Znamy kompozytorów Festival da Cancao i terminarz Festivali i Kenges • Niemiecki „Dzień Eurowizji” w całym kraju • Sprzeczne informacje z Grecji ws. finału narodowego

Telewizja RTP 🇵🇹 ogłosiła dziś nazwiska kompozytorów, którzy przygotują piosenki do preselekcji portugalskich Festival da Cancao 2022. Na liście jest 20 nazwisk, z czego cztery wskazano spośród 600 zgłoszeń, a 16 nominowano wewnętrznie przez RTP. Teraz autorzy zdecydują kto wykona ich utwory, oczywiście mogą też zaśpiewać je sami. Na liście są m.in. DJ Marfox z Lizbony (tworzy muzykę określaną jako „ghetto sound of Lisbon” z domieszką afrykańskich brzmień), wokalistka fado Fabia Rebordao (występowała w Polsce podczas Gdańsk Siesta Festival), dueto Fado Bicha (ich styl określany jest jako „queer fado”, fot.), folkowa grupa Kumpania Algazarra pasjonująca się rytmami romskimi, arabskimi, ska i latino, rockowa formacja Os Azeitonas (nominowani do nagrody Best Portuguese Act MTV EMA), a także FF, Agir, Norton, Pedro Marques czy The Mister Driver. O tym, jakie piosenki przygotują dowiemy się pewnie dopiero po nowym roku. Selekcje składać się będą z dwóch półfinałów (po 10 utworów) i finału, a o wynikach decydować będą jurorzy oraz widzowie. Portugalia to jeden z najsłabszych krajów Eurowizji chociaż uczestniczy w show już bardzo długo. Zwyciężyli raz, w 2017 roku, jednak w XXI wieku było to jedyne miejsce w top10 finału. Od momentu wprowadzenia półfinałów Portugalia tylko pięć razy zdobyła awans. W 2021 grupa The Black Mamba zajęła w finale 12. miejsce co jest drugim najlepszym wynikiem kraju w tym tysiącleciu. Ich „Love is on my side” był pierwszym w historii utworem reprezentującym RTP zaśpiewanym po angielsku.

🇦🇱 Albania szykuje się na JESC i FiK

Znamy terminarz selekcji albańskich i Festivali i Kenges 60. Wbrew wcześniejszym spekulacjom festiwal nie odbędzie się w Boże Narodzenie, a zaraz po świętach. Pierwsza noc festiwalu zorganizowana będzie 27 grudnia, druga na kolejny dzień, a wielki finał odbędzie się 29 grudnia. Format festiwalu nie został jeszcze ogłoszony, ale wiemy, że ma być atrakcyjnie ze względu na jubileusz 60-lecia organizacji FiK. Wśród artystów, którzy mają pojawić się w stawce są m.in. Elhaida Dani (ESC 2015) czy Yll Limani. Chociaż zapowiadano, że uczestników poznamy pod koniec października, ogłoszenie do tej pory się nie pojawiło. Telewizja RTSH myśli nie tylko o festiwalu ale też o Eurowizji Junior do której przygotowuje się ze sporym zaangażowaniem. Piosenka „Stand by you” doczekała się już profesjonalnego teledysku, Anna Gjebrea ćwiczy choreografię z czterema specjalnie wyselekcjonowanymi tancerzami, a dyrektorem artystycznym występu będzie Luca Tommassini, który stał za prezentacją sceniczną do „Adrenaliny” Senhit i Flo Ridy z San Marino 🇸🇲, a także za wszystkimi stylizacjami wokalistki wykorzystywanymi podczas eventów dodatkowych i teledysków alternatywnych. Luca po raz pierwszy będzie zaangażowany w jakikolwiek występ podczas JESC. Czy RTSH dzięki tak rozbudowanemu projektowi zdoła osiągnąć w Eurowizji Junior dobry wynik? Czas pokaże, ale już teraz widać, że nastawienie na sukces jest duże.

🇩🇪 Dzień Eurowizji w całych Niemczech

Informacje niemieckiego radia Bayern3 okazały się prawdziwe, a telewizja ARD powraca do preselekcji narodowych i rozpoczęła przyjmowanie zgłoszeń. Etap zgłoszeniowy trwa tylko do 30 listopada, a zgłosić się mogą wszyscy chętni którzy zaprezentują nadawcy własny, oryginalny utwór. Szczegółów formatu na razie nie znamy, ale mówi się, że „Lied fur Turin” ma się odbyć w marcu z udziałem co najmniej pięciu finalistów, a w selekcje zaangażowane będą lokalne stacje radiowe i telewizyjne współpracujące z ARD. Przedstawiciele rozgłośni i telewizji lokalnych będą mogli także rekomendować swoich kandydatów oraz wejdą w skład komisji selekcyjnej. Wybrani uczestnicy poddani zostaną głosowaniu widzów, słuchaczy dziewięciu stacji radiowych oraz internautów podczas finału narodowego. Oznacza to, że komisja nie będzie miała ostatecznego wpływu na to, kto pojedzie do Turynu. Portal ESCkompakt.de, który entuzjastycznie przyjął wiadomość o powrocie selekcji zwraca uwagę, że finał raczej transmitowany będzie przez stacje regionalne ARD, a nie na pierwszym kanale co może wpłynąć na niższe wyniki oglądalności. Koordynator działu rozrywki ARD, Frank Beckmann, chce by poprzez szeroką współpracę z siecią stacji regionalnych uczynić z dnia finału narodowego „Dzień Eurowizji” w całych Niemczech i liczy na to, że w proces wyboru zaangażują się wszystkie landy.

🇬🇷 Sprzeczne informacje z Grecji i „foch” ERT

Pora na gorące plotki z Grecji! Według portalu Oikotimes sytuacja w ERT jest dość chaotyczna, a ponoć nadawca zgłosił się do wytwórni płytowych z zapytaniem, czy ich kandydaci chcieliby wziąć udział w finale narodowym, chociaż wcześniej planowano wewnętrznie wskazać reprezentanta i piosenką. Dwa niezależne źródła podają, że nadawca chce do 15 grudnia podjąć decyzję w którą stronę ma iść i ogłosi wtedy organizację preselekcji lub zachowanie prawa do wewnętrznego wyboru. Z tego co wiemy, większość wytwórni jest przeciwna preselekcjom gdyż bardziej ufa komisji niż televotingowi. Informacjom Oikotimes przeczy inny plotkarski portal eurowizyjny w Grecji – EurovisionFun sądząc, że wiadomości o kontakcie ERT z wytwórniami i ustaloną datą 15 grudnia są wyssane z palca. Źródła EurovisionFun podają, że komisja ERT jest bardzo zadowolona z poziomu nadesłanych aplikacji, stąd sugestia, by zorganizować finał narodowy i pokazać widzom więcej dobrej greckiej muzyki. Portal uważa jednak, że z powodów technicznych i praktycznych przygotowanie preselekcji byłoby dość trudne, stąd ERT skłania się ku decyzji wewnętrznej. Kto ma rację i co dokładnie wydarzy się w Grecji? Nie wiadomo. Pewne jest, że o czwartym udziale w Eurowizji, ale tym razem pod flagą Grecji, marzy Constantinos Christoforou 🇨🇾, który w jednym z wywiadów uznał, że największe sukcesy muzyczne przychodzą po czterdziestce, a on już tę magiczną granicę wieku przekroczył. Ma nadzieję, że ERT zdecyduje się na selekcje publiczne, bo on sam chciałby wystąpić przed dużą widownią. Jest też ciekawostka. Ponoć nadawca ERT wystosował do EBU i Eurovision.tv skargę na filmik „How to Eurovision – Greece”, który pojawił się niedawno na social mediach. Greków uraził fakt wyśmiewania się z wymiany punktowej Grecja-Cypr oraz tego, że w filmiku wykorzystali klip w którym widzowie buczą podczas podawania takich dwunastek. Video zostało usunięte, zedytowane i opublikowane ponownie, już bez spornych fragmentów.

Źródło: ESCPortugal / RTP, Eurovision Albania, Eurovoix, Instagram, ESCkompakt.de, Eurovision.de, Oikotimes, EurovisionFun, fot.: @fadobicha

%d blogerów lubi to: