Eurowizja 2026: Giełda nazwisk prowadzących ruszyła. Kto jest pewniakiem, a kto może być niespodzianką? • Telewizje z Niemiec, Belgii i Szwajcarii o udziale Izraela • Kazachstan nadal próbuje otrzymać zgodę na debiut

Miliarderka i komentator Eurowizji poprowadzą konkurs? 🇦🇹

Austriacki „Kleine Zeitung” opublikował wczoraj szereg spekulacji związanych z nazwiskami potencjalnych prowadzących Eurowizji 2026 w Wiedniu lub Innsbrucku. O ile w 2015 roku show prowadziły kobiety, co było życzeniem ówczesnej dyrektor ORF, teraz zdaje się, że stacja postawi na mężczyznę i będzie to Andi Knoll (na zdj. z reprezentacją Niemiec) czyli „Mister Eurovision” – komentator konkursu od 1999 roku. Prezenter zdaje się być pewniakiem na stanowisko głównego prowadzącego, a rolę komentatora w 2026 ma przejąć radiowiec Philipp Hansa, który od lat pełni funkcję podawacza punktów znanego z koszulki z napisem „Equality”. Na korytarzach ORF mówi się, że jeśli Eurowizja trafi do Innsbrucku, prowadzącą może być Victoria Swarovski. Wokalistka, modelka i bizneswoman oraz dziedziczka wartej miliardy dolarów firmy Swarovski może być też silną kandydatką nawet, jeśli konkurs trafi do Wiednia. Przeszkodą ma być jedynie jej zaangażowanie w prowadzenie „Let’s Dance” w RTL – kolejny sezon planowany jest w czasie Eurowizji. Źródła dziennika podają jednak, że udział Victorii w Eurowizji organizowanej przez ORF nie byłaby problemem dla prywatnego nadawcy, bo Swarovski już wcześniej jednocześnie realizowała projekty telewizyjne dwóch różnych stacji.

Kto do Green Roomu? Kto stworzy scenę? 🇦🇹

Spekuluje się, że w gronie prowadzących pojawi się też ktoś z programu informacyjnego ORF i mowa tu o Nadji Bernhard, Alexandrze Maritzy Wachter czy Raffaeli Schaidreiter. Taki zabieg byłby kopią pomysłu z Dusseldorfu, gdzie gospodynią była, znana z „Tagesschau” Judith Rakers. Jeśli jednak Austriacy zechcą zainspirować się Bazyleą i postawić na komika to mają mieć do wyboru takie nazwiska jak Malarina, Caroline Athanasiadis, Viktor Gernot czy Paul Pizzera. Osobna giełda nazwisk dotyczy Green Roomu i tutaj głównymi kandydatkami są gwiazdy konferansjerki ESC 2015 – Conchita Wurst oraz Mirjam Weichselbraun. Pewne jest, że zwycięzca konkursu z 2025 – JJ – nie otrzyma roli prowadzącego, ale pojawi się w Interval Act’u półfinałów i/lub finału. Wykona tam „Wasted Love” oraz nowy utwór. Miasto-gospodarza oraz termin konkursu poznamy dopiero w sierpniu, a prowadzących ORF może ujawnić dopiero pod koniec roku. Zapewne wcześniej dowiemy się, kto przygotuje projekt eurowizyjnej sceny. Nie będzie jednak niespodzianki i ma to być Niemiec Florian Wieder, który ma w tym ogromne doświadczenie.

Niemiecki nadawca popiera udział telewizji KAN w ESC 2026 🇩🇪

Gorącym tematem sezonu ogórkowego jest nierozstrzygnięta kwestia udziału Izraela. Z doniesień strony izraelskiej wynika, że telewizje Włoch i Niemiec miały zagrozić wycofaniem się z konkursu, jeżeli telewizja KAN będzie z niego wykluczona. Przedstawiciel niemieckiego SWR nie chciał komentować tych pogłosek, ale zapytany przez HuffPost UK przekazał pierwsze tego typu oświadczenie. „Konkurs Piosenki Eurowizji to konkurs muzyczny organizowany przez nadawców EBU, a nie rządy. Izraelska stacja telewizyjna KAN przestrzega obowiązujących przepisów i jest integralną częścią konkursu od ponad 60 lat. Potwierdzamy jej członkostwo i podstawowe wartości Konkursu Piosenki Eurowizji. Z zadowoleniem przyjmujemy proces zainicjowany przez Dyrektora Generalnego EBU, Noela Currana. Były dyrektor telewizji przeprowadzi w nadchodzących miesiącach ustrukturyzowany, otwarty dialog z członkami, aby zbadać różne perspektywy i określić możliwe działania. Celem powinno być znalezienie solidnego i trwałego rozwiązania, zgodnego z wartościami EBU” – czytamy. „SWR wyraża się zatem w sposób celowo powściągliwy i konstruktywny, licząc na rozwiązanie, które będzie do przyjęcia dla wszystkich stron. Celowo powstrzymał się od komentarza na temat ewentualnego bojkotu Konkursu Piosenki Eurowizji w 2026 roku przez Niemcy” – komentuje portal ESCkompakt. Telewizja włoska RAI również została zapytana o komentarz w tym temacie, ale na razie nie udzieliła żadnej odpowiedzi.

1/4 głosów na Izrael z Belgii

Telewizja belgijska VRT 🇧🇪 dotarła do informacji o swoim televotingu. Wynika z niego, że w finale na Izrael oddano tam co czwarty głos. Łącznie zebrano ponad 225 tysięcy sms-ów z czego 25% miało trafić do puli piosenki „New Day Will Rise”. Przekazano też, że w finale z Belgii oddano ponad 10 razy więcej głosów niż w półfinale mimo, że reprezentant tego kraju odpadł w półfinale więc sama oglądalność finału nie powinna być aż tak wysoka. Pomimo kontrowersji telewizja walońska RTBF, która w 2026 powinna przejąć działania eurowizyjne Belgii w ramach rotacji, potwierdziła już udział w konkursie. O Izraelu wypowiedział się też rzecznik telewizji szwajcarskiej 🇨🇭, Edi Estermann. „Izraelski nadawca publiczny jest pełnoprawnym członkiem EBU, a zatem, co do zasady, jest uprawniony do udziału w nadchodzącym Konkursie Piosenki Eurowizji. SRG SSR stoi na stanowisku, że Eurowizja powinna pozostać wolna od polityki. Konkurs musi pozostać wydarzeniem muzycznym i musimy unikać prób wykorzystywania tej platformy do przekazów politycznych. Szwajcarski nadawca będzie nadal podtrzymywał to stanowisko i bronił go na spotkaniach z EBU” – czytamy w oświadczeniu.

Bośnia poza Eurowizją, Kazachstan w końcu będzie do niej przyłączony?

W ostatnich dniach udział w Eurowizji potwierdziła nie tylko Belgia, ale też Litwa 🇱🇹. Z kolei telewizja bośniacka BHRT 🇧🇦 przekazała spodziewaną wiadomość, że Bośnia i Hercegowina nie weźmie udziału w konkursie. Ciekawym tematem jest ostatnio Kazachstan. Telewizja Khabar po raz kolejny próbuje przekonać Europejską Unię Nadawców do wyrażenia zgody na start Astany. Kemelbek Oishybayev z Khabar Agency 🇰🇿 spotkał się z przedstawicielami EBU na Ogólnym Zgromadzeniu w Londynie i rozmawiał na temat potencjalnego debiutu argumentując to m.in. startem kraju w Eurowizji Junior, położeniem geograficznym oraz zacieśnianiem stosunków z Unią Europejską. Zapowiedział, że temat ma być dyskutowany przez EBU na kolejnym spotkaniu pod koniec roku. Sensacyjne nagłówki o możliwym debiucie są jednak przesadzone, bo to nie pierwszy raz Kazachowie proszą EBU o możliwość startu, korzystając głównie z tych samych argumentów. 64% głosujących na kanale nadawczym Dziennika Eurowizyjnego na Instagramie uważa, że Khabar taką zgodę ostatecznie dostanie. Faktycznie, na 70-lecie Eurowizji taki debiut by się przydał, zresztą 10 lat temu w ten sam sposób w konkursie pojawiła się Australia. Problemem ma być jednak współdzielenie numeru kierunkowego z Rosją – +7. Co prawda w 2021 zarezerwowano dla Kazachstanu nowy numer kierunkowy +997, dwa lata później władze kraju zdecydowały o zachowaniu rosyjskiego +7. Taka zależność może spowodować problemy przy głosowaniu eurowizyjnym widzów.

JUŻ DZIŚ O 20:00 trzeci ćwierćfinał Eurovision Internet Song Contest 2025! Prezentacja utworów rusza o 20:00 TUTAJ, a pełną listę startową znajdziecie TUTAJ. Głosować będzie można na Instagramie

źródło: Kleine Zeitung, Eurovoix, Eurovision Fun, ESCkompakt.de, inf. własne, fot.: @andi_knoll