyjny dostarczał czytelnikom najświeższych informacji dotyczących konkursów Eurowizji, Eurowizji Junior, Eurowizji dla Młodych Muzyków, preselekcji narodowych w kraju i na świecie, a także takich wydarzeń jak Carpathia, Festiwal w Opolu, Słowiański Bazar, New Wave czy Cerbul de Aur. Były relacje na żywo z Krajowych Eliminacji 2018, Eurowizji w Lizbonie i Eurowizji Junior 2018 – dzięki temu czytelnicy i członkowie grupy na Facebooku mogli śledzić próby techniczne, generalne, konferencje prasowe i poczuć się jak za kulisami tych konkursów. Przez pierwsze trzy miesiące 2018 roku sporo uwagi poświęcałem Krajowym Eliminacjom i wszystkim zgłoszonym, którzy publikowali swoje utwory (często premierowo na Dzienniku Eurowizyjnym). Po wygranej utworu „Light me up” pojawił się cykl artykułów z serii „#TeamGromee” poświęconych tylko i wyłącznie polskiej reprezentacji i przygotowaniom do Lizbony. Nie zabrakło też najnowszych notowań bukmacherskich, fanowskich i analiz, a także konkursów, w których do wygrania był singiel z polską piosenką na Eurowizję 2018.
Po ESC 2018 wakacje, czyli chwila oddechu, a na łamach Dziennika Eurowizyjnego dwa (tradycyjne już) cykle – szczegółowa „Analiza Wyników” oraz dogłębna „Eurowizyjna Historia” w tym przypadku Izraela 🇮🇱. Im bliżej końca lata tym więcej informacji spływało na temat Eurowizji Junior, a Dziennik Eurowizyjny często pierwszy podawał najnowsze wieści zarówno z Europy jak i z Polski, te dotyczące Roksany Węgiel. Na Facebooku członkowie grupy mogli jako pierwsi obejrzeć jej premierowy występ z „Anyone I want to be” na żywo, a pod koniec listopada śledzić relacje z Centrum Prasowego i Mińsk Arena oraz dzielić się radością po ogromnym triumfie naszego kraju.
Na DE pojawiały się też cykle i projekty dodatkowe – sezon preselekcyjny to gra „Bet & Win”, która cieszy się sporą popularnością, wakacje to „Eurovision Internet Song Contest” z rekordową liczbą uczestników, a początek nowego roku eurowizyjnego to cykl „Polskie Premiery”, który spotkał się z pozytywnym odzewem fanów jak i polskich wykonawców. Jak co roku sporo emocji wywoływały też głosowania na „Naszego Faworyta” (w wersji KE 2018, ESC 2018 i JESC 2018), „Wymarzonego Reprezentanta Polski” (tym razem w dwóch wariantach) oraz Miss i Mistera Eurowizji. Warto podkreślić, że czytelnicy poprawnie wytypowali zwycięzcę KE 2018 oraz wybrali na faworyta Eurowizji Junior Francję, która zajęła w finale ostatecznie 2. miejsce. Na Polskę nie można było głosować. Nie zabrakło też corocznego „Rejected Song Contest” dla najlepszych piosenek sezonu selekcyjnego. Była też ankieta dotycząca miasta-organizatora JESC 2019 czy konkurs na slogan Eurowizji Junior 2019. Pojawiły się też wywiady (pisemne) z uczestnikami preselekcji z Malty 🇲🇹, Rumunii 🇷🇴, Łotwy 🇱🇻, San Marino 🇸🇲, Węgier 🇭🇺, Estonii 🇪🇪, Armenii 🇦🇲, Ukrainy 🇺🇦, Słowenii 🇸🇮 czy Albanii 🇦🇱 oraz z reprezentantami Islandii 🇮🇸, Węgier i Estonii na Eurowizji 2018. Dużym zainteresowaniem cieszył się również humorystyczny artykuł o … wyciekających fotkach uczestników Eurowizji. Archiwum Dziennika dostępne jest poprzez widgety w menu strony (po prawej stronie). Poniżej zwycięski utwór „Eurovision Internet Song Contest 2018” z Macedonii 🇲🇰:
A jak było na Facebooku? Już od wielu lat społeczność Dziennika Eurowizyjnego właśnie tam komentuje artykuły, dzieli się swoimi opiniami, głosuje w specjalnych ankietach, wspólnie śledzi preselekcje i konkursy oraz ma dostęp do ekskluzywnych materiałów i relacji. Aktualnie grupa liczy prawie 4 tys. członków, z czego tysiąc przyłączonych zostało w tym roku. Największy wzrost notowany był (jak zwykle) w czasie Eurowizji, ale też i w listopadzie, za sprawą JESC i wygranej Roksany Węgiel. Przez cały rok dodanych zostało na grupę ponad 830 postów, napisano ponad 225 tys. komentarzy i użyto ponad 373 tys. różnych facebookowych reakcji. Najwięcej komentarzy miał post 25 listopada (finał Eurowizji Junior 2018) – ponad 7,2 tys.. Drugie miejsce ma post z 12 maja (finał Eurowizji 2018) – ponad 6,6 tys, a trzecie post z 3 marca (finał Krajowych Eliminacji 2018) – ponad 5,1 tys. W reakcjach zdecydowanie wygrywa 25 listopada czyli moment zwycięstwa Roksany Węgiel – aż 11,4 tys. reakcji! Drugie miejsce ma post z 8 lutego (publikacja listy finalistów KE 2018) – ponad 8,6 tys. reakcji, a trzecie 12 maja (finał ESC 2018) – ponad 8,2 tys. reakcji. Najwięcej członków grupy udzielało się 25 listopada – 2,5 tys., a drugie miejsce zajął post z 10 maja (II półfinał ESC, z udziałem Polski) – 2,4 tys.
Według facebookowych statystyk najpopularniejszym dniem tygodnia na grupie jest sobota, drugie miejsce ma niedziela, a trzecie…czwartek. Aktualnie na grupie jest ponad półtora tysiąca kobiet i ponad 2,3 tys. mężczyzn. 14% kobiet z grupy mieści się w przedziale wiekowym 18-24 lata, a z kolei u panów po 21% mają przedziały 18-24 i 25-34. Prawie 600 osób nie jest jeszcze pełnoletnich, a na grupie mamy też 35 osób z przedziału wiekowego 65+. Ponad 3,4 tys. osób przebywa w Polsce 🇵🇱, ale mamy też wielu członków mieszkających w Wielkiej Brytanii 🇬🇧, Niemczech 🇩🇪, Turcji 🇹🇷, Holandii 🇳🇱, Szwecji 🇸🇪, Irlandii 🇮🇪, Hiszpanii 🇪🇸 czy Belgii 🇧🇪. Najpopularniejszym miastem jest Warszawa (ponad 500 osób), następnie Kraków (już tylko 177), Wrocław, Poznań, Łódź, Białystok i Gdańsk.
W 2019 roku czeka nas kolejny fascynujący czas pełen wielu emocji związanych z Eurowizją w Tel Awiwie, Eurowizją Junior gdzieś w Polsce, a także dodatkowymi konkursami, projektami i plebiscytami! Dziennik Eurowizyjny w drugiej połowie stycznia obchodzić będzie 15 lat istnienia! Serdecznie dziękuję Wam, czytelnikom i fanom Eurowizji, że jesteście i mam nadzieję, że będziecie dalej! Codziennie zapraszam na stronę internetową, Facebooka i Instagrama – dla nas i dzięki Wam Eurowizja trwa na okrągło!
Wszystkiego najlepszego w nowym roku i mam nadzieję, że z wieloma z Was spotkam się podczas Eurowizji Junior 2019!