Formacja osób niesłyszących chce reprezentować Polskę na Eurowizji • Przecieki w sprawie Sanremo 2022? • Rumunia zorganizuje preselekcje • Polityczny skandal na JESC z winy organizatorów?

Recensiamo Music informuje o prawdopodobnej liście uczestników Sanremo 2022 🇮🇹. Informacje te nie zostały w żaden sposób potwierdzone przez RAI i nie wiemy, na ile są prawdziwe oraz kto jest ich źródłem. Należy więc traktować je jako ciekawostkę i sprawdzić, kto jest typowany do wzięcia udziału w festiwalu. Wśród uczestników ma nie zabraknąć byłych reprezentantów Włoch, a swoje kolejne próby podjąć mają Francesco Gabbani (2017), Fabrizio Moro (2018) i Nina Zilli (2012). Będą też wykonawcy, których znamy z poprzednich odsłon, m.in. Elisa, Giusy Ferreri, Noemi, The Kolors, Le Vibrazioni, Zero Assoluto czy Michele Bravi. Uczestnikiem może być też syn słynnego Andrei – Matteo Bocelli. Ogłoszenie uczestników nastąpi zapewne 15 grudnia, podczas finału Sanremo Giovani. Eliminacje dla młodych wykonawców są w toku, a spośród ponad 700 aplikacji wyłoniono już finałową ósemkę. W stawce są m.in. Matteo Romano, Tananai czy Yuman. Dodatkowo w grudniowym finale zaśpiewają też artyści wybrani w ramach Area Sanremo – Destro, Littame, Senza_Cri i Vittoria. O tym, kto wygra i trafi do stawki Sanremo 2022 dowiemy się 15 grudnia podczas finału organizowanego w Teatro del Casino di Sanremo. Prowadzącym ma być Amadeus. Tymczasem mamy już kolejne potwierdzone informacje o jednym z uczestników „Pabandom Is Naujo” na Litwie 🇱🇹. Wcześniej o swoim starcie informowała Ieva Zasimauskaite (ESC 2018), a teraz start potwierdził Gebrasy, który w tegorocznym finale zajął 2. miejsce za The Roop.

Rumunia z selekcjami, Malta bez fraudu

Telewizja rumuńska 🇷🇴 ogłosiła powrót „Selectia Nationala”. Po rocznej przerwie związanej z całkowitym wyborem wewnętrznym, TVR wraca do preselekcji, a zgłoszenia mają ruszyć 26 listopada. Chętni będą mieć niewiele czasu na wysłanie utworu – okienko zgłoszeniowe zostanie zamknięte już 10 grudnia. Wkrótce ogłoszony będzie oficjalny regulamin konkursu. Telewizja RTV SLO ze Słowenii 🇸🇮 zakończyła przyjmowanie zgłoszeń i przygotowuje się do wyselekcjonowania uczestników finału EMA jak i eliminacji EMA Fres. Piosenki oceniać będzie co najmniej trzyosobowe jury powołane przez dyrektora stacji. Co ważne, nadawca zastrzega sobie prawo do zaproszenia niektórych wykonawców do udziału, nawet jeśli nie zgłosili oni swoich utworów. RTV SLO planuje opublikować listę wybranych piosenek i wykonawców do 20 grudnia. Oznacza to, że EMA Fres wystartuje dopiero w przyszłym roku. Wróćmy jeszcze na chwilę do Eurowizji 2021 i podejrzeń o oszustwa finansowe związane z organizacją delegacji maltańskiej w Rotterdamie oraz aktywną promocją reprezentantki – Destiny 🇲🇹. Wśród oskarżeń pojawiły się zarzuty, jakoby Malta Tourism Authority i stacja PBS korzystały z budżetu stacji (czyli finansów publicznych) w celu manipulowania zakładami bukmacherskimi, co miało postawić „Je me casse” w roli faworyta. Specjalny audyt nie stwierdził jednak uchybień podając, że obie instytucje działały zgodnie z własnymi przepisami dotyczącymi zamówień publicznych. Pełen raport audytowy nie zostanie jednak opublikowany na wniosek inicjatora kontroli z uwagi na liczne ograniczenia.

Kontrowersyjna grafika na Instagramie JESC

Polityka dosięga Eurowizję Junior już nie pierwszy raz, chociaż jest mniej widoczna, niż w przypadku dorosłego konkursu. Głównymi aktorami takich skandali są Armenia 🇦🇲 i Azerbejdżan 🇦🇿, dwa wrogie sobie kraje, które do tej pory trzykrotnie uczestniczyły w tej samej edycji JESC, a w tym roku zdarzy się to po raz czwarty. Największą do tej pory kontrowersją związaną z Kaukazem było głosowanie podczas Eurowizji 2012, gdzie z uwagi na niską frekwencję tylko jeden kraj pozostawał bez punktów przy każdym głosowaniu. Armenia pozostawiła Azerów z zerem dając 12 punktów Ukrainie 🇺🇦, natomiast Azerbejdżan swoje 12 punktów dał … Albanii 🇦🇱, która ostatecznie zajęła ostatnie miejsce. Armenia oczywiście nie dostała nic. Takie głosowanie było jawną manipulacją. W 2010 roku transmisja JESC z Mińska została przerwana przez stację Ictimai w momencie, gdy okazało się, że konkurs wygrała Armenia. Są też pozytywne sytuacje. W sieci znaleźć można zdjęcie z Euroclubu 2013 w Kijowie, na którym widać wspólnie bawiących się reprezentantów dwóch państw. W tym roku oba państwa wracają do udziału w konkursie – Azerowie zrezygnowali z 2020 roku ze względu na pandemię, natomiast Ormianie z przyczyn finansowych wywołanych konfliktem zbrojnym, w ramach którego utracili kontrolę nad częścią terytorium. Dziś na Instagramie JuniorEurovisionOfficial opublikowano pocztówkę z Baku, na której widnieje obrazek przedstawiający różne budowle stolicy Azerbejdżanu, a w miejscu znaczka widzimy kontur kraju z naniesioną na niego flagą. Fani Eurowizji szybko zwrócili uwagę na fakt, że mapa zawiera prowincję Syunik, najbardziej wysuniętą na południe prowincję Armenii ze stolicą w Kapan. Region jest w pełni kontrolowany przez Armenię, a jedynie graniczy z terytorium nieuznawanego państwa Republiki Górskiego Karabachu, o który kraje kaukaskie toczą zacięty spór. Po fali krytyki autorzy grafiki usunęli ją z Instagrama. Należy się spodziewać, że pocztówka jest autorstwa telewizji Ictimai i została przygotowana specjalnie z myślą o prowokacji politycznej i sprawdzeniem czujności EBU. Niestety, autorzy profilu Instagrama nie sprawdzili zgodności konturu z faktem rzeczywistym. Nie wiadomo jak stacja Ictimai zachowa się w momencie wygranej Armenii – a są na to spore szanse, bo utwór „Qami Qami” jest faworytem show.

🇵🇱 Grupa Unmute zgłoszona do preselekcji w Polsce

Polski Związek Głuchych informuje, że do polskich preselekcji przed Eurowizją 2022 zgłosił się zespół Unmute składający się z głuchych członków. Formacja powstała w ramach kampani społecznej, której towarzyszy teledysk „Głośniej niż decybele”. Portal Publicystyka tłumaczy, że pomimo tego, że Głusi nie słyszą, mogą czerpać przyjemność z muzyki, a kampania ma edukować społeczeństwo na temat odbioru muzyki przez osoby niesłyszące. „Osoby niesłyszące przede wszystkim czują muzykę poprzez drgania, wibracje, zwiększone basy. Czują ja całym swoim ciałem, tańczą i śpiewają muzykę w języku migowym i tym samym słuchają jej” – mówi Krzysztof Kotyniewicz, prezes Polskiego Związku Głuchych. Związek zwraca uwagę, że bogactwo popkultury zależy w dużej mierze od równości i inkluzywności, dlatego każdy powinien znaleźć dla siebie miejsce. Utwór zgłoszony do preselekcji zapewne nie posiada tekstu nagranego przy użyciu wokalu, ale osoby go wykonujące skorzystają z języka migowego. „Trzymajcie za nas kciuki w naszej wspólnej walce o dostępność” – apeluje PZG kibicując grupie Unmute. Tego rodzaju zgłoszenie z pewnością spotka się z dyskusją na temat tego, czy w Eurowizji jest możliwość zaprezentowania utworu wykonywanego językiem migowym, który jest dla nas tak samo niezrozumiały jak np. estoński czy hebrajski, jednak różni się od języków mówionych sprawiając, że widz (nie patrząc) usłyszy tylko warstwę instrumentalną, a jak wiemy takie utwory nie są dozwolone podczas ESC. W przypadku zgłoszenia do Telewizji Polskiej regulamin jasno wskazuje o konieczności załączenia pliku mp3, a nie teledysku, stąd komisja nie będzie mogła ocenić całego projektu grupy Unmute. Czy EBU jest gotowe podjąć się takiego tematu i ustalić, jak należy traktować tego typu utwory i zespoły by uniknąć oskarżeń o dyskryminację? Zobaczymy najpierw, czy TVP zdecyduje się wybrać Unmute do Turynu. Etap zgłoszeń zakończył się w piątek i nie będzie przedłużany. Telewizja Polska nie planuje informować na razie o postępach w pracach komisji, ale z pewnością dowiemy się więcej na tematy zakulisowe w momencie ogłoszenia reprezentanta.

🇸🇪 Z Archiwum MF (4): Agnes / Mans / Janet Leon

Po zwycięstwie w szwedzkim Idolu kolejnym krokiem wschodzącej pop gwiazdy – Agnes Carlsson miała być międzynarodowa kariera. Rozkręceniu tej machiny miała pomóc Eurowizja, ale żeby się na nią dostać artystka musiała najpierw wygrać Melodifestivalen 2007. Spekulowano, że będzie jedną z faworytek, jednak niedopilnowana przez wytwórnię oraz nieznająca wszystkich zasad regulaminu panna Carlsson pochwaliła się swoim udziałem w gazecie zanim opublikowano oficjalnie wszystkie nazwiska. Artystka została za to zdyskwalifikowana i zastąpiona pierwszym utworem z listy rezerwowej (brzmienie i tytuł propozycji Agnes jest do dziś nieznana}. W tym przypadku była to przebojowa „Cara Mia” w wykonaniu Mansa Zelmerlowa. Utwór, choć dostał się do stawki fartem, to zajął w finale 3. miejsce i stał się międzynarodowym przebojem, również w Polsce. Mówi się, że po udanym starcie zwycięskie „Hero” od Charlotte Perrelli zostało w pierwszej kolejności zaproponowane Mansowi. Dużo spekulowano również o ich duecie. Agnes mimo wszystko osiągnęła spory sukces singlami „On and On” oraz „Release Me” i powróciła do MF w 2009 z piosenką „Love Love Love”. Dla wielu osób było to jednak rozczarowanie i nie dopatrywano się w artystce poważnej kandydatki do zwycięstwa. Temat „szwedzkiej Leony Lewis” powrócił na przełomie lat 2011/2012 kiedy to wydała album „Veritas” i zdobyła platynową płytę za singiel „One Last Time”. Christer upatrzył sobie w niej przyszłą zwyciężczynię Eurowizji i jego próby przywrócenia Agnes do Melodifestivalen można porównać do tych związanych z Heleną Paparizou. Do dnia dzisiejszego, konsekwentnie co roku SVT proponowało artystce całą masę przeróżnych kompozycji i pewne miejsce w stawce.

Najbliżej było w 2013 roku kiedy to wytwórnia Agnes gorąco namawiała ją do udziału z piosenką „Heartstrings”. Universal i Christer mocno wierzyli w utwór autorstwa Fredrika Kempe oraz Antona Malmberga Hard af Segerstada. Uważano, że będzie to idealny reprezentant gospodarzy w 2013. Artystka bardzo polubiła kompozycję jednak nie chciała ponownie startować w konkursie. „Heartstrings” ostatecznie trafiło do Janet Leon, której przydzielono godną faworytki ósmą pozycję startową. Nieco zapomniana i w tym okresie raczej nieznana Janet była według bukmacherów głównym faworytem do zwycięstwa jeszcze przed próbami i opublikowaniem utworów z półfinału odbywającego się w Skelleftei. Ostatecznie utwór zawiódł obserwatorów, był typowany do zajęcia miejsca na granicy kwalifikacji do kolejnej rundy, a Leon zaprezentowała go mając problemy z gardłem. Pomimo wielu pozytywnych komentarzy zagranicznych fanów „Heartstrings” zakończyło przygodę z konkursem na 5. miejscu w półfinale. Do dziś wyniki tej rundy uznawane są za jedne z najbardziej kontrowersyjnych. Porażka faworytki Bjorkmana w połączeniu z flopem innej nadziei SVT – Amandy Fondell była powodem przygnębienia producenta i braku jego obecności na afterparty. Janet Leon powróciła do MF w 2014 i początkowo miała wykonać szybki pop przebój autorstwa kompozytora m.in. Britney Spears – Jorgena Elofssona. W ostatniej chwili artystka zdecydowała się jednak na power balladę Jimmiego Janssona – „Hollow„. Janet była po ciężkim dla niej rozstaniu z Antonem Ewaldem (poznali się w studiu oraz na preparty MF 2013) i bardziej utożsamiała się z nostalgicznym brzmieniem oraz smutnym tekstem o zerwaniu.

Źródło: Recensiamo Music, Twitter, RAI, Eurovoix, LRT, Escbubble.com, Evrovizija.com, ESCxtra, Instagram, Wikipedia, Polski Związek Głuchych, Publicystyka.ngo.pl, A. Rybarczyk, TVP, cykl o MF: Dawid Oczkowski, fot.: Unmute.pl

1 komentarz

Możliwość komentowania jest wyłączona.