Ifi Ude zwycięża w naszym plebiscycie! Czy weźmie udział w przyszłorocznych preselekcjach? Trzymamy za nią kciuki w OGAE 2nd Chance! Paula Biskup i jej „Wyliczanka” propozycją na preselekcje? Czy Krajowe Eliminacje w ogóle się odbędą? Co powinna zrobić TVP? 

Niedawno informowałem, że w kategorii najpopularniejszych polskich wykonawców tytuł „Wymarzonego Reprezentanta” zdobyła Margaret, która wczoraj wygrała w konkursie na „Przebój lata” RMF FM i Polsatu w ramach konkursu na terenie kieleckiej Kadzielni. Finalistka selekcji polskich 2016 oraz szwedzkich 2018 i zwyciężczyni OGAE 2nd Chance Song Contest 2018 zaśpiewała piosenkę „Byle jak” i w superfinale pokonała dwóch innych kandydatów, którymi byli Grzegorz Hyży i Michał Szczygieł. W konkursie uczestniczył też Gromee (ESC 2018) z nowym utworem „One last time” wykonywanym razem z norweskim wokalistą Jesperem Jensetem, który został przez komentujących na Facebooku Dziennika Eurowizyjnego fanów skrytykowany za bardzo słaby wokal. Duet nie zakwalifikował się do superfinału, tak samo jak finalistki preselekcji polskich 2017 i 2018 – Lanberry oraz Marta Gałuszewska. O wygraną walczyła również Kasia Kowalska, reprezentantka Polski z 1996 roku.

Dziś pora ogłosić, kto został „Wymarzonym Reprezentantem” w kategorii tych mniej popularnych wykonawców, często stojących dopiero na progu wielkiej kariery. Jest to też zestaw wykonawców, których udział w preselekcjach jest bardziej prawdopodobny niż tych „topowych”, którzy najczęściej boją się rywalizacji lub dumnie uznają się za „zbyt dobrych” na Eurowizję. Wśród tych odważnych wygrała Ifi Ude, zdobywając 24,8% poparcia na ankiecie facebookowej, 15,09% poparcia na ankiecie ze strony Dziennik-Eurowizyjny.pl oraz spore wsparcie na Instagramie (dziennik_eurowizyjny). Drugie miejsce miała Ramona Rey z 11,9% poparcia na Facebooku i 8,76% poparcia na stronie. Na pozycji trzeciej mamy zespół Clodie (11,7% na Facebooku i 10,2% na stronie). Warto zauważyć, że na czwartym miejscu mamy remis duetu United States of Emotion oraz zespołu Mee and the Band, który zdobywając aż 18% głosów wygrał ankietę na stronie Dziennika Eurowizyjnego. Spośród 12 kandydatów najmniejsze wsparcie mieli Mateusz Grędziński i Pola Rise. Oto pełne wyniki (po przeliczeniu procentów na punkty – Facebook 50%, ankieta 25%, instagram 25%).

  1. Ifi Ude 208 punktów
  2. Ramona Rey 90 punktów
  3. Clodie 84 punkty
  4. United States of Emotion / Mee and the Band po 78 punktów
  5. Bovska 62 punkty
  6. Monika Urlik 56 punktów
  7. Tulia 49 punktów
  8. Mery Spolsky 40 punktów
  9. Ralph Kamiński 30 punktów
  10. Mateusz Grędziński / Pola Rise po 20 punktów

Oddano ponad tysiąc głosów na facebooku i ponad 700 na ankiecie strony internetowej.

Ifi Ude startowała w preselekcjach 2018 i chociaż jej utwór „Love is Stronger” nie wszedł do czołowej trójki, to jednak zdobył ogromne uznanie wśród fanów Eurowizji, którzy właśnie występ tej polsko-nigeryjskiej wokalistki określili mianem „najlepszego” i „najlepiej przygotowanego”. Nie bez powodu to właśnie Ifi reprezentuje klub OGAE Polska podczas OGAE 2nd Chance Song Contest 2018. Spośród finalistów plebiscytu można śmiało powiedzieć, że do preselekcji 2019 (jeżeli zostaną zorganizowane) staną np. Clodie, United States of Emotion, być może Monika Urlik, a i Mee and the Band wyrazili zainteresowanie. Czy Ifi Ude również się zgłosi? Tego na razie nie wiadomo, a w wywiadzie dla Eurowizja.org stwierdziła, że na razie chce zostawić to w tajemnicy. Nie ma wątpliwości, że ponowny start na pewno dałby jej silną pozycję faworytki preselekcji.

Dziennik Eurowizyjny wciąż na tropie Krajowych Eliminacji do Eurowizji Junior 2018! Podczas gdy prawie wszystkie kraje już ogłosiły swoje plany wobec konkursu, TVP uparcie milczy, pozwalając fanom na spekulacje. Scenariuszy na dalszy rozwój wydarzeń jest sporo, poszlak póki co niewiele. Chociaż w 2017 roku preselekcje rozpisano już 1 sierpnia, to w 2016 roku (gdy Polska wracała do JESC) regulamin Krajowych Eliminacji pojawił się dopiero we wrześniu, dając niewiele czasu na przygotowania. Może więc być tak, że na początku przyszłego miesiąca TVP opublikuje regulamin, organizując finał narodowy na początku października, zgodnie z planem przedstawionym parę miesięcy temu przez KRRiT. Jeśli ten plan nie jest wiążący, możemy też być świadkami zupełnie nowej formuły wyboru, np. wewnętrznego. W tym przypadku często mówi się o Roksanie Węgiel, zwyciężczyni „The Voice Kids”, która pracuje aktualnie nad nowymi utworami. Ze względu na kontrakty podpisane po programie ekipa wokalistki nie mogła Dziennikowi Eurowizyjnemu zdradzić planów Roksany, ale ona sama przyznała na Instagramie, że chciałaby wziąć udział w Eurowizji, ale jeszcze nie wie jak to będzie.

Tymczasem na horyzoncie pojawiła się inna silna kandydatka. 12-letnia Paula Biskup, która ma na swoim koncie udział w wielu festiwalach i konkursach wokalnych, debiutuje na polskim rynku muzycznym z utworem „Wyliczanka”. Jej pierwszy utwór wspierany przez przez wytwórnię Sony Music Poland, a za piosenką stoją m.in. Maciek Pichlak z polsko-belgijskiego producenckiego duo MAVOOI Bechoco oraz Jarosław JARO Baran, odpowiedzialny za brzmienie takich gwiazd jak Cleo, Edyta Górniak czy Ewelina Lisowska. Na swoim facebookowym profilu Sony Music Poland opublikowało utwór podając, że startuje on w preselekcjach do Eurowizji Junior, zresztą o tym, że marzeniem Pauli jest reprezentować Polskę w tym konkursie informują też dwa portale lokalne – lm.pl (Portal Wielkopolski Wschodniej) oraz Turek.net.pl. Czytamy w artykułach m.in. o tym, że Paula „ma szansę powalczyć o najwyższą stawkę i godnie reprezentować Polskę na Białorusi. Potencjalna polska propozycja wraca bowiem do korzeni i tradycyjnych wartości Eurowizji: radości ze śpiewania w ojczystym języku, wspólnotowości i młodzieńczego optymizmu„. Podano też, że najpierw jej utwór musi zdobyć uznanie „u producentów polskich preselekcji i znaleźć się wśród 10 piosenek wybranych do rywalizacji o najlepszą w naszym kraju„. Skąd takie informacje o formacie preselekcji? Nie wiadomo, ale zapewne jest to kalka z poprzedniego roku, co jednak pokazuje, że Krajowe Eliminacje, chociaż w obecnej formie organizowane dopiero od 2016 roku, na stałe wpisały się w kalendarz dziecięcych konkursów wokalnych i jest na nie zapotrzebowanie. Media lokalne często zresztą stawiają ten temat jako jeden z najważniejszych i np. w 2017 roku to właśnie na łamach takich stron mogliśmy poznać szczegóły przygotowań, castingów i finału preselekcji JESC w TVP.

Na ten moment trudno jest określić, jak (i czy w ogóle) TVP działa w sprawie Krajowych Eliminacji. Jak już wcześniej informowałem, źródła w Telewizji Polskiej nie były w stanie potwierdzić planów stacji wobec konkursu, poza tym, że na pewno weźmiemy udział w imprezie organizowanej przez Mińsk. Być może w grę wchodzi też scenariusz, w którym TVP zorganizuje preselekcje, ale sama wybierze finalistów do stawki poprzez zaproszenia i np. Roksana Węgiel czy Paula Biskup będą miały okazję rywalizować ze sobą na jednej scenie? Zapewne wielu polskich producentów pracujących z utalentowanymi dziećmi trzyma kciuki za to, by TVP chciała wypełnić misję nadawcy publicznego i zaprosić telewidzów do współdecydowania o tym, kto będzie reprezentował nasz kraj na Eurowizji Junior. Fakt, że pomimo braku regulaminu i potwierdzenia organizacji preselekcji wiele ekip muzycznych w całej Polsce pracuje już nad eurowizyjnymi propozycjami świadczy o tym, jak istotny stał się to konkurs. Warto przytoczyć też komentarze czytelników Dziennika Eurowizyjnego, którzy w specjalnej ankiecie uznali, że chcą oglądać Krajowe Eliminacje do JESC 2018, bo poziom piosenek jest znacznie lepszy niż względem „dorosłego” odpowiednika, a zaangażowanie młodych wykonawców jest godne podziwu.

źródło: inf. własne, lm.pl, turek.net.pl, eurowizja.org; zdj: Dzień Dobry TVN

 

Reklamy