Eurowizja Junior: Kulisy konkursu – Centrum Prasowe, próby, konferencje • Czy język irlandzki wróci na ESC? • Kiedy poznamy uczestników Melodifestivalen? • Skandal w Grecji sprzed…14 lat

Dziś o 12:00 ruszył proces akredytacyjny dla dziennikarzy chcących relacjonować przebieg przygotowań do Eurowizji Junior na Ile Seguin pod Paryżem 🇫🇷. Ze względu na obostrzenia związane z pandemią i regulacje francuskie, pomieszczenie przeznaczone na Centrum Prasowe będzie miało 200 stanowisk. Praca odbywać się będzie w odpowiednim reżimie sanitarnym, ale nie będą przeprowadzane obowiązkowe i darmowe testy na covid-19 jak to miało miejsce w Rotterdamie. Każdy akredytowany musi posiadać ważny covid-pass i zachowywać zasady dystansu społecznego. Apteki nieopodal Ile Seguin oferować będą płatne testy na covid-19 (44 euro za test PCR i 22 euro za test antygenowy). Press Centre będzie też kontrolowane w celu wypełnienia wszystkich wymogów – obowiązywać będzie kierowanie ruchem pieszych w budynku, dostęp do pomieszczeń wywiadowych będzie ograniczony tylko do osób biorących udział w wywiadzie, a w Centrum Konferencyjnym trzeba będzie nosić maski. Obowiązują też specjalne zasady przy przeprowadzaniu wywiadów – osoby muszą znajdować się w odległości półtora metra od siebie, a mikrofony muszą być postawione na stole lub zamocowane na specjalnych wysięgnikach. Centrum Prasowe otwarte będzie od 16 grudnia czyli będzie można w nim pracować cztery dni. Centrum Akredytacyjne dostępne będzie wcześniej, bo od 13 grudnia. W tym roku dziennikarze nie będą mieli wstępu na Ceremonię Otwarcia, nie będzie też organizowanego internetowego Centrum Prasowego. Akredytowani będą mogli obserwować drugą turę prób technicznych, próbę generalną prasową oraz (tylko na ekranie) próbę jurorską. Wkrótce opublikowany ma zostać Oficjalny Program JESC 2021.

🇫🇷 Co dziać się będzie na Ile Seguin?

W ramach sezonu eurowizyjnego w Paryżu odbędzie się pięć konferencji prasowych. 17 grudnia (piątek) o 17:00 spotkanie z przedstawicielami EBU oraz France TV, które potrwa godzinę. W sobotę 18 grudnia o 14:00 konferencja wszystkich 19 uczestników (zorganizowana w takiej samej formie jak w Gliwicach). Tego samego dnia o 15:00 półgodzinne spotkanie z prowadzącymi. 19 grudnia o 14:30 nastąpi spotkanie prasowe z zaproszonymi gośćmi (Ofenbach, Valentina, Barbara Pravi), a o 19:00 konferencja prasowa zwycięzcy po zakończonym finale. Wszystkie konferencje będą transmitowane na oficjalnym kanale YouTube, a prasa będzie mogła wysyłać swoje pytania także e-mailowo. Sezon rozpocznie się 13 grudnia od Ceremonii Otwarcia, natomiast dzień później rusza pierwsza tura prób technicznych, całkowicie niedostępna dla prasy. Druga tura rozpocznie się 16 grudnia i potrwa dwa dni. Standardowo 18 grudnia odbędą się dwie próby generalne – prasowa oraz jurorska. W niedzielę przed finałem próby nie ma, co jest różnicą w stosunku do sezonu dorosłej Eurowizji. Dziennik Eurowizyjny aktualnie czeka na przyznanie akredytacji prasowych, dlatego mocno trzymajcie kciuki aby się udało, gdyż liczba miejsc dla prasy reprezentującej dany kraj jest w tym roku niewielka. Jeśli uda się taką przepustkę uzyskać, Dziennik relacjonować będzie próby od 16 grudnia od 9:00 rano. Dopiero w momencie przyznania akredytacji prasowej rozstrzygnięty będzie konkurs na identyfikację wizualną DE.

Eurowizja 2022: Preselekcyjne newsy

127 piosenek zgłoszono do preselekcji EMA w Słowenii 🇸🇮, to aż o 33% mniej niż w 2021 roku, gdy RTV SLO zbierało utwory dla Any Soklic. Spadek jest więc zrozumiały. W Izraelu 🇮🇱 odbył się jedenasty odcinek „X Factora” – wciąż pokazywane są relacje z castingów. Wystąpiło sześciu wykonawców, a czterech weszło dalej w tym Netta Rosenvelt czy Dan Biton. Dwunasty odcinek pokazany będzie 25 listopada. W piątek telewizja SVT 🇸🇪 ze Szwecji zaprezentuje pierwszych 14 wykonawców biorących udział w Melodifestivalen 2022. Już teraz tabloid Aftonbladet podał 18 nazwisk potencjalnych kandydatów, więc nie wiadomo, czy piątkowe rewelacje czymkolwiek nas zaskoczą. O Turyn powalczyć mają m.in. Robin Bengtsson, Alvaro Estrella, John Lundvik, Malou Prytz, Linda Bengtzing, Anna Bergendahl czy Omar Rudberg. Tymczasem szef delegacji irlandzkiej 🇮🇪 Michael Kealy w jednym z wywiadów uznał, że chętnie chciałby na Eurowizję wysłać utwór w języku irlandzkim. Dodał jednak, że wszystko zależy od samej piosenki, a problemem jest to, że większość osób pisze teksty w języku angielskim. Wśród 320 zgłoszeń do selekcji tylko jedna lub dwie wykonane są w języku irlandzkim, więc szanse, że właśnie taka kompozycja wygra są niezwykle niskie. W dorosłej Eurowizji tylko jedna piosenka została wykonana w tym języku – był to utwór „Ceol an Ghra” Sandie Jones z 1972 roku. Zajęła 15. miejsce. Inny nadawca – TG4 – promuje język irlandzki podczas Eurowizji Junior, jednak gdyby to stacja RTE uczestniczyła w tym konkursie, zapewne ten kraj prezentowałby angielskojęzyczne piosenki.

🇬🇷 Co ciekawego w Grecji?

Grecka wokalistka Josephine nie wyklucza walki o udział w Eurowizji w przyszłości. Piosenkarka chce jednak wystąpić w konkursie tylko z odpowiednią piosenką. Tymczasem zwyciężczyni „The Voice” – Ioanna Georgakopoulou, która zgłosiła się do selekcji i nie weszła do top5 planuje wkrótce wydać singiel z utworem „Remedy”, który był jej propozycją do Turynu. Chociaż nie udało jej się zakwalifikować do czołówki selekcji wewnętrznych nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa. Jak twierdzi, ma dopiero 20 lat i jeszcze sporo różnych możliwości przed sobą. W rozmowie z jednym z dziennikarzy uznała, że tegoroczny proces wyboru reprezentanta Grecji nie jest w żaden sposób ustawiony. Tymczasem w jednym z programów ERT1 pojawił się Fotis Sergoulopoulos, który w 2007 komentował Eurowizję wraz z Marią Bakodimou. Wspominał spory skandal, do jakiego doszło w trakcie relacjonowania finału z Helsinek. W trakcie pocztówki macedońskiej Maria Bakodimou zamiast nazwy „FYROM” 🇲🇰 powiedziała o kraju „Macedonia” co wywołało burzę wśród widzów ERT i ogromną krytykę w stronę nadawcy jak i pary komentatorów. Fotis i Maria złożyli nawet swoje rezygnacje w ERT, jednak zarząd ich nie przyjął twierdząc, że do błędu doszło przypadkowo i nie było to celowe zagranie. Chociaż od tej sytuacji minęło wiele lat, a w międzyczasie konflikt macedońsko-grecki o nazwę kraju został zażegnany, Grecy nadal to wspominają, a Fotis na wizji ponownie przeprosił widzów za błąd.

🇸🇪 Z Archiwum MF (5) • September

Artystka, która ma na koncie ogromny międzynarodowy sukces i wiele hitowych singli znanych również w Polsce nigdy nie pojawiła się w Melodifestivalen, ale Christer wielokrotnie miał ją na swoim celowniku. W 2011 roku w stawce 14 utworów wybranych przez komisję z około 3000 zgłoszeń pojawił się utwór „Elektrisk”. Dzięki ScandiPop wiemy, że ta kompozycja na etapie kompletowania stawki była oceniana jako jedna z najlepszych z tego rocznika i traktowano ją jako główną faworytkę do zwycięstwa. Po ogromnym sukcesie Petry (prawdziwe imię September) w programie „Sa Mycket Battre” i jej interpretacji piosenki „Mikrofonkat” uznano, że „Elektrisk” będzie dla niej idealne. Podobny w brzmieniu do hitowego singla utwór powstał zarówno w wersji szwedzkiej jak i angielskiej (z myślą o rynku międzynarodowym i uczestnictwie September w ESC). Dokładne kulisy negocjacji z Petrą nie są znane, ale w jednym z wywiadów artystka przyznała, że musiała zrezygnować z zaproszenia ze względu na swój napięty grafik. Kompozycja ostatecznie trafiła do nikomu nieznanej Annieli i po fatalnym wykonaniu zakończyła swą przygodę w konkursie na 6. miejscu w półfinale… Spekulacje o autorce hitu „Cry For You” pojawiły się ponownie przy okazji MF 2019. Artystka miała wziąć udział jako Petra Marklund lub powrócić na międzynarodowy rynek i do porzuconego kilka lat temu wrześniowego pseudonimu. W ostatniej chwili zrezygnowała jednak z udziału. Z prywatnego źródła wiemy, że SVT trzymało miejsce dla tej znanej wokalistki również w roku 2020, lecz w międzyczasie utwór, z którym miała startować został już przez nią opublikowany.

Źródło: JuniorEurovision.tv, EBU, Eurovoix, RTV SLO, Wikipedia, SVT, Aftonbladet, EurovisionFun, cykl o MF: Dawid Oczkowski, fot.: M. Błażewicz, 2021