Eurowizja 2018 od kuchni! Do kiedy możliwe są zmiany w prezentacji scenicznej? Kto powinien zasiąść w jury? Jakie materiały trzeba dostarczyć? W jakim przypadku zwycięzca nie zorganizuje Eurowizji za rok?

Przygotowania do Eurowizji 2018 trwają! Do czego zobowiązani są nadawcy publiczni uczestniczący w konkursie? Jakie warunki muszą spełniać? Jak wygląda praca jurorów? Co w przypadku, gdy zwycięski kraj nie będzie gospodarzem kolejnego konkursu? 

Sezon eurowizyjny w Lizbonie rozpocznie się wraz z pierwszymi próbami technicznymi 29 kwietnia (niedziela). Wszystkie delegacje są w stałym kontakcie z Portugalczykami i przygotowują się do startu w tegorocznym konkursie. Często mówi się o niezwykle dokładnych informacjach, jakie każda telewizja musi przekazać organizatorom. Jak to w skrócie wygląda i w jakich terminach muszą być wykonane konkretne zadania? Najpóźniej na 8 tygodni przed rozpoczęciem sezonu telewizja musi dostarczyć RTP nagranie wybranej na Eurowizję piosenki, wraz z oryginalnym podkładem muzycznym, który nie zawiera żadnych wokali. Podczas spotkania delegacji (po sezonie preselekcyjnym) trzeba też przedstawić zapis video danego utworu – czy to w formie profesjonalnego teledysku czy np. jako występ preselekcyjny. Do spotkania HoD należy również przekazać specjalną video-prezentację przedstawiającą planowany występ sceniczny. W takiej prezentacji dokładnie oznaczona musi być pozycja „startowa” wykonawców oraz planowane ruchy na scenie i liczba osób występujących.

Nadawca musi też ze znacznym wyprzedzeniem określić zapotrzebowanie na budkę komentatorską (nie wszystkie telewizje oferują komentarz eurowizyjny z Lizbony) oraz zapotrzebowanie na bilety eurowizyjne. Telewizja wraz z reprezentantem i jego ekipą musi też ustalić czy będzie wykorzystywać jakiekolwiek efekty specjalne na scenie (np. wiatry, dymy, pirotechnika itp.) oraz czy na scenie znajdować się będą jakiekolwiek instrumenty (perkusja, fortepian itp.) lub rekwizyty (jak wiemy, na eurowizyjnej scenie stało już niemal wszystko łącznie ze zjeżdżalnią, kołowrotek, piec, a nawet trzepak do suszenia prania). W tym roku podczas polskiego występu wykorzystana będzie konsola dj wraz z pełną obudową. Należy pamiętać, że żaden instrument na scenie nie może być podpięty do mikrofonu. Wszelkiego rodzaju zmiany w prezentacji występu, wprowadzanie nowych rekwizytów czy osób musi być konsultowane z EBU i RTP – te organizacje muszą wyrazić na to zgodę. Niedozwolone są żadne modyfikacje (i nie ma tu wyjątków) w terminie krótszym niż 30 dni do pierwszego półfinału. Jeśli dany nadawca publiczny nie przekaże organizatorom wszystkich informacji na czas, organizatorzy mają prawo samodzielnie ustalić brakujące dane i wtedy delegacja nie ma już prawa do interwencji.

Na potrzeby składanki CD oraz Eurovision.tv nadawca musi dostarczyć wersję audio utworu (format: 16 bit 44.1 KHz / długość: maks. 3 min .) oraz podkład muzyczny, ale tym razem już dozwolone są chórki. Ten podkład wykorzystywany będzie jako karaoke i dostępny dla słuchaczy. Pliki muszą być oczywiście odpowiednio opisane – tytuł, czas trwania, wykonawca, kompozytor (w tym także jego adres e-mail – wymóg związany z dystrybucją na terenie USA), kraj nagrania, język nagrania i produkcja/miks. Informacje te będą również wykorzystane w „książeczce” składanki CD, dlatego nadawca powinien dokładnie sprawdzić, czy dane nie zawierają błędów, np. literówek. Na potrzeby DVD dostarczyć trzeba także wysokiej jakości zdjęcia promocyjne oraz nagranie lokalne, tj. teledysk albo występ preselekcyjny. Nie można zapomnieć też o informacjach prawnych dotyczących praw autorskich oraz dystrybutora (wytwórni). Co ważne, to na nadawcy publicznym spoczywa obowiązek zapewnienia legalnego odtwarzania piosenki na wszystkich możliwych platformach. Wymienione są Spotify, Tidal, Deezer, GooglePlay, x-Box Music, Napster, Guvera, iTunes, TDCPlay oraz Yandex.

Aby reprezentant miał dobrze przygotowaną podstronę na Eurovision.tv, nadawca musi dostarczyć tekst piosenki w języku oryginału (a także tłumaczenie na angielski i francuski), biografię (po angielsku i francusku) i zdjęcia. Mile widziana jest jak największa ilość ciekawostek i zdjęć, które można wykorzystać. Po samej Eurowizji (w ciągu dwóch tygodni od finału) telewizja musi dostarczyć pełne nagranie transmitowanych przez siebie półfinałów i finałów wraz z lokalnym komentarzem. Są to wymogi multimedialnej platformy archiwalnej Eurowizji. Do 28 lutego wszystkie telewizje musiały też ustalić zasady televotingu i taryfy, jakie zostaną wykorzystane w audiotele/sms. Z kolei do 16 kwietnia należy przesłać do EBU listę pięciu jurorów oraz jurorów rezerwowych, wraz z biografiami.

Jak działa eurowizyjne jury? Zgodnie z regulaminem konkursu członkowie komisji otrzymują tzw. „zielony dokument” z wytycznymi, jak głosować. Oczywiście nie jest tam oznaczone, na który kraj konkretnie mają oddać swoje głosy, ale jakimi kryteriami się kierować. Członkowie komisji nie mogą być zatrudnieni przez danego nadawcę publicznego i uczestniczyć w pracach jury w ciągu dwóch ostatnich Eurowizji. Każdy członek jury musi wykonywać jedną z profesji: DJ radiowy, artysta, kompozytor, autor tekstu lub producent. W składzie jury powinna być zachowana równowaga płci, wieku i pochodzenia etnicznego. Dana telewizja powinna też zapewnić, że żaden z członków jury nie jest związany z żadnym wykonawcą, którego na Eurowizji będzie oceniał. Jurorzy powinni bazować na swoim doświadczeniu i profesjonalizmie, bez sugerowania się płcią, wiekiem, narodowością czy sympatiami. Ich działania muszą być również zachowane w całkowitej tajemnicy aż do momentu publikacji punktacji po finale Eurowizji. Filmowanie czy transmitowanie sesji głosowania jury jest całkowicie zabronione. Głosowanie komisji odbywa się w trakcie transmisji na żywo II próby generalnej każdej części Eurowizji, tj. na 24 godziny przed faktyczną transmisją telewizyjną.

Zgłaszając dany kraj do udziału w konkursie nadawca akceptuje jednocześnie możliwość organizacji Eurowizji w przypadku wygranej i gwarantuje fundusze na ten cel. Europejska Unia Nadawców przekaże prawo do organizacji innemu państwu, jeśli zwycięzca nie wywiąże się z gwarancji jakie przedstawił, miał wpływ na manipulację głosowań przez co jego reprezentant wygrał niesprawiedliwie lub jeżeli nie jest w stanie zapewnić apolitycznego charakteru konkursu w swoim kraju. Co istotne, w takim przypadku państwo, które zajęło 2. miejsce w finale nie staje się automatycznie nowym organizatorem. Gospodarza Eurowizji wybiera Europejska Unia Nadawców.

Przypominam, że polska delegacja wylatuje do Lizbony 1 maja, a pierwsza próba techniczna do „Light me up” odbędzie się 2 maja. Tego samego dnia zorganizowane zostanie Meet & Greet z polską ekipą. Spotkanie będzie transmitowane przez Dziennik Eurowizyjny na grupe facebookowej.