Centrum Prasowe otwarte! Dziś pierwsze próby! Nowe zasady dotyczące publikacji nagrań z prób i nowe pomysły organizatorów! Gromee i Lukas Meijer wystąpią w Euroclubie! Kiedy? Sprawdź najnowsze wieści dotyczące organizacji konkursu!

Najnowsze informacje z Lizbony i Centrum Prasowego! Nowe zasady filmowania i publikowania nagrań z prób! Kto wystąpi w Euroclubie i kiedy zobaczymy tam Gromee’go i Lukasa? Dziennik Eurowizyjny rozpocznie relacjonowanie prób od 1 maja! 

Dziś rozpoczynają się próby techniczne reprezentantów z pierwszego półfinału Konkursu Piosenki Eurowizji 2018. Każdy kraj będzie miał 30 minut na przeprowadzenie kilku próbnych występów z różnymi konfiguracjami świateł, pracy kamer czy efektów specjalnych. Większość reprezentantów już dziś powinna pojawić się w strojach scenicznych, ale nie zawsze tak się dzieje. Zgodnie z zasadami, próby techniczne na tym etapie są zamknięte dla prasy i dziennikarze mogą je obserwować z Centrum Prasowego na specjalnych ekranach. Jedynym medium, które może publikować zdjęcia i krótkie nagrania z prób jest portal Eurovision.tv, dlatego tam najlepiej jest szukać jakichkolwiek materiałów. Inne portale eurowizyjne (fanowskie) publikować będą głównie pisemne opinie. Po każdej próbie wykonawca weźmie udział w sesji Meet & Greet z dziennikarzami, będzie miał też okazję udzielić wywiadów. Dziennik Eurowizyjny od 1 maja będzie relacjonować wszystko to, co dziać się ma w Centrum Prasowym. W Lizbonie są już natomiast dziennikarze Eurowizja.org oraz Maciej Mazański z „Dobry Wieczór Europo„, dlatego zapraszam do śledzenia także ich relacji.

W tym roku w życie wchodzą bardziej restrykcyjne zasady dotyczące pracy dziennikarzy w Centrum Prasowym, a zwłaszcza materiałów audio/video/foto, które będą przygotowywać dla swoich czytelników. Dziennikarze akredytowani mogą publikować jedynie od 2 do 3 minut całego materiału nagranego w ciągu dnia prób – dotyczy to nagrywania prób wprost spod sceny. Zakazane jest jakiekolwiek transmitowanie prób z Areny oraz publikowanie nagrania całej próby danego wykonawcy przed zakończeniem konkursu. Dotyczy to także prób generalnych oraz programu na żywo. Nie ma również możliwości publikowania takich materiałów na swoich prywatnych profilach mediów społecznościowych. Zasady nie dotyczą indywidualnych wywiadów, nagrań z reakcjami i opiniami czy konferencji prasowych i imprez towarzyszących, takich jak Ceremonia Otwarcia Eurowizji. Na ten moment nie wiadomo jeszcze w jaki sposób przestrzegane i kontrolowane będą nowe zasady. Oczywiście karą za niedostosowanie się do regulaminu jest odebranie akredytacji prasowej, która dla każdego dziennikarza i fana ma ogromną wartość. Publikacja nowego regulaminu wywołała sporą dyskusję wśród fanów, jednak często pojawiają się opinie, że wprowadzenie tych restrykcji będzie dobre dla konkursu, bo pozwoli nawet największym fanom na większe emocje i zaskoczenia w trakcie transmisji. Nie od dziś wiadomo, że takie nagrania kusiły i fani często je oglądali, nawet za cenę zmniejszenia atrakcyjności faktycznego konkursu. Od teraz przebieg prób ma być dostępny tylko dla tych, którzy są akredytowani, a materiały oficjalne najlepiej jest oglądać za pośrednictwem portalu Eurovision.tv, który na nowych zasadach zyska najbardziej.

Nowością tego sezonu jest też rezerwowanie pewnej liczby miejsc w sali konferencyjnej dla mediów z kraju, którego reprezentant będzie gwiazdą konferencji. Oznacza to, że w przypadku konferencji prasowej polskiej ekipy osoby z polskimi akredytacjami będą mogły siedzieć w pierwszym rzędzie. Konferencja prasowa Polski będzie transmitowana za pośrednictwem Dziennika Eurowizyjnego na Facebooku. W Centrum Prasowym przygotowano 750 miejsc pracy dla dziennikarzy, w tym specjalną sekcję dla mediów fanowskich – dziennikarze-fani proszeni są o korzystanie właśnie z tych miejsc, by zapewnić wolne stanowiska także tzw. prawdziwym dziennikarzom z np. mediów publicznych, którzy zazwyczaj przyjeżdżają do miasta-organizatora Eurowizji dopiero w drugim tygodniu. Fani są tam od samego początku. O tym, jakie media dany dziennikarz reprezentuje, należało poinformować w trakcie składania aplikacji o akredytację.  Podziału na media fanowskie i oficjalne nigdy wcześniej nie było. Centrum Prasowe oferuje 5 pokoi do wywiadów i jedno studio zdjęciowe ze ścianką i lampami. Pokoje mogą być rezerwowane poprzez desk informacyjny na czas do 15 minut. Każdego dnia priorytet na rezerwowanie pokoi dotyczyć będzie reprezentantów, którzy akurat mają mieć próby.

Euroclub otwarty zostanie dopiero 6 maja, ale potwierdzono już, jakie atrakcje nas tam czekają. W niedzielę od 23:00 ruszy impreza w której wystąpi Rui Andrade (trzykrotny uczestnik preselekcji portugalskich oraz chórzysta eurowizyjny dla Rosji 2014 i Azerbejdżanu 2018), a także Eleni z Cypru i Claudia z Portugalii. Dzień później odbędzie się słynne Nordic Party. We wtorek 8 maja gośćmi Euroclubu będą Dora (reprezentantka Portugalii z 1986 i 1988) oraz Gromee z Lukasem Meijerem – reprezentanci Polski. Dziewiątego maja czeka nas Fiesta Latina, podczas której wystąpi m.in. Lucia Perez (Hiszpania 2011). 10 maja na scenie Euroclubu pojawi się Catarina Pereira (dwukrotna uczestniczka Festival da Cancao). 11 maja pora na Diversity Party z gośćmi specjalnymi – Slavkiem Kaleziciem (Czarnogóra 2016) i Suzy (Portugalia 2014). 12 maja po finale odbędzie się wielkie afterparty a wystąpi wtedy Pedro Madeira (JESC 2006) i Daniela Varela. Oczywiście każdego dnia lista gości będzie rozszerzana, gdyż na pewno wielu tegorocznych reprezentantów także będzie chciało wystąpić w Euroclubie. Imprezy trwać będą od 23:00 do 4:00 czasu portugalskiego.

Znamy też szczegóły Imprezy Otwarcia Eurowizji i spaceru po tzw. „Blue Carpet” 6 maja. Jak już wcześniej informowano, spacer odbędzie się na terenie MAAT czyli Muzeum Sztuki, Architektury i Technologii. Prasa powinna być na miejscu między 15:00 a 16:00. Specjalne shuttle busy będą kursowały pomiędzy Eurovision Village, Altice Arena a MAAT by transportować akredytowane osoby. Na razie nie wiadomo w jakiej kolejności reprezentanci pojawiać się będą na czerwonym dywanie – informacje te przekazane zostaną później i na pewno znajdziecie je na Dzienniku Eurowizyjnym. EBU i RTP przypominają także, że oficjalnymi hashtagami tegorocznego konkursu są #Eurovision #ESC2018 i #AllAboard.