Eurowizja 2022: Popsuta scena konkursu?
W Turynie rozpoczęły się próby przed Eurowizją 2022. Niestety zaczęły się też problemy. Dziennik „La Stampa” donosi, że awarii uległ jeden z silników poruszający łuki zbudowane na scenie, przez co konstrukcja symbolizująca słońce nie może się w pełni poruszać. Awarię wykryto parę dni temu, jednak poinformowano, że może nie być czasu by dokonać pełnej naprawy. Decyzją RAI i EBU ustalono, że „słońce” będzie poruszało się tylko w ograniczonym zakresie, co ponoć nie podoba się niektórym delegacjom. Z pierwszych opinii pojawiających się na Eurovision.tv wynika, że organizatorzy jeszcze niezbyt dobrze przygotowali się jeżeli chodzi o prędkość dostępnego Internetu, natomiast należy się spodziewać, że przed przyjazdem prasy wszystko będzie już gotowe. Wśród fanów próbujących wyłapywać wszystkie informacje o dzisiejszych próbach pojawiają się opinie, że zapowiadane przez Eurovision.tv ekskluzywne materiały na TikToku nie spełniają oczekiwań, są za krótkie i pojawiają się zbyt późno. Problemy techniczne spotykają też prowadzących i gości „Meet & Greet” realizowanych drogą internetową – podczas rozmowy z Albanką Ronelą doszło do usterki mikrofonu. Spotkania są transmitowane na Internetowej platformie Centrum Prasowego, a później dostępne także na platformie RAI – TUTAJ. Podsumowanie prób w wieczornym artykule na Dzienniku Eurowizyjnym!
Maneskin i Gigliola w finale
Włoska kreatywność ma być głównym tematem pierwszego półfinału Eurowizji 2022. Transmisja rozpocznie się od widoku wirtualnego laboratorium, gdzie dron o imieniu Leo włączy światła w PalaOlimpico. W Interval Act obejrzymy „Sound of Beauty”, czyli performance taneczno-muzyczny w wykonaniu Dardusta, Benny’ego Benassi, Sylvii Catasty i grupy Sophie and the Giants. Pojawi się też Diodato, niedoszły reprezentant kraju na ESC 2020, który ma wykonać „Fai Rumore”. Drugi półfinał rozpocznie Alessandro Cattelan, który przedstawi nam włoski sposób radzenia sobie z przeciwnościami losu. W trakcie półfinału cała Europa i Australia mają też uczyć się słynnych włoskich słów i gestów, a na scenie pojawią się panowie z Il Volo, którzy mają zaskoczyć widzów. W II półfinale odbędzie się też światowa premiera utworu zaśpiewanego wspólnie przez Mikę i Laurę Pausini. Na start finału pojawi się nagrany wcześniej materiał z grupą Rockin’1000, a Laura Pausini zaśpiewa parę swoich największych utworów. Wystąpi grupa Maneskin, która przebywa aktualnie w Stanach Zjednoczonych, gdzie pracuje nad nowym albumem i niedługo wróci do Włoch. Gwiazdą wieczoru ma być też Gigliola Cinquetti, 58 lat po swoim zwycięstwie w Eurowizji 1964 słynna wokalistka znów stanie na scenie Eurowizji. To nie koniec, bo w Interval Act wystąpi też Mika ze swoimi hitami.
Kulisy: Sprzęt, Centrum Prasowe, udogodnienia
Eurowizja to niezwykle skomplikowane przedsięwzięcie, wymagające sporo pracy i osprzętowania. W tym roku konkurs obsługiwać będą 24 kamery i 10 konsol mikserskich. Do dyspozycji uczestników i nie tylko jest 86 par odsłuchów i 78 mikrofonów bezprzewodowych. 440 głośników ważących łącznie 150 ton oraz ogromna kratownica to nie jedyne zaskakujące liczby. Taśmy LED-owe mają łączną długość prawie 6 kilometrów, a w PalaOlimpico zainstalowano też 2821 lamp i… 380 metrów zielonego żywopłotu do Green Roomu oraz 1500 m2 czarnego filcu. W Centrum Prasowym znajdzie się 500 stanowisk do pracy, a każdy akredytowany będzie mieć indywidualny dostęp do szybkiego Internetu zasponsorowanego przez władze Turynu. W Sali Konferencyjnej znajdzie się 350 miejsc siedzących i kilka teamów ekipy realizatorskiej. Na wywiady przeznaczono trzy specjalne pokoje, a do dyspozycji są także zamykane szafki, punkty z drukarką i kopiarką czy kafeteria oraz restauracja. Akredytowani będą też mogli korzystać z bezpłatnych shuttle busów kursujących między centrum miasta, Pala Olimpico a Eurovillage – będą kursować co godzinę. Niestety, na razie nie mówi się o jakimkolwiek bezpłatnym karnecie na przejazdy komunikacją miejską.

Turyn tętni Eurowizją
Poza Eurovillage, EUROfansCLUB i Euroclubem w Turynie i okolicach odbędzie się też seria eventów pod nazwą „Eurovision Off”. 2 i 3 maja w Venaria Reale wystąpi Sangiovanni, jeden z uczestników tegorocznego Sanremo. 3 maja w Cinema Massimo pokaz filmu dokumentalnego o islandzkiej grupie Hatari „A song called hate”. Od 5 maja w Muzeum Motoryzacji dostępna będzie wystawa „Car Vision” prezentująca osiem kultowych samochodów, po jednym na każdą dekadę eurowizyjną. Dzień później Centrum Młodzieży San Mauro zagra i zaśpiewa hity eurowizyjne od 1956 roku po 2021 – koncert odbędzie się na Piazza Europa w San Mauro Torinese. 7 maja w postindustrialnej przestrzeni warsztatów Lancii odbędzie się spektakl zespołu UISP pod nazwą „Dance Eurovision Contest”. 8 maja o 18:00 Turkusowy Dywan i Ceremonia Otwarcia Eurowizji w Venaria Reale pod Turynem. Prasa (po 10 osób z danego kraju, to znacznie więcej niż rok temu!) będzie mogła uczestniczyć w wydarzeniu, a sama miejscowość ma tego dnia żyć konkursem – odbędą się tam cztery specjalne pokazy muzyczne z udziałem orkiestr marszowych (oczywiście w klimacie Eurowizji). Wystąpią też cyrkowcy i muzycy jazzowi. Na 11 maja zaplanowano EuroChristianMusicFestival w teatrze Gospel House – mają tam wystąpić muzycy, którzy nie lubią ekscentryczności tradycyjnej Eurowizji i postanowili stworzyć chrześcijańską wersję tego wydarzenia – o wygraną powalczy kilkunastu uczestników z całego świata. 13 maja w Venaria Reale zaśpiewa Tananai, kolejny uczestnik Sanremo. W dzień finału, 14 maja, artyści uliczni co godzinę śpiewać będą w centrum Turynu. O ile wydarzeń jest mnóstwo, nie są one ściśle powiązane z artystami z tegorocznego konkursu – niestety czasy, gdy wykonawcy z danego rocznika występowali na Eurovillage czy w centrach miast-gospodarzy minęły już chyba bezpowrotnie.
Nasze relacje z Turynu wspierają CREATIVE POLAND i THEATERBAU oraz czytelnicy Dziennika Eurowizyjnego! Jeżeli chcesz nas wesprzeć – wpadnij na Tipply! Serdecznie dziękujemy
źródło: Eurovision.tv, La Stampa, Eurovoix, EBU/RAI, Media Handbook, Eurofestivalnews, fot.: Giulio Rustichelli @giuliochelli / Media Handbook