Dziś reprezentant Polski, Rafał Brzozowski 🇵🇱, nagrywać będzie występ eurowizyjny live-on-tape w studiu telewizyjnym pod Warszawą. Wokalista wykona utwór „The Ride”, a na specjalnej scenie wystąpi razem z tancerzami. Choreografię przygotował Agustin Egurrola, a reżyserem występu (art director) jest Mikołaj Dobrowolski. Live-on-tape to nagranie występu „na żywo” czyli bez wprowadzania później żadnych poprawek, edycji, zarówno w kwestii ujęć czy wokalu. Pracy TVP i delegacji przyglądać się będzie zdalnie przedstawiciel Europejskiej Unii Nadawców. Materiał zostanie wykorzystany w momencie gdy organizatorzy uznają, że Eurowizję 2021 mogą przeprowadzić jedynie w formie zdalnej, a delegacje nie przyjadą do Rotterdamu. Występ nagrany dzisiaj zobaczymy w maju także wtedy, gdy z jakichś powodów Rafał Brzozowski nie będzie mógł odbyć podróży do Holandii na Eurowizję. Co ważne, podczas występu reprezentant Polski musi śpiewać na żywo, ale chórki mogą być odtworzone z taśmy. Dzisiejszy występ będzie mógł różnić się od tego, co planowane jest na maj w Rotterdamie. Oczywiście sobotnie prace są ściśle tajne i ich efekt nie będzie nigdzie publikowany aż do zakończenia konkursu. Z przyczyn proceduralnych nie ma też możliwości publikowania zdjęć zza kulis. Oficjalna część nagrywania występu trwać ma 60 minut (wtedy działania TVP są pod nadzorem EBU). W trakcie tej godziny polska ekipa wystąpi na scenie trzy razy i następnie szefowa delegacji Maja Frybes, art director i inne osoby zaangażowane w projekt podejmą decyzję który występ zostanie ostatecznie wysłany do EBU. Materiały będą dokładnie sprawdzone przez nadawców organizujących Eurowizję w Holandii oraz EBU. Stacje holenderskie wprowadzą do zrealizowanego przez TVP nagrania poprawki związane z miksem dźwięku i jakością obrazu by zapewnić, że wszystkie 40 prezentacji ma ten sam poziom i jakość produkcji. Oczywiście kopia końcowej wersji występu trafi do szefowej delegacji TVP w celu ostatecznego potwierdzenia i zaakceptowania.
Live-on-tape: Czego robić nie można?
Chociaż EBU i nadawcy-organizatorzy dają telewizjom sporą wolność w decydowaniu o tym jak ma wyglądać występ, pewnych zasad należy przestrzegać. Nagrania mają trwać 3-minuty, nie mogą być to teledyski, nie można w trakcie takich prezentacji scenicznych wykorzystywać elementów wirtualnej rzeczywistości, nakładek, konfetti, wody, green-screena czy ujęć z drona. W trakcie występu kamera nie może pokazywać żadnych widzów, a publika (jeśli w ogóle pojawi się w studiu) nie może wydawać żadnych odgłosów, które byłyby zarejestrowane. Oczywiście zakazany jest autotune. Nadawcy nie mogą wysyłać nagrania z występu preselekcyjnego, aczkolwiek scena finału narodowego może być wykorzystana do takich działań. Już wiemy, że zrobiono tak w Norwegii 🇳🇴 czy Szwecji 🇸🇪. Nie zmieniają się ogólne zasady Eurowizji – na scenie może być maksymalnie 6 osób. O ile występ w maju może być inny niż ten nagrywany zapasowo, tak ścieżka dźwiękowa powinna zostać taka sama. Wiemy, że w Hiszpanii 🇪🇸 tak nie będzie, gdyż Blas Canto planuje w Rotterdamie zaśpiewać nową wersję swojej piosenki, która nie została uwzględniona przy live-on-tape. Zgodnie z harmonogramem nagrania powinny być dostarczone do 26 marca. Nie wiemy, czy telewizja białoruska otrzymała dodatkowy czas w związku z tym, że nie ma jeszcze przygotowanej piosenki na Eurowizję. Reprezentant z innego niepewnego kraju, Vasil (Macedonia) zdążył zrealizować występ live-on-tape zanim nadawca zdążył w niego zwątpić.
Eurowizja: Gdzie dokładnie wystąpi Rafał Brzozowski?
Polski występ zrealizowany będzie w Transcolor w podwarszawskich Szeligach. To właśnie tam produkowane są popularne talk-shows i talent-shows różnych stacji telewizyjnych. Co ciekawe, gdy już odrzucono opcję organizacji Eurowizji Junior 2020 w Krakowie, konkurs miał się odbyć właśnie w tym studiu. Później jednak ustalono pełną formę zdalną imprezy, stąd przeniesiono ją na Woronicza. Transcolor to jeden z największych tego typu obiektów w regionie. A jak zdecydowali inni nadawcy? Często wykorzystywano do live-on-tape hale widowiskowe lub koncertowe, zwłaszcza, jeśli odbywały się tam selekcje – w Estonii 🇪🇪 było to Saku Suurhall (odbyła się tam Eurowizja 2002, a od 2016 realizowane są finały Eesti Laul), w Finlandii 🇫🇮 Mediapolis w Tampere (tam gdzie UMK), w Norwegii 🇳🇴 H3 Arena (tam gdzie MGP), a w Szwecji 🇸🇪 Annexet (tam gdzie Melodifestivalen). Belgijski 🇧🇪 występ powstał w Palais du Centenaire w Brukseli (tam gdzie ESC 1987). W Austrii, Czechach, Danii, Francji, Macedonii, Portugalii, Serbii, Słowenii, Hiszpanii i Szwajcarii zdecydowano się na występy w studiu telewizyjnym na tyle dużym, by spełnił wymagania. Reprezentantka San Marino 🇸🇲 swój występ zrealizowała w Rzymie, część nadawców wysyła swoje delegacje do Bułgarii 🇧🇬, a Jendrik z Niemiec 🇩🇪 nagrywał w wileńskiej Avia Solutions Group Arena gdzie spotkał się z The Roop 🇱🇹. Chociaż pierwotnie taki pomysł się pojawiał, ostatecznie Holendrzy nie zaprosili uczestników Eurowizji do Rotterdamu, by nagrać tam występ. Przypomnę, że przed Eurowizją Junior 2020 TVP zaoferowała wszystkim nadawcom przyjazd do Warszawy i możliwość realizacji występu w studiu. Ostatecznie zdecydowały się na to trzy kraje: Serbia, Malta i Ukraina.
Agustin Egurrola choreografem Rafała
Choreografem polskiego występu jest Agustin Egurrola, jedna z najbardziej znanych tanecznych osobowości w polskim show-biznesie. Znamy go z jurorowania w takich formatach telewizyjnych jak „Mam Talent”, „You Can Dance” czy „Dance Dance Dance”. Pracował też przy „Tańcu z Gwiazdami TVN”. Założył Egurrola Dance Studio oraz grupę taneczną VOLT. W swojej karierze tworzył układy taneczne do przeróżnych wydarzeń, m.in. Festiwalu w Opolu czy w Sopocie, Eska Music Awards, koncerty sylwestrowe czy jubileuszowe. W listopadzie 2019 pełnił rolę głównego choreografa Eurowizji Junior w Gliwicach. Przez wiele tygodni pracował przy oprawie tanecznej show razem ze 150 tancerzami, którzy nie tylko pojawili się w Opening Act czy podczas występów Idy Nowakowskiej, Viki Gabor i Roksany Węgiel. W zeszłym roku znów pracował przy JESC – przy występach specjalnych, pocztówkach i prezentacjach scenicznych Alicji Tracz oraz Viki Gabor. Chociaż kojarzony jest fanom Eurowizji głównie z pracy przy JESC, zaangażowanie w projekt „The Ride” nie jest jego pierwszą stycznością z dorosłym konkursem. W 2007 roku przygotowywał choreografię do występu preselekcyjnego duetu The Jet Set i zespołu tanecznego. Później obecny był też za kulisami zarówno dziecięcych jak i dorosłych preselekcji do Eurowizji w TVP. Według jego planów choreografia Rafała ma być „silnym, męskim tańcem” w stylistyce podobnej do tej z klipu do „The Ride”. Rafał Brzozowski intensywnie ćwiczył układ taneczny podczas zamkniętego zgrupowania być dziś wypaść na scenie jak najlepiej! Trzymamy kciuki!
Źródło: Eurovision.tv, TVP, Eurovoix, Wikipedia, inf. własne, fot.: TVP