Piąty dzień prób technicznych. Co nowego?
Dziś w PalaOlimpico odbyła się pierwsza część II tury prób technicznych. Po raz pierwszy dziennikarze mogli obserwować występy w Centrum Prasowym, które zostało dziś otwarte. Śledziliśmy więc próby od Albanii po Grecję. Ronela z Albanii zaprezentowała nowy strój, u Mariusa ze Szwajcarii w końcu zobaczyliśmy efekty świetlne na jego twarzy, Kalush Orchestra zachwycili wizualizacjami na podłodze i nie tylko, lider Intelligent Music Project z Bułgarii pokazał nową fryzurę, Zdob Si Zdub mają małe ekraniki z wizualizacjami, Pia Maria z Austrii ponownie nie podołała wokalnie, a sporą niespodzianką był fakt, że Mia z Chorwacji zaśpiewała końcową część „Guilty Pleasure” po chorwacku. Za najlepszą próbę fani uznali występ Grecji – Amanda Tenfjord zachwyciła stagingiem i wokalem. Zdobyła najwięcej głosów w naszej ankiecie na Facebooku. Drugie miejsce miała Ukraina, a trzecie Portugalia. Maro miała spory problem – jej próba została przesunięta na koniec dnia ze względu na pozytywny test covid-19 u jednej z chórzystek. Trafiła ona do izolacji i nie wystąpiła na scenie. Reprezentantka Portugalii ma jednak nadzieję, że wszystko będzie dobrze i wynik testu będzie przekłamany. Czekamy na wyniki testu PCR. Najsłabiej czytelnicy ocenili dziś próby Mołdawii, Danii i Albanii. Poza próbami mogliśmy dziś także obejrzeć pocztówki – widzimy drona Leo, który lata nad różnymi pięknymi miejscami we Włoszech. Na murach, budynkach, zabytkach czy chodnikach pojawia się wizerunek poszczególnych reprezentantów. Po pocztówce przechodzimy przez prostą, kolistą grafikę w barwach kraju by zobaczyć belkę z obrysem sceny (półkole), także w kolorach flagi.
PODSUMOWANIE NA YOUTUBE Z NATALIĄ i MAJĄ o 21:30
Jak wygląda Centrum Prasowe w Turynie?
Centrum Prasowe zawiera 500 stanowisk do pracy, a także standy sponsorskie, część do odpoczynku, Welcome i Fan Desk oraz punkt informacyjny miasta Turyn. Nie zabrakło też Snack Baru. Efektownie wygląda centrum konferencyjne – sala jest przestronna, dobrze wyposażona i zdecydowanie wyróżnia się na tle innych pomieszczeń. Dziennikarze mają dostęp do superszybkiego Internetu WiFi przygotowanego przez Miasto Turyn, bezpłatnych Red Bulli i kawy oraz wody. Otrzymaliśmy też gift-bagi w których znalazł się m.in. bidon z logiem Eurowizji, notes, ołówek, sporo ulotek o sponsorach (w tym voucher na produkty Moroccanoil i Fiata), mapę Turynu i ok. 60 maseczek FFP2 i chirurgicznych. Nie zabrakło też szmacianej torby z logiem i kawy Lavazza. Niestety, w tym roku nie ma dostępu do bezpłatnych biletów na transport publiczny, a w Centrum Prasowym brakuje wielkich ekranów, na których transmitowane są próby. Zamiast nich mamy mnóstwo małych ekraników i telewizorów. Ciekawostką jest gra muzyczna przygotowana przez Booking.com. Poprzez wciskanie odpowiednich guzików specjalnymi pionkami każdy może stworzyć własny remix piosenek z Eurowizji. Obsługa Press Center, chociaż nie zawsze włada dobrym angielskim, stara się być pomocna. Brakuje jednak konkretnych zasad – godziny otwarcia nie są respektowane (do obiektu wejść można było na godzinę przez otwarciem), kontrola bezpieczeństwa jest podejrzanie płynna, a wolontariusze i ochrona gubią się w kwestii respektowania od dziennikarzy zasad związanych z pandemią. Nadal nie do końca wiadomo kiedy trzeba nosić maski, a kiedy nie, a dystans nie jest przestrzegany. Pomimo numeracji miejsc każdy może siadać gdzie chce, a stoły nie są dezynfekowane. Nie rozpieszcza nas pogoda – dziś Turyn był bardzo deszczowy, a uderzające o dach namiotu prasowego krople wywołują sporo hałasu. Na szczęście, pomimo niskich oczekiwań, naprawdę można uznać, że nie jest aż tak źle i Centrum Prasowe należy uznać za pozytywny punkt organizacji Eurowizji przez RAI.
Niewielkie zainteresowanie mediów niefanowskich
Czy Centrum Prasowe jest pełne? Ani trochę i widać, że wypełniło się w większości fanami, którzy prowadzą swoje strony, profile czy kanały na YouTube. Nie zabrakło stałych bywalców z najpopularniejszych redakcji międzynarodowych i lokalnych, jak np. Wiwibloggs, Eurovoxx, niemieckiego ESCkompakt czy chorwackiego Eurosong.hr. Dziś w Centrum pracowało mniej niż 80 osób na 500 dostępnych stanowisk i przyznanych akredytacji onsite. Niewielkim zainteresowaniem cieszą się próby w Internetowym Centrum Prasowym. Śledzi je zapewne mniej niż 100 osób, a pytania na konferencjach zarówno onsite jak i online zadają fani, którzy pokusili się o research i poruszali ciekawe kwestie. Z uwagi na to, że seria Meet & Greet była zdominowana przez pytania od prowadzącego, dziś od razu po wejściu reprezentantów do Centrum Konferencyjnego zaczęły się pytania od prasy. Później reprezentanci pozowali na ściance i udzielali wywiadów indywidualnych. Citi Zeni i Pia Maria z Lumixem pojawili się nawet w Centrum Prasowym by spotkać się z eurowizyjnymi redakcjami. Krystian Ochman miał dziś wolne po wczorajszej próbie. Polska delegacja wzięła udział w wycieczce po Turynie i odpoczywała. Próba reprezentanta TVP odbędzie się 6 maja o 13:30. Będzie ona relacjonowana na żywo na grupie Facebook Dziennika Eurowizyjnego.
Blanco nie wystąpi na próbie? Kto poda punkty z Islandii?
Ze względu na plany koncertowe Blanco nie będzie mógł w czwartek wystąpić podczas pierwszej próby technicznej Włoch. Nie wiadomo na razie, czy Mahmood wystąpi sam, czy ze statystą. Takie sytuacje miały już miejsce, np. próby techniczne pominął Salvador Sobral, a zastąpiła go jego siostra. Dowiedzieliśmy się też dzisiaj, że gwiazda Interval Act finału – zwyciężczyni Eurowizji 1964 Gigliola Cinquetti wykona na scenie w Turynie nieśmiertelne „Non Ho L’età (Per Amarti)”, czyli pierwszy eurowizyjny utwór Włoch, który zdobył Grand Prix. Podawane są też kolejne osoby, które w finale przedstawią głosy jurorskie swoich krajów. Z Islandii połączy się Arny Fjola Ásmundsdóttir, żona Dadi’ego Freyra (Islandia 2021). Będą też m.in. Elodie Gossuin (prowadząca JESC 2021), Helen Kalandadze (prowadząca JESC 2017), Stefania (Grecja 2021), Vaidotas z The Roop (Litwa 2021), Dotter (finalistka Melodifestivalen) czy Kateryna Pavlenko z Go_A (Ukraina 2021). Nie wiemy jeszcze kto w tej roli pojawi się z Polski, ale spekuluje się o Rafale Brzozowskim, Idzie Nowakowskiej czy Mateuszu Szymkowiaku. Kosowo, Słowacja i Stany Zjednoczone to kraje, które nie startują w Eurowizji, a będą mieć dostęp do lokalnych transmisji konkursu. W Kosowie półfinały i finał pokaże stacja RTK, która od lat stara się o wejście do grona aktywnych członków EBU. W Stanach będzie to stacja Peacock, a na Słowacji Radio FM – transmisja radiowa obejmie tylko finał, ale będzie mieć aż trzech komentatorów. Co ciekawe, w Finlandii Eurowizja będzie miała wiele wersji językowych transmisji – po fińsku, szwedzku, rosyjsku i w dwóch wariantach języka Sami (lapońskiego). W Polsce konkurs pokażą TVP1 i TVP Polonia.
Nasze relacje z Turynu wspierają CREATIVE POLAND i THEATERBAU oraz czytelnicy Dziennika Eurowizyjnego! Jeżeli chcesz nas wesprzeć – wpadnij na Tipply! Serdecznie dziękujemy
Relacja Dziennika Eurowizyjnego z Centrum Prasowego w Turynie, Eurovision.tv, Eurovoix, Wikipedia, fot. M. Błażewicz