Eurowizja 2023: Szwecja wygrywa finał plebiscytu „Nasz Faworyt”! Czy będzie triumf w Anglii? • Bukmacherzy przed próbami, delegacje przed wylotem • Pocztówki objaśnione – trzy etapy, trzy kraje, trzy podróże

Nasz Faworyt: Szwecja wygrywa plebiscyt!

W tym roku Dziennik Eurowizyjny nie zaskoczył wyborem w plebiscycie „Nasz Faworyt”. Podobnie jak w OGAE Poll, WiwiJury czy EuroJury (głosowanie komisji) i wielu innych plebiscytach, także u nas wygrywa Szwecja 🇸🇪 z Loreen i „Tattoo”. W finale uzbierała łącznie 722 punkty co dało jej prawie 100-punktową przewagę nad Finlandią 🇫🇮. Dodatkowo te kraje zmierzyły się ze sobą też w półfinale, gdzie Szwecja wygrała, ale różnica była znacznie mniejsza (24 punkty). Loreen w głosowaniu finałowym wygrała ranking pozytywny (Mentimeter) i była na trzecim miejscu jeśli chodzi o głosowanie negatywne – w tym rankingu pokonały ją Austria 🇦🇹 z Francją 🇫🇷, które dostały najmniej „minusowych” punktów. Ostatecznie Austria znalazła się na trzeciej pozycji w klasyfikacji generalnej, a Francja na czwartej. Zaskakująco w top5 jest też miejsce dla Armenii 🇦🇲, która ma wśród czytelników wielu fanów, a sama Brunette wygrała też tytuł Miss Eurowizji. Pełen ranking znajdziecie poniżej, a szczegółowe wyniki przedstawione zostaną na grupie Facebook Dziennika Eurowizyjnego w ciągu dnia. Szwecja po raz drugi wygrywa plebiscyt „Nasz Faworyt” organizowany od 2011 roku. Rok temu triumfowała Cornelia Jakobs, która zajęła ostatecznie 4. miejsce w Turynie. Do tej pory zwycięzcy plebiscytu dwukrotnie wygrali także Eurowizję – stało się tak w 2013 (Emmelie de Forest) i 2019 roku (Duncan Laurence). Czy Loreen dokona tego w Liverpoolu? Czas pokaże, a pierwsza próba naszej faworytki już w niedzielę!

Bukmacherzy przed próbami – sprawdzamy notowania

Na dzień przed rozpoczęciem prób technicznych Loreen 🇸🇪 ma aż 46% szans na wygranie Eurowizji według bukmacherów. To ogromna przewaga nad drugą Finlandią 🇫🇮 (15%). Trzecie miejsce ma Ukraina 🇺🇦 (6%), a w top5 są też Francja 🇫🇷 i Hiszpania 🇪🇸 (po 5%). Czy w tym roku próby techniczne wiele w tych zestawieniach zmienią? Możliwe, że nie, gdyż relacje będą mocno ograniczone i zabraknie przede wszystkich reakcji mediów eurowizyjnych, które swoimi relacjami wywoływały często poruszenie wśród fanów, ale i bukmacherów. Dla przykładu – dopiero w okresie prób okazało się, że cypryjskie „Fuego” 🇨🇾 może być hitem Eurowizji 2018 i powalczyć o Grand Prix, z kolei w 2021 roku na pierwszym live streamie z próby Włoch 🇮🇹 powiedziałem, że Maneskin mogą wygrać konkurs, a z uwagi na wiele takich podobnych opinii Włosi wskoczyli na 1. miejsce u bukmacherów. Póki co, w 1. półfinale Eurowizji 2023 bukmacherzy dają 96% szans na awans Finlandii, Szwecji i Norwegii, a 95% Izraelowi 🇮🇱. Równie wysoko Czechy 🇨🇿 (91%) i Mołdawia 🇲🇩 (90%). W top10 mieszczą się też Serbia 🇷🇸, Chorwacja 🇭🇷, Szwajcaria 🇨🇭 i Portugalia 🇵🇹. Uznać można, że wtorkowy półfinał ma sześciu pewniaków. W półfinale drugim jest ich mniej – Austria 🇦🇹 ma 93% szans, Australia 🇦🇺 88%, a Cypr 🇨🇾 i Armenia 🇦🇲 po 84%. Gruzja 🇬🇪 aktualnie znajduje się na 6. pozycji z 81%, a do finału typowane są też Słowenia 🇸🇮, Belgia 🇧🇪, Grecja 🇬🇷 i Estonia 🇪🇪. Blanka z „Solo” jest na 12. miejscu i znów dała się wyprzedzić Reiley’owi z Danii. Na zwycięzców półfinałów typuje się Finlandię i Austrię. Z kolei za ogólnego faworyta publiczności (televoting) uważa się Finlandię, która ma 39% szans na wygranie w głosowaniu widzów. Szwecja jest druga (19%), a Ukraina trzecia (17%). W głosowaniu jury triumfować ma Szwecja – ma na to aż 59% szans u buków. Druga jest Francja (7%), a trzecia Hiszpania (6%).

Ekipy lecą do Anglii. Próby od niedzieli

Delegacje rozpoczęły już swoją podróż do Liverpoolu, a w wielu krajach zorganizowano spotkania, w ramach których reprezentant mógł zebrać od przedstawicieli mediów czy fanów życzenia powodzenia na Eurowizji i udzielić ostatnich wywiadów. Takie spotkania zorganizowano m.in. w Hiszpanii, Izraelu, Serbii czy Mołdawii, a formacja Joker Out 🇸🇮 ze Słowenii przygotowała dla fanów mini-koncert w centrum miasta. Dodatkowo ujawniono, że stylistą grupy Joker Out będzie Damir Raković, znany jako Ponorelii. To on stworzył stylizacje do klipu czy występu na żywo przy utworze „Carpe Diem”. Sama prezentacja sceniczna w Liverpoolu ma być zresztą dość podobna, więc nie należy spodziewać się tu zbyt wielu zmian, także w strojach. Krytykowani w swoim kraju Mia Nicolai i Dion Cooper po raz pierwszy zaśpiewali na żywo w telewizji holenderskiej 🇳🇱. Jak im poszło? Sprawdź poniżej! Monika Linkyte z Litwy 🇱🇹 ujawniła, że w Liverpoolu zaśpiewa w towarzystwie chórzystów z Wielkiej Brytanii. Będzie miała też nowy strój. Telewizja belgijska, która zaczyna dostrzegać spory potencjał w Gustaphie 🇧🇪, przygotowała specjalny dokument „Road to Liverpool” o przygotowaniach reprezentanta do Eurowizji, a dodatkowo zaoferuje widzom dwa dodatkowe programy, w tym jeden o zespole ABBA. Z kolei Irlandia 🇮🇪 dołącza do pomysłu na pokazywanie Eurowizji w kinach. Nad projektem pracuje Break Out Pictures razem z telewizją RTE, a na liście jest już kilka zainteresowanych kin.

Pocztówki wyjaśnione: „Małe światy” łączące ludzi 🇺🇦🇬🇧

Europejska Unia Nadawców przedstawiła już dokładny koncept tegorocznych pocztówek. Do ich realizacji użyto technologii dronów 360 stopni, które mają zabrać widza w podróż, jakiej do tej pory nie przeżył. W każdej pocztówce obecne będą trzy kraje – Ukraina, Wielka Brytania oraz kraj, który właśnie przygotowuje się do występu. Na początek każdego z filmików zobaczymy jedno miejsce w Ukrainie, czyli kraju, który wygrał ubiegłoroczną Eurowizję. Przygotowane materiały prezentują mnóstwo różnych ciekawych lokalizacji, od Karpat po nowoczesny Kijów. Następnie kamera przeniesie nas do Wielkiej Brytanii, kraju, który organizuje ESC 2023 w imieniu Ukraińców. Pokazane będą miejsca ze Szkocji, Anglii, Walii czy Irlandii Północnej, a co istotne – wszystkie lokalizacje w danym filmiku wybrane zostały w ten sposób by można było znaleźć powiązania. Ostatnia i najdłuższa część pocztówki dotyczy danego kraju. To właśnie wtedy zobaczymy reprezentantów w swoich krajach, miastach, środowisku czy otoczeniu. Mamy poznać artystów lepiej, zobaczyć jakie mają pasje, jak spędzają wolny czas, co ich interesuje. Na koniec tej krótkiej podróży zobaczymy innowacyjną (chociaż już znaną i wykorzystywaną w social mediach) technologię „małego świata”, która szeroką panoramę przemienia w niewielką kulę ziemską (przykład poniżej). „Takie technologie oferują zupełnie nową perspektywę w kwestii powiązań pomiędzy ludźmi i miejscami” – tłumaczą realizatorzy, którzy w ten sposób chcą oddać ducha sloganu „United by Music”.

Źródło: Eurovision Odds, Eurovoix, Instagram, Twitter, RTS, EBU/BBC, fot.: Alma Bengtsson / SVT