Dziennik Eurowizyjny w 2022 roku: Statystyki, ciekawostki i podsumowanie ostatnich 365 dni! • Przypomnijmy sobie najciekawsze momenty i wydarzenia • Co nas czeka w 2023 roku?

Dziennik Eurowizyjny w 2022: To był dobry rok

Koniec roku 2022 to czas podsumowań, pora więc na statystyki Dziennika Eurowizyjnego! To już 18 rok funkcjonowania strony, która powstała pod koniec stycznia 2004. W ciągu mijającego roku powstały 404 artykuły (licząc z dzisiejszym i jutrzejszym), z czego najwięcej w maju, bo aż 46. Zdecydowanie najpopularniejszym był ten 31 stycznia, w którym pisałem o 1. miejscu Polski w zakładach bukmacherskich po prezentacji utworu „River” Krystiana Ochmana. Artykuł zdobył ponad 4 razy więcej wyświetleń niż drugi najpopularniejszy – z 21 maja – w którym informowałem o skandalu z głosowaniem jurorskim (w tym polskiej komisji). Dziennik Eurowizyjny w 2022 zdobył rekordową ilość wyświetleń jak i odwiedzających i był to pierwszy rok z tak dużym skokiem popularności od 2019 roku co jest zrozumiałe, bo w 2020 roku Eurowizji nie było, a rok później Polskę reprezentował wokalista, który nie cieszył się uznaniem fanów. Zdecydowanie najwięcej wyświetleń strony pochodziło z terytorium Polski, a kolejnymi krajami z których najchętniej odwiedzano stronę były Wielka Brytania i Niemcy. Jak zawsze chętnie klikano w dziennikowy terminarz, w którym znaleźć można wszystkie najważniejsze daty sezonu preselekcyjnego i nie tylko. W tym roku Szymon Bolek przeprowadził też odświeżenie loga Dziennika Eurowizyjnego, który na czas początku wojny w Ukrainie przybrał niebiesko-żółtą flagę, a od czerwca już na stałe widać tam tęczowe barwy. Przez cały rok Dziennik Eurowizyjny opisywał nie tylko wydarzenia związane z Konkursem Piosenki Eurowizji czy Eurowizji Junior ale też wszystkie preselekcje, pre-parties, a również wiele innych wydarzeń muzycznych czy kulturalnych. Był też partnerem medialnym Polish Eurovision Party w Warszawie oraz Carpathia Festival w Rzeszowie. W tym roku nie dało się uniknąć tematów trudnych takich jak wojna u naszych wschodnich sąsiadów, zresztą polityka zawsze wpływała na Eurowizję, tak jak i przemiany społeczne, wydarzenia w Europie czy nawet kryzysy gospodarcze.

Konkursy, plebiscyty i głosowania

Dziennik Eurowizyjny to także mnóstwo plebiscytów i głosowań – nie inaczej było w 2022 roku. Zaczęliśmy od mini-plebiscytu oceniającego utwory zgłoszone (lub spekulowane) do wewnętrznych preselekcji w Polsce po czym 13 stycznia nagle dowiedzieliśmy się, że Telewizja Polska jednak przeprowadzi finał narodowy. Przeprowadzono więc plebiscyt „Nasz Faworyt”. Oba głosowania, zarówno przed jak i po prezentacji oficjalnej stawki wygrał Krystian Ochman, który później zwyciężył też w preselekcjach „Tu bije serce Europy”. Odbyła się też kolejna edycja Rejected Song Contest czyli konkursu dla najlepszych piosenek odrzuconych w selekcjach. Wygrała Ukraina reprezentowana przez Alinę Pash. Sporym zainteresowaniem cieszył się plebiscyt „Nasz Faworyt”, który wyłonił najlepszą piosenkę Eurowizji 2022. Triumfowała reprezentantka Szwecji – Cornelia Jakobs. W ramach „DE Awards” wybraliśmy natomiast laureatów w wielu kategoriach, a Miss i Misterem ESC 2022 zostali Andromache z Cypru i Krystian Ochman z Polski. Dziennik intensywnie relacjonował przebieg prób do Eurowizji 2022 na żywo z Centrum Prasowego w Turynie, a także wręczył specjalną nagrodę Creative Award dla Konstrakty za nabardziej kreatywną koncepcję utworu. Wyjazd na Eurowizję do Turynu nie byłby możliwy dzięki pomocy naszych sponsorów – Creative Poland i Theaterbau, a także czytelników Dziennika Eurowizyjnego, którzy wspierali redakcję poprzez Tipply. Po zwycięstwie Ukrainy na DE ruszył cykl historyczny dotyczący udziału Wielkiej Brytanii na Eurowizji, a w sezonie wakacyjnym odbyły się dwa konkursy internetowe. Eurovision Internet Song Contest drugi rok z rzędu wygrała Anglia, a United Song Contest Asia/Oceania triumfowała Kambodża. Kajetan przygotował specjalną stronę poświęconą historii EiSC – znaleźć ją można TUTAJ. Po wakacjach rozpoczęły się przygotowania do Eurowizji Junior oraz dość szybko uruchomiono etap zgłoszeniowy do preselekcji w Polsce stąd mogliśmy emocjonować się pierwszymi spekulacjami co do stawki na 2023 rok. Niestety pożegnaliśmy też stałą czytelniczkę Dziennika Eurowizyjnego, Annę Sobieraj, która jest teraz patronką plebiscytu „Nasz Faworyt”. Glosowanie na najlepszy utwór JESC wygrała Gruzja. Pierwszy raz od 2017 roku Dziennik nie był obecny w Centrum Prasowym JESC ale stronie znaleźć mogliście wszystkie najnowsze informacje dotyczące konkursu czy naszej reprezentantki – Laury Bączkiewicz.

Wywiady, lajfy, podcasty i mnóstwo komentarzy

W związku z rozbudową kanału na YouTube powstał szereg wywiadów z uczestnikami preselekcji „Tu bije serce Europy”, które przeprowadziła Natalia Kowalczyk. Obejrzeć mogliście także challenge z udziałem niektórych finalistów finału narodowego oraz vloga z preselekcji i oczywiście wywiady „tuż po” z Krystianem Ochmanem i Kubą Szmajkowskim, który zresztą później gościł też na naszym lajfie. Relacjonowaliśmy też dla Was konferencję prasową TVP z udziałem ekipy Ochmana i podróżowaliśmy z polskim reprezentantem do Turynu. We Włoszech udało się zrealizować wywiady z reprezentantami Łotwy, Serbii, Australii oraz rozmowy na Turkusowym Dywanie. Nie zabrakło też vlogów realizowanych razem z Mają Wojcieszek. Materiały z Eurowizji 2022 powstawały przy ogromnej pomocy Arkadiusza Cacha. Co ciekawe, łącznie przeprowadziliśmy pięć wywiadów video z Krystianem Ochmanem i jeden podczas lajfa na Facebooku. W ramach obchodzów 18-lecia Dziennika Eurowizyjnego powstała też seria podcastów dotyczących eurowizyjnych wspomnień i historii. W wakacje powstał również obszerny vlog z Polish Eurovision Party, które było pierwszą okazją do spotkań na żywo czytelników Dziennika Eurowizyjnego. Przed JESC 2022 zrealizowaliśmy też wywiad z polską reprezentantką JESC – Laurą Bączkiewicz oraz Olkiem Sikorą. Wybraliśmy również „Wymarzonego Reprezentanta Polski 2023” – wygrała go Doda. Wywiady pojawiły się też na stronie Dziennika Eurowizyjnego w formie pisemnej, m.in. z polską ekipą na JESC 2022 czy realizatorami wizji. Specjalne wywiady znaleźć też można było na Spotify i oczywiście podczas turyńskich lajfów na Facebooku i Instagramie, gdzie gościli m.in. Krystian Ochman, We Are Domi czy polska delegacja eurowizyjna. Grupa Facebook Dziennika Eurowizyjnego ma ponad 5,1 tys. członków, a w tym roku dołączyło 615 osób przy czym aż tysiąc nie zostało wpuszczonych z uwagi na brak udzielenia odpowiedzi na pytania wstępne. Powstało 909 postów, w tym aż 21 tylko jednego dnia (4 maja). Członkowie napisali 430 tys. komentarzy, w tym prawie 13,8 tys. jednego dnia – 14 maja. Na posty i komentarze zareagowano ponad milion razy, przy czym 26 tys. reakcji oddano tylko jednego dnia – 14 maja. Ponad 4 tys. członków wykazało się aktywnością w tym roku, a peak przypadł na 12 maja czyli dzień półfinału Eurowizji z Polską. Najgorętszym statystycznie dniem tygodnia była sobota, a najbardziej intensywną godziną 20:00 (poza środą gdzie była to 21:00 i niedzielą, gdzie była to 15:00). Nad porządkiem na grupie facebookowej czuwali moderatorzy działając zgodnie z regulaminem społeczności. Sporo działo się też na Instagramie gdzie pojawiały się zarówno posty zapowiadające artykuły jak i mnóstwo stories z ankietami, odpowiedziami na pytania followersów czy muzyką oraz materiałami zakulisowymi. Profil ma już ponad 5,7 tys. obserwujących i ponad 1,8 tys. postów.

Przed nami rok 2023

Wszystkim zaangażowanym w działanie Dziennika Eurowizyjnego na różnych etapach i w różnych dziedzinach serdecznie dziękuję, a wielkie podziękowania również składam na ręce wszystkich czytelników, w tym członków grupy na Facebooku, followersów na Instagramie czy subskrybentów kanału Youtube. Dziękuję za zaangażowanie i wszelkie opinie na temat działań Dziennika Eurowizyjnego. Każda taka opinia pozwala się rozwijać zwłaszcza, że przed nami rok szczególny. Z uwagi na decyzję o zakończeniu działalności dziennikarskiej Dziennik Eurowizyjny zostanie zamknięty pod koniec stycznia 2024 roku czyli dokładnie w 20. rocznicę powstania. Co za tym idzie, rok 2023 będzie ostatnim w którym przez całe 365 dni pojawiać się będą tu newsy i artykuły. A co przed nami? Oczywiście gorący sezon preselekcyjny okraszony nieprzewidywalną w wynikach grą „Bet & Win”. Najważniejsze będą dla nas oczywiście polskie preselekcje, które odbędą się 26 lutego. Po sezonie pora na Rejected Song Contest oraz wybór „Naszego Faworyta”. W międzyczasie także ważne wydarzenie – Polish Eurovision Pre-Party 2022 w Warszawie na które już teraz wszystkim serdecznie zapraszam. A później już Eurowizja 2023 w Liverpoolu. Czy Dziennik Eurowizyjny będzie mógł ją relacjonować na żywo i w jakiej formie? Tego na razie nie wiemy, ale z pewnością znajdziecie tu mnóstwo informacji na ten temat. Po ESC 2023 wakacje i cykl historyczny, a także kolejne edycje konkursów internetowych – Eurovision Internet Song Contest 2023 w Londynie i United Song Contest Two Americas w Brazylii. Po wakacjach znów sezon preselekcyjny, tym razem dotyczący Eurowizji Junior, a także wybór „Wymarzonego Reprezentanta 2024”. Oczywiście w trakcie roku konkursów i inicjatyw będzie więcej dlatego śledźcie zarówno stronę internetową jak i grupę na Facebooku, profil na Instagramie czy kanał na YouTube by niczego nie przegapić.

Fot.: Czytelnicy Dziennika Eurowizyjnego podczas Polish Eurovision Party