Wybór reprezentantki podyktowany konfliktem
Formuła wyboru piosenki na Eurowizję dla wskazanego wewnętrznie reprezentanta świetnie się sprawdza, więc BBC ją kontynuuje. Przed ESC 1971 postawiono na Clodagh Rodgers, wokalistkę z Irlandii Północnej. Czy specjalnie wskazano artystę z regionu, który w tym okresie był miejscem konfliktu? Poniekąd tak. Warto zwrócić uwagę, że w latach 1970-1972 w Irlandii Północnej nastąpiła wręcz eksplozja przemocy, a najbardziej tragiczne było podłożenie bomby pod McGurk’s Bar przez Ulsterskie Siły Ochotnicze, czyli organizację terrorystyczno-paramilitarną północnoirlandzkich protestantów. UVF organizowała zamachy terrorystyczne wymierzone w katolickich mieszkańców Irlandii Północnej. W zamachu w Belfaście, którego dokonano w grudniu 1971 roku zginęło 15 osób. Clodagh urodziła się w 1947 roku w Warrenpoint, a w 1962 roku podpisała kontrakt z Decca Records, co pozwoliło jej nagrać pierwszy singiel. Niestety, jej piosenki nie cieszyły się tak wielkim uznaniem i nie trafiły na UK Singles Charts, ale Rodgers stała się znaną twarzą brytyjskiej telewizji występując w wielu filmach oraz na festiwalach. Pojawiła się m.in. w European Song Cup w Grecji gdzie za „Powder your face with sunshine” zajęła 3. miejsce. Kariera nabrała tempa, gdy wyszła za Johna Morrisa, który stał się jej menadżerem. W 1969 pojawiły się pierwsze hity, a jej kariera telewizyjna wyniosła ją na czołówkę popularności. Już w 1970 poproszono ją o reprezentowanie Wielkiej Brytanii na Eurowizji 1971 i według książki „The Eurovision Song Contest – The Official History” BBC obawiało się jak opinia publiczna zareaguje na fakt, że reprezentant UK pojawi się na Eurowizji organizowanej w Irlandii.
Grozili jej śmiercią, ale nie bała się
Prowizoryczna Irlandzka Armia Republikańska, organizacja terrorystyczna z Irlandii Północnej (tzw. PIRA) oddzieliła się w 1969 od Irlandzkiej Armii Republikańskiej (IRA) i miała na koncie liczne zamachy bombowe, porwania i rabundki. 6 lutego 1971 aktywiści PIRA zastrzelili brytyjskiego żołnierza. Clodagh Rodgers, jako katoliczka z Irlandii Północnej, otrzymywała groźby śmierci od PIRA, które traktowało ją jako zdrajczynię gdyż zdecydowała się pojawić na Eurowizji w Dublinie jako reprezentantka Wielkiej Brytanii. Wokalistka jednak nie przejęła się tym, a podczas pobytu w Irlandii mówiła lokalnym mediom: „Oto jestem, dobra mała katolicka dziewczyna reprezentująca Wielką Brytanię w Dublinie„. W ramach preselekcji „A Song for Europe” co tydzień prezentowała jeden utwór w programie Cliffa Richarda. Pierwotnie o wynikach decydować mieli widzowie, jednak z powodu strajku pocztowców głosowanie się nie odbyło, a utwór wskazało jury regionalne (komisje składały się z przedstawicieli publiczności). Wygrała piosenka „Jack in the Box” napisana przez Johna Worslet’a i Davida Myersa. Zdobyła 22 punkty, w tym aż 6 punktów z Glasgow, po 4 z Bristolu i Londynu czy 3 z Manchersteru. Faworytem Belfastu był utwór „Someone to love me” – jury dało tej piosence aż 8 punktów, a ostatnie zremisowała z „Wind of change” na 2. miejscu. Po selekcjach Clodagh wydała dwa single ze zwycięskim utworem i jeden z piosenkami z drugiego miejsca. Łącznie sprzedaż tych wydań dała jej 4. miejsce na UK Singles Chars. Co ciekawe, piosenka „Another Time, Another Place„, która zajęła 5. miejsce, została w 1972 roku wydana przez Engelberta Humperdincka (ESC 2012). Ponieważ w 1971 roku uczestnicy Eurowizji mieli obowiązek dostarczyć „teledysk” by promować utwory w innych krajach, BBC wykorzystała nagranie pokazywane podczas preselekcji.
Terry Wogan w roli komentatora
Warto zwrócić uwagę, że na Eurowizji towarzyszyły jej panie z formacji The Breakaways. W roli chórzystek debiutowały na Eurowizji w 1968 roku u boku Cliffa Richarda. W 1971 do ich grona tymczasowo dołączyła siostra Clodagh, Lavinia. Ich ostatni udział w ESC to rok 1977 gdzie wokalnie wspierały reprezentantkę Izraela, Ilanit. Reprezentacja Wielkiej Brytanii wystąpiła w Dublinie z dziewiątej pozycji startowej. Clodagh zajęła 4. miejsce z wynikiem 98 punktów – była to bowiem pierwsza Eurowizja z nowym formatem głosowania, gdzie każdy kraj miał dwóch jurorów przyznających od 1 do 5 punktów każdej piosence. Nikt więc nie miał szans zakończyć konkursu bez punktów. Najwięcej punktów Wielka Brytania dostała od Malty, Monako i Belgii (po 8) – najniższą notę (2 punkty) dała Hiszpania. Jury BBC najwyżej oceniło Finlandię – maksymalna nota 10 punktów. Zwycięskie Monako dostało 8 punktów. Jurorami Wielkiej Brytanii byli Jeremy Paterson Fox i Gay Lowe. Konkurs relacjonował dla BBC1 Dave Lee Travis, a w roli komentatora dla BBC Radio 1 i BBC Radio 2 po raz pierwszy pojawił się legendarny Terry Wogan. Pochodzący z Irlandii radiowiec i prezenter pracę dla radia BBC rozpoczął w 1966 roku. Wtedy jeszcze nic nie wskazywało, że stanie się ikoną Eurowizji. Wielka Brytania po raz pierwszy od 1966 roku nie zajęła miejsca w czołowej dwójce, a po raz trzeci w historii swoich startów zdobyła „tylko” czwarte miejsce. „Jack in the Box” było ostatnim notowanym hitem Clodagh i nadal jest uznawane za największy przebój w jej karierze. Zapamiętano ją nie tylko z powodu piosenki, ale też poprzez strój. „Irish Times” wspomina, że wokalistka ubrana była w obcisłe, błyszczące szorty, który ukazywały jej nogi – słynne, bo ubezpieczyła je na milion funtów.
Wielka Brytania nigdy nie dostanie żadnego punktu?
Po Eurowizji Clodagh skupiła się na karierze telewizyjnej, a w Irlandii miała swoje własne show, które wygrało nawet prestiżową nagrodę Golden Rose w Montreux. Wokalistka ma w swojej dyskografii siedem albumów, pięć kompilacji (ostatnią z 2012 roku) i ponad 30 singli, w tym ten ostatni – „Shake me” z 1999 roku. Znacznie bogatsza jest jej historia telewizyjna – występowała w takich popularnych formatach jak „Top Of The Pops”, „The Golden Shot”, „Stars on Sunday”, „Celebrity Squares”, „London Night Out”, a oglądać ją mogli widzowie zarówno BBC jak i ITV. W lipcu 2021 roku wokalistka wypowiedziała się dla „The Daily Mirror” o Eurowizji twierdząc, że Wielka Brytania nigdy konkursu nie wygra – najpierw z powodu Brexitu, a teraz ze względu na sytuację szczepionkową. „Oni w tej Europie naprawdę nas nienawidzą. Nie dostaniemy nawet punktu. Naprawdę nie wiem po co my tam startujemy. Udział Wielkiej Brytanii w Eurowizji to strata czasu” – stwierdziła. Ciekawe, czy widziała sukces Sama Rydera w Turynie?
A co ciekawego działo się w Sopocie? Podczas półfinału (tzw. dnia płytowego) dla Wielkiej Brytanii śpiewa Jacke Lee, a utwór „Johny said come over” zajmuje wysokie, drugie miejsce przegrywając tylko z Holandią. Sensacją okazał się zaś finał Sopotu – Samantha Jones (nie mylić z postacią fikcyjną z „Sex and the City”) z piosenką „He moves me” wygrywa festiwal, dając Wielkiej Brytanii pierwsze w historii Grand Prix konkursu. Samantha zdobyła aż 232 punkty, zdecydowanie pokonując Su Kramer z RFN. Co ciekawe, dostała głównie „dziesiątki”, bo zazwyczaj najwyższe noty (12 punktów) poszczególni jurorzy dawali swoim własnym krajom.
Źródło: Eurovision.tv, BBC, Wikipedia, Irish Times, Daily Mirror, fot.: The Mirror