Kontynuujemy analizę social media uczestników Eurowizji 2021 i dziś przyglądamy się reprezentantom z II półfinału. Chociaż uznaje się, że poziom muzyczny tej rundy jest słabszy niż w pierwszej, to jednak mamy tu znacznie popularniejszych wykonawców. Przeanalizowano followersów, lajki czy subskrypcje z Instagrama, Facebooka, YouTube, Twittera i Tik Toka – okazuje się, że łącznie wszystkie 66 profili/kont 17 półfinalistów daje nam aż 5,4 mln fanów, zdecydowanie więcej niż w pierwszej grupie. Instagram wygenerował 39,98% wszystkich followersów, YouTube 24,17%, a Facebook 21,24%. Tik Tok Tok to 14%, a Twitter jedynie 0,63%. Wszyscy kandydaci do finału posiadają swoje konta na Instagramie i Facebooku, 16 z nich ma własne kanały na YT, 12 ma Tik Toka a tylko pięciu Twittera. Tak dobry wynik to jednak zasługa jednego uczestnika – Benny’ego Cristo z Czech 🇨🇿, który jest najpopularniejszy na Instagramie (prawie 800 tys. followersów), Facebooku (ponad 439 tys. lajków na fanpage) i YouTube (ponad 571 tys. subów). Sympatyczny Czech w Tik Toku ustąpił jedynie Stefanii 🇬🇷, która ma tam aż 418 tys. obserwujących, a on 176 tys. Łącznie Czech może się pochwalić prawie 2 mln fanów/lajków/subów co daje aż 36,33% udziału wśród wszystkich startujących w II półfinale. Tak potężna baza fanów może mu pomóc w televotingu. Na Instagramie drugą najpopularniejszą uczestniczką jest Stefania z Grecji (315 tys.), a trzecią Anxhela z Albanii 🇦🇱 (261 tys.). Najsłabiej radzi sobie Tornike Kipiani z Gruzji 🇬🇪 (ok. 2 tys. followersów), a Rafał Brzozowski 🇵🇱 zajmuje 7. miejsce – Polaka obserwuje ok. 70 tys. instagramerów. Na Facebooku to właśnie on jest drugim najbardziej lajkowanym na swoim fanpage. Rafał może się pochwalić 245 tys. lajków. Trzecie miejsce zajmuje Anxhela (181,5 tys.), a najniżej jest Vincent Bueno z Austrii 🇦🇹 (niecałe 4 tys.). Co ciekawe, słabo na Facebooku radzi sobie Stefania – ma tylko 5 tys. lajków, co pewnie wynika z grupy wiekowej jej fanów, którzy chętniej śledzą młodą wokalistkę na Instagramie czy Tik Toku.
Eurowizja 2021 (SF2): Najpopularniejsi w social mediach
Jeśli chodzi o YouTube to Benny nie ma sobie równych. Drugie miejsce zajęły Hurricane z Serbii 🇷🇸 (303 tys. subów), a trzecie Dadi z Islandii 🇮🇸 (185 tys.). Rafał jest piąty (63,8 tys), a ostatni Vincent (1,4 tys.). Swojego kanału na YouTube nie posiada Tornike, natomiast nie wiemy ile subksrypcji ma kanał Senhit z San Marino 🇸🇲. Na Tik Toku rządi Stefania, drugi jest Benny, a trzecie są Hurricane (66 tys.). Rafał Brzozowski konto w tej aplikacji ma od niedawna, śledzi go tam ok. 7 tys. internautów, co daje mu 8. miejsce w rankingu. Reprezentanci Mołdawii, Gruzji, Portugalii, Bułgarii i Danii nie korzystają z Tik Toka. Twitter nie jest popularny – jedynym wokalistą, który ma tam sporą „widownię” jest Dadi z Islandii (25,6 tys.). Druga jest Senhit (5,5 tys.), a trzecie Blind Channel 🇫🇮 (ok. 2 tys.). Jak już wiemy, Benny zgarnia z pełnej puli wszystkich lajków/followersów ponad 36%, na drugim miejscu jest Stefania (15%), a na trzecim Hurricane (11,5%). Rafał Brzozowski wypada bardzo dobrze – z wynikiem 7,06% zajmuje 5. miejsce. Najmniej popularny w social mediach jest Vincent Bueno (0,26%). Druga od końca jest formacja Fyr og Flamme z Danii 🇩🇰 (0,63%), a trzeci Tornike Kipiani (0,66%), który ratuje się tylko Facebookiem. Gdyby w każdym kanale zrobić osobny ranking popularności (pomijając Twittera) i dać wykonawcom punkty eurowizyjne, to zdecydowanym zwycięzcą jest Benny Cristo (46 punktów), druga jest Stefania (29), a trzecie Hurricane z Anxhelą (po 26 punktów). Rafał Brzozowski ma 23 punkty i 6. miejsce. Po nim jest już spora przepaść, bo siódma w rankingu Victoria 🇧🇬 ma tych punktów tylko 10. Pełne wyniki analizy znajdziecie na Facebooku Dziennika Eurowizyjnego! Jutro zestawienie sześciu finalistów oraz ranking generalny dla wszystkich uczestników Eurowizji 2021.
Za kulisami Eurowizji 2021: Co nowego wiemy?
EBU opublikowało już oficjalny Media Handbook Eurowizji 2021, który służy jako przewodnik dla akredytowanych dziennikarzy. 60-stronicowy dokument posiada wszystkie najważniejsze informacje związane z organizacją konkursu, pracą w Centrum Prasowym i nie tylko. W tym roku ponownie Media Handbook nie będzie wydany w formie fizycznej, a wszystkie harmonogramy i istotne wiadomości pojawiać się będą w specjalnej aplikacji STEAM21 dostępnej dla akredytowanych. Dobrą wiadomością jest dostęp do bezpłatnych biletów komunikacji miejskiej Rotterdamu (systemu RET), dzięki czemu goście Eurowizji będą mogli korzystać z autobusów, tramwajów i metra (od 6 do 23 maja) na terenie miasta. W Media Handbooku potwierdzono też jak wyglądać będą „próby” startującej zdalnie Australii 🇦🇺 – dziennikarze nie będą tej próby oglądać, nie będą wyemitowane żadne inne nagrania, ale Montaigne spotka się z prasą na wirtualnym Meet & Greet czy konferencji prasowej. Samo Centrum Prasowe ma mieć 370 stanowisk do pracy (tym razem każde stać będzie oddzielnie), z kolei w Sali Konferencyjnej znajdzie się 100 krzeseł dla widzów. Spotkania Meet & Greet będą przeprowadzone tylko w formie internetowe, chociaż podano, że zainteresowani będą mogli uczestniczyć w wydarzeniu, jednak pytania zadawane będą tylko drogą internetową. Do dyspozycji pracujących w Centrum Prasowym będą m.in. drukarki, szatnie, kawiarnia i restauracja. Dziennik Eurowizyjny ma relacjonować próby z Rotterdamu już od 8 maja od godziny 10:00. Zanim wszyscy trafią do Press Centre muszą się jedna poddać obowiązkowym testom na covid-19 w formie podobnej do alkomatu. Testy będą powtarzane co 48 godzin.

Eurowizja 2021: Kto będzie gościem konkursu? Wiemy już wszystko!
Ogłoszono też wszystkie atrakcje w Opening i Interval Acts. Pierwszy półfinał otworzy Duncan Laurence z utworem „Feel Something” wyprodukowanym przez DJ Armina van Buurena. Po stawce konkursowej na scenie pojawią się Davina Michelle i Thekla Reuten. Drugi półfinał rozpocznie się od prezentacji „Forward Unlimited” Redo i Eefje de Visser, a w Interval Act zostaczymy Ahmada Joudeha i Deza Maarsena. Finałowa parada flag odbędzie się przy udziale tancerzy i DJ-a Pietera Gabriela oraz z wykorzystaniem rzeczywistości rozszerzonej. W trakcie Interval Act obejrzymy występy „Music Binds Us” z udziałem Glennis Grace (ESC 2005), Afrojacka i Wulfa oraz „Rock the Roof”, w którym wystąpią zwycięzcy Eurowizji – Mans Zelmerlow, Sandra Kim, Lenny Kuhr, Helena Paparizou, Lordi i Teach-In. To nie koniec bo gwiazdą będzie też Duncan Laurence z mini-recitalem zawierającym eurowizyjne „Arcade”. Przed ogłoszeniem wyników zobaczymy „The Human Countdown”, w którym tancerze ze swoich ciał stworzą cyfry konieczne do odliczania. Zanim jednak ruszy ta „telewizyjna” część Eurowizji, fani będą mogli obejrzeć ceremonię otwarcia konkursu i spacer po turkusowym dywanie – event ruszy 16 maja o 18:00. Eurovision Village w tym roku przeniesie się do Internetu i ruszy 15 maja na stronie EurovisionVillage.com. W trakcie Eurowizji wykorzystanych będzie 25 kamer, ponad 4 kilometry kabli, 175 tys. maseczek ochronnych, 1782 lampek, 887 m2 LED-u (37 mln pikseli, z czego 21 mln na głównym ekranie), ponad 100 monitorów, 9 projektorów, 12 konsol czy 70 mikrofonów bezprzewodowych. Dla zainteresowanych – pełna wersja Media Handbook w formacie PDF dostępna jest TUTAJ.
Źródło: Instagram, Facebook, Twitter, YouTube, Tik-Tok (analiza własna), EBU, fot.: Benny Cristo (Czech Republic 2021) — PAVLA HARTMANOVA