Eurowizja 2022: Krystian Ochman ze statuetką „Wiktora” i ogromną szansą na awans do finału w Turynie! Sprawdź notowania • Za kulisami konkursu: Kolejność startowa i użycie wody na scenie • DE Awards: Sprawdź nominowanych

Eurowizja: Krystian Ochman „Odkryciem Roku 2021”!

Krystian Ochman, polski reprezentant na Eurowizję 2022, zdobył wczoraj statuetkę „Wiktora” w kategorii „Odkrycie Roku”. Nagrodę przyznała kapituła plebiscytu. W swojej kategorii wokalista pokonał m.in. Sarę James (JESC 2021). Co ważne, w trakcie, gdy Krystian zmierzał na scenę, orkiestra „Wiktorów” zagrała fragment jego utworu eurowizyjnego „River”. W trakcie gali wystąpiła też Edyta Górniak, pierwsza reprezentantka kraju na Eurowizji. To właśnie ona miała przyjemność wręczyć nagrodę Krystianowi. Wiktora Publiczności zdobyła Ida Nowakowska (dwukrotna prowadząca Eurowizji Junior), a finałowy występ należał do Viki Gabor, która zaśpiewała „Chodź, pomaluj mój świat” skierowany do Ukraińców i osób, które wspierają ten naród. Na widowni widać było m.in. prowadzących „Tu bije serce Europy” – Małgorzatę Tomaszewską, Olka Sikorę czy Marka Sierockiego, ale też gospodarza Eurowizji dla Młodych Tancerzy 2013 – Tomasza Kammela. Trzymaną w tajemnicy niespodzianką i ważnym momentem gali był występ Jamali otwierający całe wydarzenie. Zwyciężczyni Eurowizji 2016 zaśpiewała „1944„, które teraz wykonuje w wielu krajach, zwłaszcza podczas koncertów poświęconych Ukrainie (odwiedziła już m.in. Niemcy, Rumunię czy Wielką Brytanię). Ciekawostką jest fakt, że za kulisami „Wiktorów” Krystian Ochman miał okazję udzielić wywiadu popularnemu portalowi Wiwibloggs. Co prawda nie chciał mówić o tym, jak wyglądać będzie nowy występ przygotowany pod „River” do Eurowizji, ale po raz kolejny wymienił swoich faworytów (w tym m.in. „Brividi”) i przyznał, że już nie może doczekać się spotkania z innymi reprezentantami podczas europejskiej trasy promocyjnej. Nie czuje też presji z powodu faktu, że Polska przez kilka ostatnich lat nie zdołała awansować do finału Eurowizji – sam chce po prostu wystąpić jak najlepiej i być zadowolony z tego, co zrobi na scenie.

Krystian Ochman ma 80% szans na awans!

Kolejny dzień to kolejne notowania bukmacherskie i coraz więcej pytań, na które zakłady starają się odpowiedzieć. Aktualnie największe szanse na wygraną Eurowizji ma Ukraina (32%), a aż 51% szans daje jej się na wejście do top3 (Włochy mają 48%, a Szwecja 42%). Kalush Orchestra ma też aż 65% szans na top4 (Włochy 62%, Szwecja 52%, Grecja 25%). Mahmood i Blanco oraz Kalush mają po 76% szans na zajęcie miejsca w top10 Eurowizji. Szwecja ma 74%, Norwegia 53%, Polska 52%, Holandia i Wielka Brytania po 51%, Grecja 50%, Hiszpania 44%, a Francja 33%. Na triumfatora półfinału pierwszego typuje się Ukrainę (39% szans) i utwór „Stefania” ma aż 89% szans na awans. Bardzo wysoko typuje się też możliwości Holandii – aż 87% prawdopodobieństwa wejścia do finału. Grecja i Norwegia mają po 78%, Albania ma 76%, Portugalia 66%, Armenia 64%, Szwajcaria 62%, Austria 61%, a Litwa i Mołdawia po 57% więc jeden z tych krajów nie łapie się do top10. Najmniejsze szanse na awans daje się Słowenii (tylko 25%) i Bułgarii (27%). W drugiej grupie pewniakiem do zwycięstwa ma być Szwecja – aktualnie daje się jej aż 45% szans, natomiast Polska jest druga z wynikiem 18%. Cornelia Jakobs może być niemal pewna finału (aż 83% szans), ale najbardziej cieszy nas, że Krystianowi daje się aż 80% co jest ogromnym wyczynem i trudno jest przypomnieć sobie, kiedy wcześniej byliśmy tak wysoko typowani, a awans mogliśmy traktować jako formalność. Bukmacherzy do finału typują też Belgię (75%), Serbię (73%), Australię i Estonię (po 72%), Finlandię (64%), Czechy (62%), Cypr (50%) i Rumunię (56%). Pierwszy pod kreską jest Azerbejdżan, a tylko 19% szans daje się Irlandii, która ten ranking zamyka.

Kto i jak ustalał kolejność startową? Delegacje nie mogą używać wody na scenie?

Okazało się, że to nie Włosi ustalali kolejność startową Eurowizji 2022, a ponownie zrobił to Twan van de Nieuwenjuijzen, który jest dyrektorem konkursu, a tę rolę pełnił też w Rotterdamie. W wywiadzie dla NPO Radio 5 zdradził, że telewizja RAI poprosiła go o ułożenie państw półfinałowych w najlepszej kolejności. Jak to zrobił i na co zwrócił uwagę? Przede wszystkim, na to co powtarzane jest co roku – różnorodność show i sprawiedliwe rozłożenie pracy ekipy technicznej tak, by każda delegacja mogła liczyć na taką samą obsadę pomocników. Oznacza to, że zwracano uwagę nie tylko na rodzaj utworu, ale też na sposób oświetlenia, wizualizacje, rekwizyty i dekoracje na scenie. Być może wielu wykonawców w tym roku usłyszało, że na scenie ma się pojawić woda i postanowiło jej użyć w swoich występach, jednak Twan podkreśla, że Europejska Unia Nadawców dodała do regulaminu zapis o zakazie korzystania z wody napędzanej różnymi mechanizmami podczas prezentacji scenicznej. Przeważyły tu względy bezpieczeństwa, ale też techniczne. „Woda na scenie jest dla nas super skomplikowana. Tam jest tak wiele kabli, dodatkowo podłoga z LED-ów, która sama w sobie jest bardzo śliską powierzchnią” – mówi. Van De Nieuwenhuijzen powiedział, że ekipa techniczna ma zawsze jedynie 35 sekund na przygotowanie sceny w momencie, gdy emitowana jest pocztówka, stąd mopowanie sceny po użyciu wody jest niepotrzebną stratą czasu. Zdradził też, że w kolejności startowej zawsze istotna jest piosenka, która otwiera stawkę dlatego fani mogą oczekiwać ciekawego dla oka występu delegacji Albanii i Finlandii, ale zwrócił też uwagę, że Brytyjczycy w 2022 także się postarali. Co jeszcze powiedział w wywiadzie? Przypomniał, że plan występu grupy Maneskin podczas Eurowizji 2021 został rozpisany w 88-stronicowym dokumencie, który szczegółowo przedstawiał niemal każdą sekundę prezentacji. Planem zajął się wtedy Claudio Santucci, który teraz jest dyrektorem show przy Eurowizji 2022. Dokument opisujący występ Barbary Pravi był znacznie krótszy, ale równie szczegółowy.

DE Awards: Znamy nominowanych!

Znamy już wyniki nominacji do „DE Awards”, plebiscytu, w którym po raz kolejny przypomnimy sobie miniony sezon preselekcyjny, ale nie tylko! Czytelnicy Dziennika Eurowizyjnego przez parę dni mogli proponować swoich kandydatów do nagród w 10 różnych kategoriach. Na bazie ich głosowania w każdej kategorii znalazło się pięciu nominowanych. Głosowania w których ustalimy zwycięzców poszczególnych kategorii odbędą się na Facebooku i Instagramie. Mamy zarówno kategorie dotyczące samego show – „Najlepsze preselekcje” i „Najlepsza scena preselekcji” ale też osobowe – dla najlepszych prowadzących finałów narodowych i najlepszego występu dodatkowego. Jest też kategoria muzyczna – wybieramy nasze selekcyjne „guilty pleasure”. Nie zabraknie lubianych kategorii „beauty” – wybierzemy najpiękniejsze i najprzystojniejszych zarówno z selekcji jak i z Eurowizji oraz najgorszy strój uczestnika finałów narodowych. Pełna lista nominowanych dostępna jest TUTAJ, a w głosowaniach będziecie mogli wziąć udział już wkrótce – wystarczy śledzić grupę na Facebooku i naszego Instagrama!

Nasz podcast znajdziecie na Spotify, Apple i Google Podcast, a także na YouTube!

źródło: TVP, Wiwibloggs, Eurovision Odds, Eurovoix, Dziennik Eurowizyjny, fot.: Mieszko Piętka / Akpa

1 komentarz

  1. Liczę że stanie na podium i mam nadzieję że stopień wyżej od Edyty Górniak. Trzymam mocno kciuki 👍

    Polubienie

Możliwość komentowania jest wyłączona.

%d blogerów lubi to: