Eurowizja: To już koniec 2023 roku! Walka z TVP i nadzieja na wielkie zmiany! Co działo się na Dzienniku Eurowizyjnym przez ten rok?

Sylwestrowe występy gwiazd

W Sylwestrową Noc dwie telewizje w Polsce przygotowały dla widzów transmisje koncertów plenerowych z południa Polski. Polsat do Chorzowa ściągnął wiele ważnych na polskim rynku muzycznym nazwisk (jak np. Doda, Smolasty, Dawid Kwiatkowski czy Kayah), natomiast zdecydowanie więcej eurowizyjno-preselekcyjnych akcentów znajdziemy w programie „Sylwester z Dwójką” w TVP2. Wielu widzów obejrzy go też by poobserwować jak zmieni się organizacja i prowadzenie show w etapie przejściowym – jeszcze ze „starą” ekipą Działu Rozrywki, jednak już pod nowym zarządem. Widać to chociażby po skróconej nazwie, odcinając się w ten sposób od pomysłu jednego z byłych prezesów. Najważniejszym momentem dla wielu fanów ESC w Polsce będzie występ Justyny Steczkowskiej do „Witch-ER Tarohoro” czyli jej preselekcyjnej propozycji – występ około 23:05. Na scenie w Zakopanem pojawi się też kandydat do reprezentowania Łotwy – Leon Myszkowski, który przygotował dla swojej mamy nową aranżację utworu „Dziewczyna Szamana”. Zobaczymy też dziś Edytę Górniak (ma zaśpiewać m.in. eurowizyjne „Tattoo”), Roksanę Węgiel, Viki Gabor, Blankę czy Cleo. Więcej informacji o tym, kto dziś zaśpiewa w TVP i Polsacie znajdziecie w jednym z poprzednich artykułów TUTAJ.

Bez jedności w eurowizyjnym radiu

Od 11:00 rusza notowanie ESC top 250 i w tym roku popularny plebiscyt jest całkowitym zaprzeczeniem idei „United by Music” promowanej przez EBU. Otóż z uwagi na wewnętrzny konflikt partnerów w organizacji głosowania doszło do zerwania współpracy i w ten sposób powstały dwa notowania. Jedno jest organizowane samodzielnie przez ESCradio.com, internetową rozgłośnię radiową która od lat transmitowała zestawienie w Sylwestra i jest jedynym tak popularnym radiem nadającym tylko eurowizyjną muzykę. Drugi plebiscyt organizowany jest przez belgijską stronę SongFestival.be, która do tej pory współpracowała z ESCradio przy obsłudze głosowania. Transmisja notowania przygotowanego przez Belgów odbędzie się poprzez francuską stację radiową EFR12 korzystając ze strony internetowej TUTAJ. Obie audycje ruszają o 11:00 i potrwają do północy. Obie strony zbierały punktacje od internautów (ESCradio drogą e-mailową, Belgowie poprzez formularz) i obie deklarują, że ich notowanie jest kontynuacją poprzedniego. Co na to fani? Chyba są nieco pogubieni i nie wiedzą, po której stronie konfliktu się opowiedzieć. Żadna ze stron nie podała, w którym notowaniu zebrano więcej głosów stąd nie wiemy, które będzie bardziej wiarygodne i do którego mamy porównywać ubiegłoroczne zestawienie. Niestety może to doprowadzić do mniejszego zainteresowania którymkolwiek z plebiscytów. Zgoda buduje, niezgoda rujnuje. Rok temu zestawienie wygrało „SloMo”, jednak zapewne nie utrzyma pozycji lidera, bo na pierwsze miejsce czyhają Loreen z „Tattoo” lub „Euphorią” czy Kaarija z „Cha Cha Cha”.

Mniej artykułów, więcej odwiedzin!

Brak zgody na brak transparentności TVP w związku z wynikami preselekcji „Tu bije serce Europy 2023” spowodowała zjednoczenie się przedstawicieli mediów eurowizyjnych w naszym kraju co jest jedną z najważniejszych wartości mijającego roku 2023. Zmiany w TVP, które zaczęły dziać się pod koniec tego roku powodują, że z ogromną nadzieją spoglądamy na przyszły rok i wiele może się w nim zdarzyć! 2023 był z pewnością gorący, co widać po statystykach Dziennika Eurowizyjnego! Zamykamy ten rok z wynikiem „oglądalności” na rekordowym poziomie, niemal dwukrotnie wyższym niż w 2022! Ponad 2 miliony wyświetleń strony i prawie 1,15 milionów odwiedzających, którzy czytali jeden z 387 opublikowanych w tym roku artykułów! Ten, który teraz czytasz będzie 388. Co ciekawe, o ile wyniki odwiedzin są najlepsze od 2019 tak artykułów było w tym roku…najmniej. Zdecydowanie najpopularniejsze artykuły dotyczyły kwestii Polski, czyli kontrowersji wokół preselekcji, Blanki, Janna i działań TVP, ale też o coraz to nowych informacjach związanych z ESC 2024 i Justyną Steczkowską. Jak zwykle popularnością cieszył się terminarz, który jest na bieżąco aktualizowany. Najwięcej wyświetleń pochodziło z Polski, na drugim miejscu jest Wielka Brytania, a trzecie są Niemcy. W top5 także Stany Zjednoczone i Holandia.

Nowa grupa na Facebooku

Mniejsza ilość artykułów wynika ze zmian, które zaszły w połowie roku. W ramach projektu „Dziennik Eurowizyjny 2.0” odświeżona została formuła artykułów i ich publikacji, a także do grona piszących dołączyli redaktorzy – fani Eurowizji. Dzięki temu dajemy czytelnikowi więcej felietonów, tekstów autorskich, historycznych czy skupiających się w całości na jednym temacie. Nie brakuje oczywiście newsów, w formie podsumowań zarówno co do ESC jak i JESC. Największe zmiany zaszły jednak na Facebooku. Wcześniejsza grupa została zarchiwizowana, a w jej miejsce powstała nowa, do której wstęp jest płatny symboliczną kwotą 5 PLN. Pomaga to w weryfikacji osób dołączających do odświeżonej społeczności, a także ma wymiar charytatywny, gdyż kwota w ten sposób zebrana jest przeznaczana na różnego rodzaju zbiórki, zgodnie z wolą grupowiczów. Od maja w ten sposób wsparliśmy już sześć różnych akcji łączną kwotą 3650 złotych, a niebawem będziemy mogli przekazać kolejną pulę, tym razem ponad 700 złotych zebranych przez ostatnie dwa miesiące. Więcej informacji o akcji i o tym jak dołączyć do grupy znajdziecie TUTAJ.

Społeczność się integruje!

Grupa facebookowa ma aktualnie ponad 770 członków i wciąż docierają kolejne osoby, a często w swoich prośbach o dołączenie wskazują, że wracają bo tęsknią za wspólnym komentowaniem, wymianą poglądów i memami czy informacjami, których nie znajdą nigdzie indziej. Od 16 maja na grupie powstało 317 postów, napisano ponad 94 tysiące komentarzy i przekazano ponad 226 tys. reakcji. Najpopularniejszym dniem na interakcje była niedziela, z uwagi na sezon JESC. Aktualnie aż 65% członków grupy stanowią mężczyźni, a łącznie najwięcej jest osób z przedziału wiekowego 25-34. Drugie miejsce zajmuje przedział 18-24 lata. Jeśli chodzi o miasta, dominują fani z Warszawy, których jest ponad setka. Drugi jest Kraków, następnie Poznań, Wrocław i Gdańsk z Lublinem. Zdecydowana większość członków grupy mieszka aktualnie w Polsce, ale są też osoby z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii czy Szwecji i Belgii. Porządku na grupie strzegą moderatorzy, a społeczność Dziennika Eurowizyjnego coraz częściej się integruje! W 2023 odbyło się DE Party w Poznaniu, z kolei w listopadzie wspólnie odwiedziliśmy TVP gdzie spotkaliśmy się z Mają Krzyżewską, a także razem bawiliśmy się na koncercie Loreen. Nie można zapominać też o tym, że razem przeżywaliśmy radości i smutki podczas oglądania preselekcji „Tu bije serce Europy 2023” na żywo w studiu Transcolor. Ekipa Dziennika była tam bardzo liczna i głośna, tak samo jak podczas kwietniowego Polish Eurovision Party w Warszawie.

Konkursy, plebiscyty, głosowania

Odbył się też szereg konkursów i plebiscytów! Głosowanie na najlepsze zgłoszenie, a później na najlepszy utwór finałowy polskich preselekcji wygrał „Gladiator” Janna, z kolei Rejected Song Contest 2023 zakończyło się 1. miejscem dla Serbii i Filipa Baloša. „Naszym Faworytem” Eurowizji 2023 został utwór ze Szwecji czyli Loreen i „Tattoo” pokonując fińskie „Cha Cha Cha”. W 2023 odbyła się też ostatnia edycja preselekcyjnej gry „Bet & Win”, którą teraz przejęła ekipa Misji Eurowizja. W wakacje nie zabrakło dwóch dużych projektów muzycznych tj. Eurovision Internet Song Contest oraz United Song Contest. Ten pierwszy konkurs zwyciężyła norweska wokalistka Moyka, pokonując na ostatniej prostej reprezentanta Izraela. Z kolei amerykańską edycję United Song Contest zwyciężyła piosenka z Peru w wykonaniu Danieli Lality. Faworytem czytelników w plebiscycie dotyczącym Eurowizji Junior 2023 została Tamara z Macedonii, z kolei w zakończonym wczoraj głosowaniu #JESCtop100 wygrała Viki Gabor i jej nieśmiertelne „Superhero”. W 2024 większość z tych plebiscytów doczeka się kolejnych edycji, dlatego już teraz zachęcam do uważnego śledzenia strony, a przede wszystkim grupy na Facebooku.

20 lat Dziennika Eurowizyjnego!

Serdecznie dziękuję wszystkim, którzy od lat (lub krócej) przyczyniają się do tak świetnych wyników Dziennika Eurowizyjnego, a przede wszystkim atmosfery panującej wśród społeczności zebranej na Facebooku. Dziennik Eurowizyjny już w styczniu 2024 obchodzić będzie okrągłe 20-lecie istnienia! W przyszłym roku nadal zapraszam do lektury artykułów, komentowania, oglądania, śledzenia, lajkowania postów na Instagramie, udzielania się i integrowania oraz uczestnictwa w konkursach, plebiscytach i głosowaniach, a także (na ile to możliwe) do spotkań na żywo! Wszystkiego najlepszego w nowym roku i trzymajmy się razem, bo jak wiemy – trudno jest być fanem Eurowizji w Polsce!

Fot. M. Błażewicz 2023