Eurowizja dla Dzieci 2012, Historia Szwecji na ESC

San Marino nie zadebiutuje

Niestety plan debiutu San Marino na JESC nie zostanie w tym roku zrealizowany. To małe państwo po raz drugi odmówiło udziału w konkursie, chociaż nadawca nadal wyraża zainteresowanie debiutem w przyszłości. Rok temu San Marino znalazło się na liście uczestników, ale ostatecznie nadawca wycofał się z rywalizacji bo nie mógł znaleźć odpowiedniego reprezentanta. SMRTV za zbyt późne wycofanie się z konkursu musiało zapłacić karę. Teraz wprowadzono zmiany w zgłaszaniu się do JESC i chętni nadawcy wciąż mogą dołączyć do stawki uczestników. Ze względu na rekordowe niskie zainteresowanie konkursem, ostateczna lista zamknięta zostanie prawdopodobnie dopiero w październiku. Aktualnie spis zawiera nazwy jedenastu krajów, w tym aż dwóch debiutantów – Albanię i Izrael. Cztery kraje wybrały już reprezentantów, większość pozostałych jest na etapie organizowania selekcji. Finał 10. Eurowizji dla Dzieci odbędzie się 1 grudnia w Amsterdamie.

HISTORIA SZWECJI NA ESC – 2009 (cz. 1)

Słabe rezultaty dwóch ostatnich startów Szwecji i chęć wprowadzenia większej dynamiki do samych preselekcji spowodowały, że SVT wprowadziła nieco nowych zasad do Melodifestivalen. Sam format pozostał niezmienny, ale do głosowania dopuszczono specjalne grono jurorów międzynarodowych, którzy z każdego półfinału wskazywali swojego faworyta, by później z czwórki kandydatów wytypować jednego szczęśliwca, który został 11. finalistą MF. W ten sposób po raz pierwszy od wprowadzenia półfinałów, w finale było aż 11 uczestników. Dodatkowo zmieniono dopuszczalną liczbę osób na scenie i wprowadzono możliwość używania chórków nagranych na taśmie, a nie śpiewanych na żywo.

Zachowano tradycję przyznawania czterech dzikich kart. W tym roku otrzymali je Marie Serneholt, Markoolio, E.M.D. oraz Malena Ernman. Spośród ponad 3 tys. zgłoszeń specjalna komisja wyłoniła pozostałych półfinalistów, a drogą losowania podzielono ich na cztery grupy. Pierwszy półfinał ruszył 7 lutego, a finał zaplanowano na 14 marca, oczywiście w Globen. Nową prowadzącą została Petra Mede.

Nowością była nowa formuła głosowania w półfinale. Spośród ośmiu uczestników eliminowano trzech, którzy w pierwszym głosowaniu uzyskali najmniej głosów. To spowodowało eliminację Shirley Clamp (ósme miejsce) czy Marie Serneholt. W tym głosowaniu wygrał Alcazar, który jednak w drugim etapie (gdzie głosowano już tylko na pięć piosenek) przegrał z Caroline af Ugglas – tym razem to „Snalla, Snalla” była liderem głosowania. Po drugim etapie odrzucano jeden utwór – odpadła Nina Soderquist z przebojem „Tick, Tock”. Najlepsza czwórka podzielona została na dwie pary – pierwsze miejsce walczyło z czwartym, a drugie z trzecim. I doszło do zaskakujących zmian. Caroline af Ugglas, chociaż wygrała w drugim etapie głosowania, ostatecznie przegrała w pojedynku z Emilią, która w drugim etapie była na czwartym miejscu (różnica głosów między wokalistkami wynosiła w drugim etapie ok. 24 tys.). W bezpośrednim pojedynku Emilia zdobyła ponad 79 tys. głosów, a Caroline 66,5 tys., co oznaczało, że do finału trafia Emilia z „You’re my world”, a Caroline przechodziła do dogrywki. Dodatkowo „Snalla, Snalla” zdobyło też specjalny głos od międzynarodowego jury. W drugim duelu Alcazar zmierzył się z grupą Scotts i spodziewanie wygrał ten pojedynek. Tym samym drugim finalistą został utwór „Stay the night”, a Scotts trafili do dogrywki.

W drugim półfinale wśród odrzuconych po pierwszej turze głosowania znalazł się Markoolio. Do bezpośrednich dueli przeszli Mans Zelmerlow (1. miejsce) i Lili & Susie (4. miejsce) oraz Amy Diamond (3. miejsce) i H.E.A.T. (2. miejsce). Pierwszy duet wygrała grupa H.E.A.T. pokonując młodą Amy Diamond, która jednak wciąż miała szansę na finał, bowiem poparło ją jury międzynarodowe. Drugi pojedynek zdecydowanie wygrał Mans Zelmerlow z „Hope & Glory” zdobywając 107 tys. głosów i miażdżąc w ten sposób duet Lili & Susie.

Trzeci półfinał okazał się pechowy m.in. dla Velvet, która po raz kolejny wyeliminowana została już po pierwszym głosowaniu. Tym razem starała się o finał MF z utworem „The Queen”. Odrzucono też dwa utwory Thomasa G:sona – wykonywane przez Mikaela Rickforsa (5. miejsce) i Maję Gullstrand (ostatnie miejsce). Do dueli przeszli Rigo & Topaz Sound ft. Red Fox (4. miejsce) i E.M.D. (1. miejsce) oraz debiutująca na MF Molly Sanden (3. miejsce) i Bodies Without Organs (2. miejsce). Pierwszy duel bez problemu wygrało trio Danny’ego Saucedo – utwór „Baby Goodbye” zdobył trzykrotnie więcej głosów niż propozycja „I got you”. Drugi duel był bardziej wyrównany, a miejsce w finale zapewniła sobie ballada Molly Sanden „Sa vill stjarnorna”. Ciekawy był wybór jury międzynarodoweg0 – poparli utwór „Alla” Sofii. Piosenka wykonywana w języku greckim odpadła już po pierwszej turze głosowania, zajmując przedostatnie miejsce.

Czwary półfinał zaczął się od porażki duetu złożonego z dwóch byłych reprezentantek Norwegii i Estonii – Anny Sahlene i Marii Haukaas Storeng. Duet zakończył rywalizację na 7. miejscu. Do dueli przeszli Malena Ernman z „La Voix” (1. miejsce) i Sarah Dawn Finer (4. miejsce) oraz Agnes z „Love Love Love” (2. miejsce) i Star Pilots (3. miejsce). Ostatecznie do finału weszła Agnes, pokonując Star Pilots stosunkiem głosów 66 tys. do 54 tys., a drugą finalistką została Malena Ernman, zdobywając prawie dwukrotnie więcej głosów niż Sarah Dawn Finer, która do swojej ballady „Moving on” użyła…dźwigu. Wokalistka otrzymała jednak poparcie jury międzynarodowego.

Po mnóstwie głosowań i dueli w półfinałach, Szwedów czekało jeszcze i tak sporo emocji. W dogrywce wzięło udział ośmiu kandydatów podzielonych na pary. W pierwszej rundzie Sarah Dawn Finer pokonała Scotts, Lili & Susie wygrały z BWO, Star Pilots pokonali Amy Diamond, a Caroline af Ugglas zdobyła dwa razy więcej głosów od Rigo & The Topaz Sound. Drugą rundę wygrała Sarah Dawn Finer, ostatecznie eliminując Lili & Susie i tym samym wchodząc do finału. Drugi duel był niezwykle wyrównany, ale ostatecznie finalistką została Caroline af Ugglas, pokonując Star Pilots.

W związku z tym, że Sarah Dawn Finer i Caroline zdobyły miejsce w finale, jury międzynarodowe musiało wybierać ostatniego finalistę tylko spośród dwóch kandydatek – Amy Diamond (odrzuconej w dogrywce) i Sofii (wyeliminowanej w półfinale). W komisji zasiedli przedstawiciele różnych państw, często były to osoby związane z Eurowizją, np. szefowie delegacji (Francja, San Marino), prezesi OGAE (Mołdawia), byli reprezentanci eurowizyjni (Alexandros Panayi – Cypr czy Marija Serifovic – Serbia), twórcy stron internetowych na temat konkursu (Wielka Brytania), dyrektorzy artystyczni preselekcji (Białoruś) czy…fani konkursu (drugi juror z Serbii). Ostatecznie do finału wybrano grecki utwór „Alla” Sofii.

Faworytami finału byli Mans Zelmerlow i Malena Ernman, natomiast faworytkę jury międzynarodowego typowali do zajęcia ostatniego miejsca. Komisja międzynarodow głosowała w finale na równi z regionami Szwecji, a punktację podawała Marija Serifovic. Dwanaście punktów przekazano Sarze Dawn Finer, Sofia dostała osiem punktów, „La Voix” tylko jeden. Ostatecznie całe głosowanie jury (międzynarodowe + regionalne) wygrał Mans Zelmerlow z „Hope & Glory” otrzymując 98 punktów. Drugie miejsce przypadło Sarze Dawn Finer (75 punktów), a trzecie grupie Alcazar (67 punktów). Malena Ernman była dopiero ósma – 38 punktów, Sofia zajęła przedostatnie miejsce, a najsłabiej jury oceniło Molly Sanden – tylko 2 punkty. Zdawało się więc, że Malena szans na wygraną mieć nie będzie, bo od czasu wprowadzenia nowego formatu zwycięzce należało szukać raczej w pierwszej połowie rankingu jury.

Wszystko zmieniło się jednak dzięki dość zaskakującemu głosowaniu widzów. Najniżej oceniono Sofię, dziewiąta była Agnes, Sarah Dawn Finer siódma, a Mans dopiero piąty. Pierwsze miejsce u widzów zdobyła Malena Ernman, druga była Caroline af Ugglas, a trzecia formacja E.M.D. Po raz pierwszy top3 jurorów i widzów było zupełnie inne. Co więc ostatecznie się stało? Wygrała…Malena Ernman zdobywając łącznie 182 punkty i pokonując Caroline af Ugglas (171 punktów). Trzecie miejsce przypadło E.M.D., a dopiero czwarty był mocno zawiedziony Mans.

Po MF 2009 przyznano również nagrody specjalne. Nagrodę dziennikarzy zdobyła Caroline af Ugglas, artystów Sarah Dawn Finer, a kompozytorów twórcy utworu Emilii. Pierwszym utworem selekcyjnym, który trafił na pierwsze miejsce list przebojów była propozycja Shirley Clamp, która w pierwszym półfinale zajęła ostatnie miejsce.

13 komentarzy

  1. La Voix jest pięknym i wspaniale wykonanym utworem. Malenie należało się miejsce w TOP5!

    Polubienie

  2. W 2009 roku w MF bardzo podobała mi się piosenki Sofii,również Mansa i Niny,a najbardziej „Moving On” Sary Dawn Finer.Bardzo dobry był też utwór Caroline.Żałuję,że Szwecji nie reprezentował utwór „Moving On” S.Dawn Finer.Prawdopodbnie Szwecja z tym utworem mogłaby zająć znacznie wyższe miejsce,niż potwornie nudna piosenka Maleny.

    Polubienie

    1. Moving On to wspaniały utwór, ale właśnie dużo bardziej monotonny przez co moim zdaniem nie zajął by niestety lepszego miejsca… Ale można tylko gdybać.

      Polubienie

  3. Dodatkowo,utwierdziłem się w tym,że niestety wieje potworną nudą od „La Voix” po obejrzeniu występu finałowego.A na płycie „La Voix du Nord” Malena ma znacznie więcej lepszych piosenek od tej z MF 2009.Dla mnie osobiście miło się słucha „La Voix”,ale nic więcej po niej w pamięci mi nie pozostało.

    Polubienie

  4. Melodifestivalen 2009 to moim zdaniem jedna z najlepszych odsłon tych preselekcji. Świetny poziom, ciekawi artyści i równie interesujący system głosowania, który niestety wytypował niewłaściwego zwycięzcę. Moim zdecydowanym faworytem był wtedy Mans Zelmerlow (z resztą podobnie jak w MF 2007), ale było wiele równie fajnych kompozycji, które poradziłyby sobie o wiele lepiej niż Malena, tak myślę. Chociażby Agnes, Alcazar, E.M.D, Molly, Sarah Dawn Finer, czy duet Haukaas Storeng/Sahlene, który został bardzo skrzywdzony głosowaniem. Piosenka i prezentacja Maleny była ciekawa, jednak wiadomo było, że pop-opera nie ma szans na większy sukces. Tak też się stało, Szwecja po raz kolejny przepadła.

    Polubienie

      1. Sprawdź wpisy na forach eurowizyjnych z tego okresu. Większość ludzi go skrytykowała za wybór tej piosenki. Skoro nie słyszysz to jesteś ,aż nazbyt obiektywny 😉 piosenka jest tak samo skonstruowana jak „Hero” i ma podobny „charakter” nie umywa się do „Cara mia”.

        Polubienie

      2. Hope & Glory jest słabe,i faktycznie trochę slychać „Hero”. nie zauważyłem tego wcześniej. 😀

        ALe w MF jest masa takich piosenek.

        „Moving On” VS „Alive” – Oby skonstruowane identycznie. Chyba nawet napisane przez tych samych twórców.

        Polubienie

  5. Marian – rzeczywiście „Moving On” i „Alive” są skonstruowane identycznie.Ale tak czy inaczej to bardzo dobre piosenki.

    Polubienie

Możliwość komentowania jest wyłączona.