Eurowizja Junior 2018: Kto jest zainteresowany udziałem w preselekcjach? Alicja Rega dla Dziennika Eurowizyjnego o JESC. Kazachstan nie zostanie zaproszony do dorosłej Eurowizji? Co o potencjalnym debiucie mówią lokalni specjaliści? Eurovision Internet Song Contest – Oto zwycięski utwór!

Czy TVP zorganizuje presele specjaliści kcje do Eurowizji Junior? Kto jest nimi zainteresowany? Jak Alicja Rega zachęca do udziału w konkursie? Nowe fakty na temat Kazachstanu – Khabar bez szans (i chęci) na dorosłą Eurowizję? Eurovision Internet Song Contest 2018 – Znamy zwycięzcę!

Najpewniej na dniach Telewizja Polska opublikuje regulamin Krajowych Eliminacji do Eurowizji Junior 2018 i rozpoczną się przygotowania do finału narodowego jak i konkursu w Mińsku, który w tym roku jest rekordowy, bo wystartuje w nim aż 19 krajów. Wszystkie państwa są zobligowane, by do (najpóźniej) 8 października dokonać wyboru reprezentanta i piosenki. TVP, zgodnie z wcześniejszymi planami, planuje organizację finału na przełomie września i października. Publicznie swoich przedstawicieli wybierają też m.in. Armenia, Białoruś, Kazachstan, Malta czy Holandia, z kolei Serbia czy Francja stawiają na wybory wewnętrzne. Wśród wielu polskich fanów Eurowizji panuje przekonanie, że dzieci (i ich ekipy) sumienniej przygotowują się w naszym kraju do eliminacji, często z większym zaangażowaniem niż w przypadku kandydatów do preselekcji dla dorosłych, gdzie głównym zarzutem jest niski poziom zgłoszeń poprzez wysyłanie piosenek przygotowanych „na szybko„, w amatorski sposób lub wyciągniętych „z szafy” (czyt. „przestarzałych„). Jak będzie w nowym sezonie i czy dzieciaki znów wywrą na nas lepsze wrażenie niż kandydaci na dorosły konkurs?

Dziennik Eurowizyjny, powołując się na nieoficjalne źródła i research jednego z czytelników, informuje, że wśród zainteresowanych udziałem w (planowanych) preselekcjach do JESC 2018 mogą być m.in. Arfik (selekcje 2016 – „Kocie tango„), Natalia Wawrzyńczyk (2017 – „Nie jesteś sam„), Ula Kowalska (2017 – „Jestem jaka jestem”), Julia Chmielarska (2016 – „Na skrzydłach dni„) czy Ula Dorosz (2016 – „Życie to nie gra„). Najpewniej w eliminacjach nie zobaczymy natomiast paru innych finalistów z poprzednich lat – ASMki, Monika Urbanowicz, Ania Dąbrowska czy Dominika Ptak nie są (z różnych względów) zainteresowane startem w 2018. Nieoficjalnie udało się dowiedzieć, że parę propozycji wspólnie przygotować mają Agnieszka Wiechnik (polska wokalistka, kompozytorka oraz autorka tekstów) i szwedzkie siostry Persson, które w tym roku startowały w dorosłych selekcjach jako twórczynie „Momentum” dla Moniki Urlik.

Czy warto startować w Krajowych Eliminacjach? Ubiegłoroczna zwyciężczyni i reprezentantka Polski w Eurowizji Junior 2017 – Alicja Rega – jest pewna, że tak! W rozmowie z Dziennikiem Eurowizyjnym przyznała: „Na pewno po Eurowizji miałam więcej propozycji dotyczących koncertów, swoje pierwsze prawdziwe recitale, jestem bardziej rozpoznawalna, ale największym dla mnie sukcesem jest to, ze spotykam się z uznaniem, ze ludzie mnie wspierają i są dumni z tego, że to właśnie ja wystartowałam na Junior Eurovision Song Contest 2017 w Gruzji„. Wokalistka twierdzi, że eliminacje to wielki test, przede wszystkim dla samego siebie i super przygoda, którą warto przeżyć. Alicja Rega, która w Gruzji zajęła 8. miejsce z utwór „Mój Dom”, co jest najlepszym rezultatem Polski w tym konkursie, jeszcze w listopadzie opublikowała swój najnowszy singiel „W rogu świata”, który sama napisała.

Europejska Unia Nadawców poinformowała, że aktualnie nie ma planów zapraszania Kazachstanu do Konkursu Piosenki Eurowizji (dla dorosłych). W oficjalnym oświadczeniu podkreślono, że do  startu w konkursie dopuszczeni są jedynie aktywni członkowie Unii, a pozostali mogą być do niego zaproszeni jednorazowo lub takie zaproszenie musi być do danego nadawcy wystosowane co roku. Dotyczy tego sytuacja Australii, która od debiutu w 2015 uczestniczy w ESC i JESC regularnie, ale co roku otrzymuje w tym celu specjalne zaproszenia. EBU nie planuje rozszerzać listy zapraszanych o kolejne kraje, a udział Kazachstanu w Eurowizji Junior (na ten moment) traktowane jest jako akcja jednorazowa. Co ciekawe, podobnie jak w Polsce, także w Europie media zauważają spore poparcie fanów dla udziału Kazachstanu w dorosłej Eurowizji. W ankiecie Dziennika Eurowizyjnego z 26 lipca aż 72% jest za tym, by Kazachstan na stałe startował w Eurowizji, 9,6% chciałoby startu jednorazowego, a przeciwników debiutu jest niewielu – jedynie 12,5%. Portal ESCxtra.com informuje, że 75% jego teamu całkowicie popiera debiut tego kraju w ESC.

Jak informuje Radio Azattyk, kazachska Khabar Agency wysłała aplikację do startu w JESC już 29 czerwca, ale (jak informowano na ostatnim briefingu dla prasy) akceptacja i zaproszenie pojawiły się dopiero w lipcu. Podkreślono też, że Kazachstan zaproszony został tylko do udziału w Eurowizji dla Dzieci 2018. Co ciekawe, krytyk muzyczny i kazachski komentator Eurowizji, Roman Ryifeld uważa, że udział w dorosłym konkursie byłby zbyt kosztowny. „Główny konkurs Eurowizji jest projektem komercyjnym. Transmisja i uczestnictwo są bardzo drogie, a gdyby nie te koszty, konkurs nie mógłby się odbywać. Aktualnie nie ma sensu, by Kazachstan uczestniczył w Eurowizji i wyrzucał na to pieniądze. Mało prawdopodobne, by w kraju znaleźli się sponsorzy, którzy będą gotowi pomóc finansowo w tej kwestii” – mówi. Producent i dziennikarz, Askhat Sadyrbai, dodaje, że konkursy Eurowizji (zarówno ten „duży” jak i „mały”) nie cieszą się teraz w kraju zbyt dużym zainteresowaniem, porównując do pierwszych lat transmisji. „Zaczęliśmy skupiać uwagę na innych międzynarodowych konkursach, np. chińskie widowisko „I am a singer”, w którym startował nasz Dimash Kudaibergen, stało się bardzo popularne w Kazachstanie” – powiedział w rozmowie z Azattyk. Swoj drogą, występ Kudaibergena naprawdę warto obejrzeć…

Druga edycja Eurovision Internet Song Contest zakończona! Spośród 74 państw (i regionów) które na przestrzeni tygodni wirtualnie rywalizowało między sobą w ćwierćfinałach, półfinałach i finale ostatecznie zwycięzcą okazała się być Macedonia, którą reprezentował Bobi Andonov z utworem „Faithful”. Wokalista 10 lat temu zajął dla swojego kraju 5. miejsce podczas Eurowizji Junior („Prati mi SMS„) co jest najlepszym rezultatem w historii. W 2010 dotarł do finału australijskiego „Mam talent”, a w 2015 podpisał kontrakt z Hollywood Records,  dwa lata później wydając swój debiutancki singiel „Apartment„. Konkursowe „Faithful” miało swoją premierę pod koniec kwietnia. W finale Eurovision Internet Song Contest Macedonia zdobyła 501 punktów i pokonała Izrael (II miejsce i 463 punkty) oraz Włochy (III miejsce – 432 punkty). Pełne wyniki dostępne są TUTAJ, a lista utworów TUTAJ. Serdecznie gratuluję zwycięzcy, a wszystkim uczestnikom i głosującym dziękuję za ogromne zaangażowanie, dzięki któremu konkurs na stałe wpisze się w życie Dziennika Eurowizyjnego i wróci za rok!

Za pomoc w przygotowaniu wątku o JESC dziękuję Patrykowi Pstrągowi. Wątek o Kazachstanie przy użyciu artykułu znalezionego przez Let’s talk about ESC. Zdjęcie: Maciej Błażewicz, Tbilisi 2017