Eurowizja 2022: Polska wygra konkurs w Turynie?
Po raz drugi w tym sezonie Polska znalazła się na 1. miejscu notowań bukmacherskich w zakładach dotyczących tego, który kraj wygra Eurowizję 2022 w Turynie. O ile pod koniec grudnia wielu uznawało to za błąd czy żart i po krótkim „liderowaniu” Polska wypadła poza pierwszą dziesiątkę, tak wczorajszy skok wielu polskich miłośników Eurowizji tłumaczy już tym, na co faktycznie powinno zwracać się uwagę obstawiając zwycięzcę. W ostatnich dniach fani żyją tematem utworu „River” Krystiana Ochmana, który wybrzmi na żywo podczas preselekcji „Tu bije serce Europy” 19 lutego o 20:00 w TVP2. Niestety, przez nieodpowiednie działania niektórych osób utwór wyciekł do sieci – najpierw w formie fragmentu, później już w pełnej wersji. W świecie Eurowizji takie „leaki” szybko się roznoszą, stąd wielu polskich obserwatorów konkursu miało okazję skorzystać z nielegalnego źródła i przesłuchać zgłoszoną na ESC 2022 piosenkę. Pomimo blokad zastosowanych też przez wytwórnię Universal Music Polska wycieku nie udało się opanować. Szczęście w nieszczęściu okazało się, że „River” zbiera niezwykle pozytywne opinie i trudno jest szukać innej polskiej piosenki selekcyjnej, która wywołałaby tak ogromną euforię. To właśnie tymi wyciekami tłumaczony jest skok Polski w notowaniach. Link do skradzionego i nielegalnie opublikowanego nagrania trafił nie tylko do polskich fanów, ale też poza granice kraju – znaleźć go można na międzynarodowych forach, grupach facebookowych dla fanów Eurowizji i przede wszystkim na Twitterze. Analizując wpisy i posty na ten temat można odważnie stwierdzić, że propozycja Krystiana Ochmana bardzo się spodobała i wielu zagranicznych fanów widzi ten utwór jako zwycięski podczas konkursu w Turynie.

Eurowizja: Polska liderem u bukmacherów. Dlaczego?
Szał jaki powstał w Internecie w związku z „River” mógł mieć odzwierciedlenie w zakładach bukmacherskich bo dokładnie w momencie, gdy „leak” trafił do sieci, nasz kraj zaczął piąć się w górę. Jeszcze 29 stycznia Polska zajmowała dziesiąte miejsce, natomiast wczoraj wieczorem zdołała dobrnąć do drugiego miejsca w otoczeniu Australii 🇦🇺 i Włoch 🇮🇹, a dziś aktualizacje kursów wskazują, że Polska jest faworytem do wygrania Eurowizji 2022. Aktualnie daje się jej 9% szans na wygraną, to trzy razy więcej niż w piątek. Brytyjski „William Hill” oferuje za obstawianie Polski do zwycięstwa kurs 7,5/1, a Smarkets i Betfair 10/1. Zaraz za nami jest Australia, później Włochy, Szwecja i Norwegia. Dla porównania, kursy na Bułgarię 🇧🇬 (utwór „Intention”) to 300/1, 201/1 i 280/1 co znaczy, że osoba, która obstawi zwycięstwo Intelligent Music Project i będzie miała rację, zgarnie sporą sumę. Jak długo Polska utrzyma się na prowadzeniu? Zapewne niedługo przestaniemy być liderem, gdyż Europa i Australia są w momencie publikowania utworów preselekcyjnych czy ich eliminowania w ramach swoich procesów, więc co chwila mogą pojawiać się nowe utwory, którymi fani się zachwycą i wokół których zrobiony będzie na tyle duży szum, że będzie mieć to odzwierciedlenie w notowaniach. Działa to też w drugą stronę – niektóre kraje mogą być wysoko w zestawieniu gdyż już posiadają dobry i faworyzowany utwór preselekcyjny, który jednak finału narodowego nie wygra co przyczyni się do spadku zainteresowania i szans na wygraną. Pamiętamy sytuację z 2016 roku, gdy Polska była faworytem do wygrania za sprawą „Cool me down” Margaret. Po tym, jak Polacy wskazali do Sztokholmu Michała Szpaka, odrzucając Margaret, nasze notowania zaczęły spadać.
Eurowizja: Jak działają notowania bukmacherskie? Warto wierzyć?
Czy warto wierzyć bukmacherom? Po sobotnich selekcjach, gdzie zarówno w Hiszpanii 🇪🇸 jak i w Norwegii 🇳🇴 wygrywały utwory nietypowane przez bukmacherów, członkowie grupy Dziennika Eurowizyjnego na Facebooku w 81% uznali, że nie można wierzyć takim typowaniom. Tylko 3% deklarowało, że się tym sugeruje. Warto podchodzić do tego z głową, gdyż jak wiemy jest jeszcze za wcześnie na faktyczne przewidywania – znamy dopiero pięć utworów do Turynu, a często niektóre kraje są z automatu typowane do wygrania nie ze względu na muzykę, ale np. historię ostatnich startów. Zakłady nie cieszą się też teraz aż tak dużym zainteresowaniem, co oczywiście zmieni się w kolejnych miesiącach i jeszcze sporo niespodzianek i zawirowań w tym temacie nas czeka. W ostatnich latach wyróżnia się trzy etapy, w których dochodzi do eurowizyjnych przetasowań u bukmacherów – etap selekcyjny (trwający w tym roku do połowy marca), etap występów na imprezach promocyjnych (często zdarzało się, że przy wykonywaniu utworów pierwszy raz na żywo dany reprezentant tracił lub zyskiwał) oraz etap prób i show (ruszamy z tym etapem pod koniec kwietnia) – to wtedy dziać się będzie najwięcej, bo do utworów i wokalu dojdzie też występ oraz reakcje obserwatorów z Centrum Prasowego. Zdarza się, że obstawianie zwycięzcy następuje nawet w momencie finału – tutaj przykładem jest Wielka Brytania 🇬🇧 z 2018 roku. Zaatakowana przez intruza na scenie SuRie zdołała dośpiewać utwór do końca, a całe wydarzenie sprawiło, że kraj momentalnie poszybował w górę notowań, docierając bodajże do piątego miejsca. Jak podchodzić do faktu, że jesteśmy typowani do wygranej w tym momencie? Optymiści już bukują miejsca noclegowe w Krakowie (spodziewać się można, że Tauron Arena byłaby miejscem organizacji Eurowizji 2023), pesymiści przypominają scenariusz z 2016 i obawiają się niespodzianek w trakcie finału narodowego. Realiści podejdą z głową – ciesząc się, że Polska jest teraz na świeczniku i czekając na oficjalną premierę utworu „River”.
Kiedy premiera utworu „River” Krystiana Ochmana?
Krystian Ochman swój utwór wraz z teledyskiem zaprezentuje już 3 lutego. Piosenka dostępna będzie od północy na platformach streamingowych, a klip nagrany w Pałacu w Jabłonnie pokazany będzie w ciągu dnia na YouTube. Utwór przygotowali Adam Wiśniewski, Mikołaj Trybulec (współtworzył m.in. „Universo” z 2020 dla Hiszpanii 🇪🇸 i „Friend of a Friend” z 2019 dla Czech 🇨🇿), Ash Hicklin (pracował m.in. przy Belgii 2010 🇧🇪) i sam Krystian, który cały utwór zaśpiewa po angielsku. W wywiadach często określa „River” jako piosenkę w formie ballady z mnóstwem dramaturgii, co zapewne znajdzie swe odbicie w zrealizowanym klipie. Dziennik Eurowizyjny miał okazję być na planie teledysku do „River” i porozmawiać z Krystianem zaraz po zakończeniu nagrań. Wywiad z finalistą „Tu bije serce Europy” i zwycięzcą „The Voice” dostępny będzie na naszym kanale YouTube w czwartek. Dowiecie się z niego m.in. dlaczego tak długo musieliśmy czekać na „River” oraz czego powinniśmy życzyć wokaliście przed finałem selekcji. Koniecznie zasubskrybujcie kanał, by niczego nie przegapić!
Eurowizja: TVP powinna publikować utwory samodzielnie
Polskie preselekcje 2022, których organizacja sama w sobie jest sensacją i niezłym plot twistem, stoją w tym roku pod znakiem „wycieków” do czego najczęściej doprowadza błąd ludzki. Wcześniej niż przed zaplanowaną premierą w sieci znalazły się piosenki Karoliny Lizer, Karoliny Stanisławczyk i Chici Toro, Lidii Kopanii i Kuby Szmajkowskiego co pokazuje, że coraz trudniej jest artystom i wytwórniom utrzymać to w tajemnicy i realizować swoją strategię marketingową. Polska nie jest to odosobniona, w wielu krajach pojawiają się te same problemy, a część nadawców broni się przed tym publikując utwory w tym samym czasie, np. na swojej stronie internetowej. Telewizja Polska nigdy tego nie zrobiła, co dziwi, bo pozwoliłaby w ten sposób zachować wrażenie równych szans, skupić na swojej platformie uwagę internautów i uniknąć działania na własną rękę, co jak widać doprowadza do wypuszczania utworów zbyt wcześnie lub irytacji fanów z powodu zbyt długiego oczekiwania. Do tej pory nie wiemy kiedy utwór „All I need” opublikuje Emilia Dębska Mila i tylko tej jednej piosenki w stawce nam brakuje [AKTUALIZACJA: Dziennik Eurowizyjny dowiedział się, że premiera „All I need” odbędzie się 7 lutego!]. Jak wiemy fani Eurowizji kochają spekulować, przewidywać i typować wyniki, a także porównywać swoje rankingi, stąd coraz więcej wszelkie maści „topek” na YouTube. Nie da się ich jednak w pełni zrobić, jeśli brakuje nam piosenek do kompletu. Liczymy, że w kolejnych latach Telewizja Polska nareszcie pochyli się nad tym problemem i tak zmodyfikuje regulamin, by mieć prawo do pierwszej i premierowej publikacji zakwalifikowanych do finału piosenek.
Bez względu na to czy Polska będzie faworytem czy nie, Eurowizja 2022 zapowiada się dla nas ekscytująco! Śledźcie ją razem z nami!
- Na stronie Dziennik-Eurowizyjny.pl znajdziecie codzienne newsy w formie jednego artykułu z mnóstwem informacji i ciekawostek
- Na kanale YouTube publikujemy nowe wywiady z uczestnikami selekcji, a także topki preselekcyjne czy eurowizyjne.
- Na grupie Facebookowej toczy się codzienne życie fanów Eurowizji, którzy teraz skupiają się na komentowaniu oglądanych preselekcji i nie tylko
- Na Instagramie znajdziecie nie tylko zajawki artykułów, ale też mnóstwo ankiet czy sesji Q&A gdzie każdy może zadać pytanie!
- Na Spotify, a także na Google i Apple Podcasts w każdy czwartek publikujemy nowe odcinki naszego dziennikowego podcastu, w którym wspominamy stare eurowizyjne przygody, rozmawiamy z zaproszonymi gośćmi i omawiamy tematy zasugerowane nam przez słuchaczy! Warto posłuchać
- Jeśli masz dodatkowe pytania, zawsze możesz skierować je na dziennikeurowizyjny@gmail.com
A jeśli podoba Wam się nasza praca, chcecie nas widzieć i słyszeć więcej i częściej, także w Turynie, wesprzyjcie nas poprzez platformę Tipply. Za każdą pomoc serdecznie dziękujemy!
źródło: eurovisionworld.com, universal music polska, instagram, youtube, tvp, inf. własne, fot.: @krystianochman
Tzn. bie było jeszcze preselekcji, ale juz wiadomo, ze to on?
PolubieniePolubienie
Jest to spowodowane wyciekiem przed premierą utworu, powinno się brać takie bukmacherskie z dużym dystansem, zważywszy, że dopiero jak zauważono, znamy 5 utworów Eurowizyjnych i zapewne te notowania będą jeszcze się zmieniać.
PolubieniePolubienie
Ochman jest wspaniały w głosie..Wygra…tylko niech nie zmieniają niczego.
PolubieniePolubienie
Ten kawałek jest naprawdę słaby Daria paranoja nie róbmy siary Ochmanem
PolubieniePolubienie
Też tak Myślę! 👍 Daria i Paranoja! 👏
PolubieniePolubienie
Moim zdaniem utwór Krystiana jest dużo ciekawszy niż Darii, po pierwszą Ochman potrafi śpiewać na żywo i o jego wokal jestem spokojny w przypadku Darii mam obawy co że przepadnie, nawet nie dostając się do finału, bo mimo przyzwoitego bitu jest to kolejny popowy utwór, które obecnie przepadają na Eurowizji. Daria nie potrafi też niestety wykorzystać utworu pod względem swojego wokalu, po trzecie Krystian w tym utworze umiejętnie łączy kilka gatunków i to jest kolejny element, który przemawia za Krystianem. Resumując, głosuje na Krystiana i trzymam za niego kciuki. 👍👏
PolubieniePolubienie
Tak bukmacherzy od 10 lat typują Polskę jak zwyciezce🤣🤣Śmiechu warte
PolubieniePolubienie
Ja się pytam gdzie doda. Podobno chciala. A TvP ma na nią wyjxxxxxxxxxne
PolubieniePolubienie