Litewskie „Pabandom iš naujo! 2022” 🇱🇹 rozpoczęło się wczoraj pierwszym ćwierćfinałem, stosunkowo słabym poziomem i paroma niespodziankami w wynikach głosowania. Jurorzy nie mogli dojść do porozumienia i pierwsze miejsce przyznali Auguste Vedrickaite oraz Erice Jennings, trzecie miejsce miał Joseph June, a czwarte Mary Mo. Bardzo nisko oceniono Voldemarsa Petersonsa i jego „kosmitów” – piosenka „Up” dostała tylko 1 punkt, remisując na ostatnim miejscu rankingu z Elonasem Pokanevicem. Chociaż w ubiegłym roku w pierwszym ćwierćfinale zebrano ponad 6,6 tys. smsów, teraz doszło ich niemal o połowę mniej. Pierwsze miejsce (21,9% głosów) dostała Urte Silagalyte, której jurorzy nie widzieli w czołówce. Drugi był Elonas (chociaż już tylko 12,7%), a trzecia Mary Mo. Niski wynik w televotingu osiągnęły faworytki komisji – Erica miała niecałe 9% głosów, Auguste 8,4%. Najsłabiej oceniono Viktoriję Faith – dostała tylko 92 smsy, co nie przełożyło się na żadne „duże punkty”. Po zsumowaniu tego bałaganu ćwierćfinał wygrała Erica Jennings z 18 punktami, druga była Auguste, a trzecia Urte. Do półfinału awansowali też Joseph June, Mary Mo i Elonas Pokanevic. Pierwsi pod kreską byli Sun Francisco, Voldemars zajął 8. miejsce, a Viktorija dziewiąte. Aldegunda, która zaprezentowała inspirowany „Womanizer” utwór „Holiday” zakończyła walkę na przedostatniej pozycji, a na samym końcu znalazła się Gabriele.
🇱🇹 Kto jeszcze walczy o półfinał na Litwie?
Druga grupa ćwierćfinalistów będzie nagrywać odcinek w przyszłym tygodniu, a widzowie obejrzą go w sobotę 15 stycznia od 20:00. Na razie nie wiemy jeszcze kto został przydzielony do drugiego ćwierćfinału, ale w zapasie LRT ma sporo ciekawych artystów, m.in. byłych reprezentantów kraju – Ievę Zasimauskaite (ESC 2018), Viliję Mataciunaite (ESC 2014) i Monikę Linkyte (ESC 2015), a także faworytów poprzednich selekcji – Rutę Loop i Gebrasy’ego. Nie można zapominać też o Cosmic Bride, Lolicie Zero, Queens of Roses czy duecie Titas ir Benas. Wykonawcy w tym roku nie spieszą się z publikacją swoich piosenek – uczestnicy pierwszej rundy w większości dodali utwory na YouTube czy serwisy streamingowe dopiero w dniu emisji ćwierćfinału. Być może będzie tak też przy kolejnych częściach preselekcji. Na ten moment znamy sześć piosenek, które powalczą w drugim lub trzecim ćwierćfinale. Warto zwrócić uwagę, że piosenkę „Washing Machine” grupy Queens of Roses napisał Michael James Down z Irlandii Północnej 🇬🇧. Do tej pory stworzył ponad 45 utworów, które startowały w selekcjach m.in. w Rumunii, Mołdawii, na Łotwie, Białorusi, ale też na Islandii, w Finlandii, na Malcie czy w Szwajcarii. „Washing Machine” to jego czwarte podejście na Litwie. Sześć utworów z kolejnych ćwierćfinałów znajdziecie w playliście poniżej.
🇳🇴 Eurowizja: Co przygotowali Norwegowie?
Już w poniedziałek telewizja NRK ma ogłosić nazwiska wykonawców startujących w Melodi Grand Prix 2022, a wśród potencjalnych kandydatów portal ESCnorge wymienia m.in. Kima Wigaarda i Marię Mohn (startowali w MGP 2020 i zajęli 2. miejsce w półfinale), członka formacji A1 – Christiana Ingebrigtsena, uczestniczkę „Idola” i „The Voice” – Odę Gondrosen czy Annę-Lisę Kumoji (dotarła do złotej czwórki finału MGP 2019). Prezentacja uczestników nastąpi 10 stycznia o 13:30, a utwory mają być dostępne już tego samego dnia. Łącznie poznamy 21 kandydatów, którzy podzieleni będą na cztery półfinały, ale część z nich od razu trafi do finału, bez konieczności udziału w eliminacjach. Melodi Grand Prix nadawane będzie od soboty 15 stycznia co tydzień aż do 19 lutego, gdy odbędzie się wielki finał. Co ciekawe, portal ESCnorge zwraca uwagę na to, że zmiany w formacie selekcji i większy udział jurorów w podejmowaniu decyzji jest istotny. Anders M. Tangen zauważył, że od 2009 roku (od momentu wprowadzenia jurorów do Eurowizji) konkursu nie wygrał żaden reprezentant, który pochodził z preselekcji w których o wynikach decydowaliby tylko widzowie. „Chciałbym, żeby w MGP decyzje podejmowane były jak na Eurowizji – komisja powinna mieć 50% wpływy. Ponieważ mówimy o preselekcjach, nie widzę powodu by angażować jury międzynarodowe. Uważam, że powinniśmy mieć komisję 30 ekspertów z branży, których zadaniem jest przesłuchać i ocenić utwory” – czytamy na portalu.
🇮🇹 Covid-19 kontra Eurowizja. Batalii ciąg dalszy
Ceremonia losowania półfinałów Eurowizji 2022 odbędzie się 25 stycznia w Palazzo Madama w Turynie – tak podaje „La Stampa”. Dziennik uważa, że dawny budynek senatu Królestwa Włoch jest najbardziej prawdopodobną opcją, chociaż istnieje jeszcze lokalizacja alternatywna, którą RAI bierze pod uwagę. W ramach ceremonii jak zawsze odbędzie się samo losowanie, ale też tradycyjne przekazanie kluczy eurowizyjnych z rąk władz Rotterdamu włodarzom Turynu. Scenariusz z pewnością będzie musiał być zmieniony ze względu na obostrzenia, jednak planowane jest zrealizowanie go na żywo. 10 stycznia odbędzie się spotkanie burmistrza Turynu z radnymi ds. turystyki oraz kultury by omówić przygotowania do Eurowizji na cztery miesiące przed show. Tematem ma być próba wypracowania różnych scenariuszy związanych z pandemią covid-19. O ile organizacja półfinałów i finału w PalaOlimpico nie jest zagrożona, tak władze będą decydować o tym w którym momencie zakazać realizacji eventów dodatkowych, takich jak koncertów w Eurovillage czy imprez w Euroclubie. Władze zdają sobie sprawę, że imprezy towarzyszące mogą dać organizatorom spory zysk, jednak najważniejszy jest teraz stopień zagrożenia nowymi wariantami koronawirusa. Włodarze mają nadzieję, że wraz z nadejściem wyższych temperatur będą mogli liczyć na spadek liczby zarażonych przy rosnącym procencie zaszczepionych mieszkańców kraju. Europejska Unia Nadawców zablokowała już dwa tysiące pokoi hotelowych na potrzeby delegacji. Znalezienie noclegu w rozsądnej cenie jest już teraz bardzo trudne.
Głosuj w 28. edycji HOLFESTIVALEN i wybieraj najlepsze polskie piosenki grudnia! Szczegóły znajdziesz TUTAJ.
źródło: LRT, Wikipedia, ESCnorge, Eurofestivalnews, fot.: K. Śniadkowski