Irlandzki szef delegacji Michael Kearly 🇮🇪 w jednym z wywiadów przyznał, że chyba przyszła pora by prawo decydowania o reprezentancie kraju znów powierzyć widzom. Zapowiedział jednak, że preselekcje narodowe nie będą tak wielkie jak w niektórych krajach, bo nie pozwala na to skromny budżet RTE. Nie zdradził też żadnych dodatkowych szczegółów, więc tak naprawdę wiemy jedynie tyle, że intencje do oddania władzy publiczności są, ale kto wie, może RTE postawi na preselekcje internetowe, jak to miało miejsce w Czechach w latach 2018-2020. Ostatni raz selekcje pod nazwą „Eurosong” odbyły się w Irlandii w 2015 roku. Zwyciężczyni Molly Sterling nie weszła jednak do finału Eurowizji. Od momentu wprowadzenia dwóch półfinałów Irlandczycy w finale byli jedynie pięć razy – w latach 2010-2013 (w tym dwukrotnie w finale zajęli miejsce poza top20) oraz w 2018. Chociaż pod koniec XX wieku byli mocarstwem i w ciągu pięciu lat wygrali cztery razy, w XXI wieku zdołali już dwa razy zająć ostatnie miejsce w finale, a dwie ostatnie Eurowizje skończyły się dla nich ostatnimi miejscami w półfinałach. Zmiany nastąpią także w Szwecji 🇸🇪 – telewizja SVT rezygnuje z przydzielania „dzikiej karty” wykonawcy z P4 Nasta, czyli konkursu radiowego dla najlepsze piosenki. Nadawca szwedzki od 2012 przyznawał przepustkę do Melodifestivalen jednemu z uczestników P4, jednak nigdy żaden z wykonawców nie odniósł sukcesu w preselekcjach narodowych i nie wyszedł z grupy. Oczywiście każdy, kto podjął się rywalizacji P4 Nasta może też zgłaszać swoje piosenki do MF 2022, ale nie może liczyć na żadną taryfę ulgową. Jedną z uczestniczek radiowego konkursu jest Clara Rubensson, współautorka polskiej piosenki eurowizyjnej „The Ride” dla Rafała Brzozowskiego.
Live-on-tape: Które występy zobaczymy w piątek?
Już w piątek rusza dwuczęściowe Eurovision Song Celebration 2021, które w tym roku połączone będą z premierą nagrań live-on-tape wszystkich występów z tegorocznego konkursu. W piątek 28 maja o 21:00 pokazane będą prezentacje sceniczne do piosenek, które odpadły w półfinałach, w tym do „The Ride” Rafała Brzozowskiego z Polski 🇵🇱 czy „Amnesia” Roxen z Rumunii 🇷🇴. W sobotę o tej samej porze pokazane będą pozostałe nagrania – 26 piosenek, które weszły do finału. Program poprowadzi Krista Siegfrids, reprezentantka Finlandii 🇫🇮 na ESC 2013 w Malmo. Spośród 39 krajów jedynie Australia 🇦🇺 musiała użyć swojego nagrania zapasowego w trakcie Eurowizji, gdyż Montaigne nie przyleciała do Rotterdamu. Chociaż Islandczycy 🇮🇸 także nie mieli możliwości zaśpiewania na żywo, w ich przypadku organizatorzy wyemitowali występ zarejestrowany podczas prób technicznych w Ahoy Arena. Warto zwrócić uwagę, że niektórzy nadawcy nagrywali live-on-tape w tym samym miejscu, np. reprezentacje Bułgarii 🇧🇬, Cypru 🇨🇾, Malty 🇲🇹 i Mołdawii 🇲🇩 realizowały prace w Sofii, z kolei przedstawiciele Serbii 🇷🇸 i Macedonii 🇲🇰 w Belgradzie. Do live-on-tape wykorzystywane były zarówno skromne studia telewizyjne jak i wielkie hale widowiskowe, w tym np. Saku Suurhall, gdzie w 2002 Estończycy 🇪🇪 organizowali Eurowizję. Polski występ nagrany został w podwarszawskim studiu Transcolor. Rafał wystąpił na specjalnej scenie z czterema tancerzami i chórzystą, a choreografia była bardzo podobna do tej z Rotterdamu. Zastosowano znacznie mniej efektów pirotechnicznych, ale nie zabrakło neonowych wizualizacji czy ciemnych okularów wokalisty. Scenę polskiego live-on-tape zobaczyć możecie poniżej:
Głosowanie jury: Kto u kogo zajął ostatnie miejsce?
Głosowanie jurorskie jak co roku wywołuje spore kontrowersje, a niektórzy fani domagają się nawet usunięcia komisji i pozostawienia prawa decydowania o zwycięzcy Eurowizji tylko widzom. Oczywiście powrót do 100% televotingu byłby powrotem do dominacji regionów czy diaspor, które teraz nie są już tak aktywne w głosowaniu bo wiedzą, że mają mniejszą moc. Niestety cieniem na głosowaniu jurorskim kładą się te najbardziej wyraźne wymiany punktowe, które psują wizerunek całego gremium. W tym roku uwaga wielu fanów skupiła się na zdobytych przez Mołdawię 🇲🇩 notach oraz na wymianach takich jak Polska 🇵🇱 z San Marino 🇸🇲. Co jeszcze może być podejrzane? Sprawdźmy wyniki jurorskie w pierwszym półfinale. Najwyższą średnią zajętych miejsc w głosowaniach jurorskich w tej grupie miała Malta 🇲🇹, której aż osiem pańsw dało 1. miejsce. Najniższą ocenę dostała od Ukraińców 🇺🇦 – tylko 6. lokata. Rosja 🇷🇺, która zaskakująco dobrze poradziła sobie w głosowaniu jurorskim w półfinale dostała punkty niemal od wszystkich krajów – z jurorskim zerem pozostawiła ją Litwa 🇱🇹 (11. miejsce) i Ukraina, gdzie jurorzy najpewniej specjalnie zaniżyli jej noty tak by Manizha wylądowała na ostatnim, 15. miejscu. W ukraińskim televotingu „Russian Woman” zajęło jednak 5. miejsce. Tego typu działania nie są dla Ukraińców niczym nowym. Warto jednak zauważyć, że Rosjanie wobec grupy Go_A byli bardziej sprawiedliwi i nie zaniżali not z powodów politycznych. „Shum” zajęło 6. miejsce w głosowaniu jurorskim Rosji oraz wygrało televoting. Piosenkę Go_A najniżej ocenili jurorzy z Cypru 🇨🇾 i … Włoch 🇮🇹 (12. miejsce), z kolei Tusse ze Szwecji 🇸🇪 nie dostał jurorskich punktów jedynie od Słowenii 🇸🇮. Malta i Rumunia 🇷🇴 były krajami, których jurorzy najsurowiej potraktowali Izrael 🇮🇱, z kolei komisja holenderska 🇳🇱 jako jedyna wyróżniła się niską oceną „El Diablo” – przyznano Cyprowi ostatnie, 16. miejsce. To chyba jednak kwestia regionu, bo sąsiadująca z Holandią Belgia 🇧🇪 także ulokowała Elenę nisko – na 13. miejscu.
Szwecja trafiła wszystkich finalistów!
Litwini 🇱🇹 z The Roop najniżej ocenieni byli w Azerbejdżanie 🇦🇿 – komisja przyznała im… ostatnie, 15. miejsce. Jurorzy z Wilna nie pozostali dłużni i Efendi była u nich przedostatnia. Belgijskie 🇧🇪 „Wrong Place” najsłabiej oceniono w Macedonii 🇲🇰 – ostatnie miejsce. Co ciekawe, niskie miejsca Hooverphonic zajęli też w zachodnich komisjach jurorskich z Niemiec 🇩🇪 i Irlandii 🇮🇪, a także w Australii 🇦🇺. Szwedzi 🇸🇪 pogrążyli Albinę z Chorwacji 🇭🇷 przydzielając jej ostatnią lokatę, z kolei Rumunia 🇷🇴 wylądowała na dnie rankingów jury z Irlandii 🇮🇪, Włoch 🇮🇹 i Rosji 🇷🇺, jednocześnie była druga na Cyprze 🇨🇾, czwarta w Azerbejdżanie, a na Malcie 🇲🇹…pierwsza! Także „Mata Hari” zbierało bardzo różne oceny – Belgia, Chorwacja, Izrael 🇮🇱 i Litwa dały jej przedostatnią pozycję, natomiast Słowenia, Malta, Macedonia, Norwegia 🇳🇴 i Irlandia miały piosenkę Efendi w top5. Australia, chociaż zajęła niskie miejsce w półfinale, mogła się pochwalić 1. miejscem w głosowaniu jury Ukrainy 🇺🇦 oraz 3. pozycją na Litwie. Macedonia Północna najwięcej punktów jurorskich zgarnęła z Rumunii, gdzie zajęła 5. miejsce, z kolei Irlandia mogła liczyć co najwyżej na 8. miejsce zajęte w głosowaniach komisji z Australii, Azerbejdżanu i Belgii. Komisja ze Szwecji jako jedyna przyznała dziewięć pierwszych miejsc wszystkim krajom, które weszły do finału (Szwedzi nie mogli głosować na samych siebie). Z kolei jury z Belgii i Azerbejdżanu jako jedyne przewidziało faktyczne top3 jurorskie półfinału tj. Maltę, Rosję i Ukrainę, jednak ani Belgiowie ani Azerowie nie trafili z kolejnością. Szwecja i Holandia trafnie wskazały kraje, które nie awansowały do finału (w Szwecji wszystkie te państwa zajęły miejsca 10-15., w Holandii 10-15., ale 16. był Cypr). Ukraińskie jury w swoim top4 umieściło trzy piosenki, które nie weszły do sobotniej części Eurowizji (Australię, Chorwację i Rumunię). Jutro przyjrzymy się jak w tym półfinale głosowali widzowie!
Źródło: Wiwibloggs, Eurovision.tv, Wikipedia, analiza wyników własna, fot. M. Blażewicz (zdjęcie główne – Lesley Roy oraz zdjęcia sceny live-on-tape)
1 komentarz
Możliwość komentowania jest wyłączona.