183 miliony widzów z 36 krajów oglądało tegoroczną Eurowizję w Rotterdamie, to ok. 4% wyższy udział w rynku niż w przypadku 2019 roku, chociaż nie jest to wynik najwyższy w historii. W 2016 konkurs śledziło bowiem ponad 200 milionów widzów. Tegoroczna edycja była sporym hitem wśród młodszej publiczności – wzrost aż o 7% (udziałowo) zanotowano w grupie wiekowej 15-24 lata. Konkurs Piosenki Eurowizji 2021 licznie oglądano m.in. we Włoszech 🇮🇹, w Holandii 🇳🇱, Francji 🇫🇷, Wielkiej Brytanii 🇬🇧, Niemczech 🇩🇪 czy Finlandii 🇫🇮 – zarejestrowano tam najlepsze wyniki oglądalności od wielu lat. Tradycyjnie największy udział w rynku konkurs notuje w Islandii 🇮🇸 – w tym roku niemal wszyscy widzowie śledzili tam show. ESC 2021 była też popularna w sieci. Podczas eurowizyjnego tygodnia transmisjami na YouTube zainteresowało się ponad 50 milionów unikatowych użytkowników. Eurowizja zyskała sporo w social mediach, gdzie oficjalne profile na Facebooku, Instagramie, Twitterze i Tik Toku stworzyły 14 milionów akcji angażujących infernautów, z czego sam Tik Tok aż 4,3 mln. Na Facebooku konkursowe treści dotarły do 21 milionów użytkowników, a na Instagramie do 17 milionów. W trakcie nocy finałowej powstało prawie 5 milionów tweetów, a nagrania konkursowe przez cały tydzień obejrzano ponad 80 milionów razy. Także Dziennik Eurowizyjny notował znacznie większe zainteresowanie stroną – w tygodniu konkursowym najwięcej wejść było oczywiście z Polski, ale też często odwiedziny rejestrowano z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii, Szwecji czy USA. Bardzo duży ruch wygenerowany został na grupie facebookowej, która była głównym miejscem relacji z Centrum Prasowego. W całym maju powstało na grupie ponad 220 postów, które łącznie miały prawie 100 tys. komentarzy i ponad 260 tys. reakcji. Najpopularniejsze posty z Instagrama to te, dotyczące formacji Maneskin, a sam profil był w maju odwiedzany 38% razy częściej niż w normalnych warunkach. O 50% wzrosła też oglądalność InstaStories. Serdecznie dziękuję, że w sezonie eurowizyjnym byliście z Dziennikiem!
Barbara Dex Award: Za co jest ta nagroda?
Część fanów poddała w wątpliwość sens plebiscytu Barbara Dex Awards po tym, gdy w tym roku nagrodę wygrał TIX z Norwegii 🇳🇴 za wielkie białe futro, okulary oraz skrzydła. Drugie miejsce przypadło Roxen z Rumunii 🇷🇴, a trzecie Albinie z Chorwacji 🇭🇷 . Wcześniej utarło się, że plebiscyt ma „nagrodzić” najgorszy strój Eurowizji, jednak jak się okazało, nie to jest intencją organizatorów. Co prawda nagroda powstała jako hołd dla belgijskiej reprezentantki 🇧🇪 ubranej w brzydki strój, jednak sama w sobie nie ma mieć negatywnego wydźwięku. Twórcy plebiscytu twierdzą, że nie chodzi o najgorszy strój, ale o taki, który najbardziej uderza i zwraca uwagę, stąd nagroda trafiła teraz do TIX-a, a np. w 2007 roku do Verki Serduchki 🇺🇦, chociaż ich kreacje były integralną częśćią występu. Belgowie, którzy wymyślili plebiscyt, chcą, by głosowanie nie miało na celu psucia wizerunku Eurowizji i podkreślania kto się tam fatalnie ubrał, ale pokazania najbardziej wyrazistych kreacji i takich, które mocno zwróciły naszą uwagę. W ubiegłej edycji nagroda trafiła do Portugalczyka Conana Osirisa 🇵🇹, a w 2018 do formacji Eye Cue z Macedonii 🇲🇰. Poza Portugalią i Macedonią także Serbia 🇷🇸 ma na koncie już dwa takie wyróżnienia. Polsce 🇵🇱 przypadło ono tylko raz – w 2001 roku za futro Piaska. Co ciekawe, od 2013 roku „Barbarę Dex” zdobywają głównie uczestnicy, którzy nie awansowali do finału. TIX i Nina Kraljić (🇭🇷 2016) są jedynymi wyjątkami.
Czeski błąd … po raz drugi
Czeski portal 🇨🇿 Eurocontest.cz informuje, że telewizja publiczna złamała zasady doboru jurorów do eurowizyjnej komisji, a piosenki w tym kraju oceniała Tonya Graves, która nie ma obywatelstwa Republiki Czeskiej. Co prawda Amerykanka jest niezwykle w tym kraju popularna, jednak nadal jej obecność w jury nie jest zgodna z wytycznymi. Portale eurowizyjne sądzą, że EBU wkrótce anuluje całe głosowanie jurorów czeskich, co jednak nie będzie miało wpływu na główne wyniki finału. W finale czeska komisja 12 punktów dała Portugalii 🇵🇹, 10 Francji 🇫🇷, a 8 Islandii 🇮🇸. Gdyby odjąć te punkty, niewiele by się zmieniło – Maneskin miałby ich 518, Barbara Pravi 489, a Gjon’s Tears 427. Brak czeskich punktów nie zmieniłby też wyników półfinałowych i nadal te same kraje weszłyby do sobotniej części Eurowizji. To jednak już druga wpadka Czech. W 2019 roku jedna z członkiń komisji ewidentnie pomyliła się i oceniła kraje odwrotnie, co mogło wpłynąć na top10 półfinału. Niestety dotknęło to polskiej reprezentacji 🇵🇱, bo gdyby Czeszka swoje punkty dała poprawnie, Tulia najpewniej awansowałaby do finału. Europejska Unia Nadawców na razie nie komentuje sprawy i nie przedstawiła swojego stanowiska. Nie wiemy więc, czy punkty faktycznie zostaną wycofane.
Jury w drugim półfinale: Taktyczni Bułgarzy
Jak głosowały komisje w II półfinale? Pora wrócić do naszej analizy i to sprawdzić! Typowanie jurorskie w II grupie wygrała Szwajcaria 🇨🇭 ze 156 punktami. 7 państw miało Gjona na pierwszym miejscu, a aż 12 w czołowej trójce. Jedynym krajem, który w głosowaniu jury nie dał punktów Szwajcarii była Bułgaria. Komisja BNT głosowała najpewniej taktycznie, bardzo nisko oceniając faworyzowane utwory. Szwajcar był na 15. miejscu, Islandczyk na … ostatnim, a Finowie na 12. To właśnie Bułgaria 🇧🇬 zajęła 2. lokatę w jury-votingu, cztery kraje (w tym Szwajcaria) umieściły piosenkę Victorii na szczycie rankingu. Najchłodniej potraktowano ją w Albanii, gdzie przypadło Bułgarii tylko 9. miejsce, co i tak dało punkty. Pomijając taktycznych Bułgarów, wszystkie pozostałe komisje dały punkty Islandii 🇮🇸, która łącznie zajęła 3. miejsce. Pierwsze miejsce miała w głosowaniu trzech komisji. Portugalia 🇵🇹 wygrała w Czechach, a najmniejsze poparcie miała w Albanii i Polsce – zajęła tam 10. pozycję. Greczynka Stefania 🇬🇷 wygrała głosowanie jury we Francji i Polsce, w Wielkiej Brytanii była dopiero 13., a w Gruzji przedostatnia. Finowie 🇫🇮 najmniej spodobali się w Grecji (ostatnie miejsce) i Mołdawii (przedostatnie). W żadnej z komisji nie zajęli też miejsca w top3. Senhit i Flo Rida 🇸🇲 największe jurorskie poparcie (po 10 punktów) mieli z Grecji, Mołdawii i Polski, a tylko Portugalia nie miała ich w swoim top10 (11. miejsce). Albanka 🇦🇱 najlepiej wypadła w Danii (2. miejsce), a najgorzej we Francji (14. pozycja). Nisko oceniono ją w Serbii (11. miejsce). Sama Serbia 🇷🇸 najgorzej wypadła w polskiej komisji, gdzie przyznano jej przedostatnie miejsce. Najwyżej była na 5. pozycji w Austrii. Mołdawia 🇲🇩 wygrała głosowanie jury w Grecji i Bułgarii (co dla wielu jest podejrzane), jednocześnie w Portugalii, Hiszpanii, Estonii czy Szwajcarii zajęła 13. miejsce, a w Finlandii o oczko niższe.
Estończycy trafili w top3
Austrię 🇦🇹 najniżej oceniło San Marino (14. miejsce), Estonię 🇪🇪 Dania (14.), a Czechy 🇨🇿 Islandia, Polska i Serbia (także 14. miejsce). O polskich punktach 🇵🇱 już pisaliśmy – Rafał w części krajów zajął ostatnie miejsce, a na tle tak niskich ocen wyróżnia się 12 punktów z San Marino. Danię 🇩🇰 najwyżej oceniono w Austrii 7. lokata), natomiast w Polsce, Albanii i Serbii sympatyczny duet Fyr & Flamme był ostatni. Łotwa 🇱🇻 załapała się do czołowej dziesiątki tylko w Mołdawii, z kolei w Czechach, Danii i Gruzji była na samym dnie. Najniżej w głosowaniu jury wylądowała Gruzja 🇬🇪 – dostała tylko 1 punkt od Bułgarii. Tornike ostatni był w typowaniu komisji z Austrii, Islandii, Mołdawii, San Marino, Hiszpanii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Najlepiej w typowaniu finalistów poradziły sobie grupy jurorskie z Albanii i San Marino, które w top10 miały wszystkich 9 finalistów, przy czym Albania na 4. miejscu miała Austrię, a San Marino na 1. Polskę. Dobrze wypadła też nasza grupa jurorska, gdzie w top10 było 9 finalistów. Komisja TVP w finale widziała Estonię zamiast Serbii. Komisje z Austrii, Estonii, Finlandii poprawnie przewidziały top3 głosowania jurorskiego, przy czym Estonii udało się te kraje ułożyć w odpowiedniej kolejności. Aż pięć utworów z top10 (w tym dwa z czołowej piątki) Bułgarów nie weszło do finału. Jedynym krajem, który zdobył 8 lub więcej punktów od komisji, a nie awansował była Polska, której przypadło słynne już 12 punktów z San Marino.
Źródło: Eurovision.tv, WordPress, Facebook, Instagram, Wiwibloggs, Eurovoix, analiza własna, fot.: M. Błażewicz
1 komentarz
Możliwość komentowania jest wyłączona.